Business idee: Zelfuitgever

Business idee: Zelfuitgever
  • Kost tussen de €1.500 - €2.500 om te starten
  • Je kunt dit werk volledig remote doen
  • Het is mogelijk om deze onderneming parttime te runnen

Nog niet zo lang geleden werd er neergekeken op uitgeven in eigen beheer. Nu is zelfpublicatie echter niet alleen respectabel, maar ook 'in'. Grote uitgevers concentreren hun inspanningen op mega-blockbusters, waardoor de midlist of kleinere schrijvers in de kou staan, wat heeft geleid tot de opkomst van de zelf- en kleine persuitgever als een solide professionele groep. En er is zeker een markt voor goedgeschreven boeken.

Als zelfuitgever schrijf je niet alleen je boek, maar check je zelf ook alle details die de uitgeverij normaal verzorgt: redigeren, covers kiezen, samenwerken met de graficus, het laten drukken en, misschien wel het belangrijkste, om het op de markt te brengen zodat het een lezerspubliek vindt.

Het belangrijkste voordeel voor dit bedrijfs idee is natuurlijk dat je als zelfuitgever heb je veel meer controle over elk aspect van het eindproduct, van papier tot artwork tot de flaptekst op de achteromslag, dan je zou hebben bij een traditionele uitgeverij.

Je kunt doorgaan met het publiceren van andere eigen werken of het publiceren van materiaal van andere schrijvers. Je krijgt veel meer van de inkomsten - tot wel 50 procent - dan bij een traditionele uitgeverij, die royalty's betaalt van 7 tot 10 procent van de omzet. Als laatste voordeel kun je, als je boek het goed doet, overgaan in gerelateerde producten zoals audioboeken, videobanden en een breed scala aan gelicentieerde producten. En het is niet ongehoord voor een grote uitgever om jouw boek te kopen zodra ze zien dat het een succes is.

Voor alles heb je het talent nodig om een ​​heel goed boek te schrijven, of het nu gaat om fictie, non-fictie of een prentenboek voor kinderen. Je moet over veel slimme marketingactiviteiten beschikken, praktische kennis hebben van publicatiecontracten, algemene voorwaarden, van distributierechten tot wat intellectueel eigendom is, en het vermogen om de verschillende elementen van een preproductie-manuscript samen te voegen tot een professioneel eindproduct.

De markt

Jouw klanten zullen de lezers zijn die de boeken kopen, maar bij het uitgeven is het niet zo eenvoudig. Tenzij je via postorderverkoop verkoopt, moet je via tussenpersonen zoals boekhandels gaan.

Je moet de belangen van de distributeurs veroveren of verkopen aan kleinere, onafhankelijke boekhandels. Je moet ook naar alternatieve verkoopbronnen streven - als je boek bijvoorbeeld over tuinieren gaat, probeer het dan te verkopen aan tuincentra en kwekerijen waarvan de klanten al interesse hebben in je onderwerp.

Benodigde apparatuur

Je hebt een computer en een laserprinter de gebruikelijke kantoorsoftware en desktop publishing-software nodig. Bovendien wil je de gebruikelijke tools van het schrijversvak: tal van naslagwerken, zoals een woordenboek, een encyclopedie, een thesaurus en stijlgidsen.