108 Expert marketing en social media tips voor ondernemers
We geven je de 108 tips die jij als ondernemer nodig hebt om succesvol gebruik te maken van social media voor jouw onderneming.
Expert marketing en social media tips voor ondernemers
- Maak evergreen content die je 'voor altijd' opnieuw kunt gebruiken.
- In het begin is kwantiteit erg belangrijk. Het is van cruciaal belang om een cadans vast te stellen voor jouw lezers, zodat ze blijven terugkomen en ze worden beloond met nieuwe content.
- Netwerk met de influencers in jouw sector en bouw online een band met hen op. Ze kunnen een krachtig distributiekanaal voor jou bedrijf worden.
- Bouw anticipatie en een grote e-maillijst op vóór de officiële lancering door een e-mail- en sociale verwijzingsstrategie te gebruiken.
- Start jouw sociale netwerken vanaf de eerste dag om content distributie te creëren.
- Creëer geweldige content op jouw site en wees ook actief als gastblogger op de blogs van beste influencers in jouw niche om je SEO en online autoriteit op te bouwen.
- Luister naar advies, maar volg niet altijd: Ook al zijn er basisregels voor de verschillende sociale medianetwerken, wat nog steeds werkt, hangt sterk af van je eigen publiek, bericht, reputatie en nog veel meer.
- Verwacht niet na korte tijd de enorme resultaten. De meeste sociale netwerken hebben tijd nodig om een publiek, een reputatie op te bouwen - en ze nemen zelfs de tijd om erachter te komen wat de beste strategie is voor elk netwerk.
- Test wat werkt, bouw eerst jouw content op. Kijk naar de statistieken, en als je iets hebt gevonden dat voor jou werkt, schaal het dan op.
- Maak content dat mensen willen delen.
- Maak delen onderdeel van de stroom, niet een bijzaak.
- Maak het uitzonderlijk gemakkelijk om gebruiker te worden of klant.
- Begin bij het begin. Integreer sociaal in alles wat je doet. Bouw jouw cultuur met social media in gedachten. Alles laten zien. Geef jouw gemeenschap vanaf het begin toegang tot alles. Wees persoonlijk, vertel een verhaal.
- Begin met het samenstellen van jouw e-maillijst. Creëer iets van waarde. Geef iets waardevols weg. Bouw jouw lijst vanaf het begin. Het wordt een van de belangrijkste troeven bij het opbouwen van jouw bedrijf.
- Zorg ervoor dat het management het begrijpt. Ze hoeven niet ACTIEF te zijn op sociaal gebied om de waarde te begrijpen. Als zij (jij) actief willen zijn, nog beter. Bedrijven met CEO's die sociaal actief zijn, zijn betrouwbaarder. Maak verbinding met jouw gemeenschap. Maak het echt.
- Wees sociaal - bij sociale media gaat het niet om adverteren voor uw bedrijf. Het gaat om het creëren van relaties die uw bedrijf op lange termijn kunnen helpen.
- Zoveel mensen/bedrijven delen hun boodschap via social sharing-tools en doen niets anders. Om een winnaar van sociale media te zijn, moet je reageren en communiceren met degenen aan wie je de boodschap wilt verspreiden. De beste van de besten op sociaal gebied reageren meteen op vragen.
- Begrijp welke sociale platforms het beste werken voor jouw bedrijf. Er zijn bepaalde platforms die voor sommige bedrijven beter werken dan andere. Probeer jouw bedrijf niet te dwingen tot een platform dat niet past. Pinterest is een geweldig platform voor mensen in de vastgoed-/woningverbeteringsindustrie vanwege het visuele aspect van het platform. Als je begrijpt welke platforms het beste werken voor jouw branche, kunt je jouw tijd en inspanningen beter richten op de juiste plaatsen voor jouw content.
- Heb een plan! Schrijf het op. Maak je geen zorgen hoe het zal gebeuren, maak gewoon eerst het plan.
- Beheer je content en heb altijd reserves achter de hand.
- Focus op het eindresultaat, waar wil je verkeer genereren? Waar is de winst?
- Blijf jezelf.
- Veel merken willen hun betaalde advertentiestrategie op sociale media behandelen als traditionele mediacampagnes. Hoewel er enkele overlappingen zijn, is adverteren op sociale media een heel ander type marketing. Voor het eerst in de geschiedenis kunnen adverteerders rechtstreeks communiceren met hun huidige en potentiële klanten. Verlies deze kans niet met de verkeerde boodschap.
- Als je op sociale media adverteert, behandel het dan als één groot wetenschappelijk experiment. Stel een hypothese op over jouw klanten, test verschillende berichten en advertenties en houd jouw campagnes nauwlettend in de gaten voor prestaties.
- Onthoud altijd de drie F's van klantenservice: Fast, Friendly en Focussed. Mensen van over de hele wereld praten over jouw merk of communiceren rechtstreeks met jou via jouw sociale pagina's. Het is belangrijk om de tijd te nemen en om snel, vriendelijk en gericht te reageren.
- Empires worden gebouwd met heel veel hulp van zoveel mogelijk mensen. Volg, deel en wees over het algemeen vriendelijk, zelfs als je niet ziet dat het je op korte termijn helpt. Je weet nooit wie je langs de lijn zal herinneren en terug zal gaan.
- Het komt allemaal neer op het product: jouw product, jouw waarde en jouw aanbod aan de wereld bepalen het succes. Je kunt proberen er leuke trucs in te stoppen en allerlei soorten marketing spreken/tactieken. Als het erop aankomt, vormt jouw inhoud/dienst/product de kern van jouw bedrijf.
- Plan jouw berichten: sociale marketing helpt ongelooflijk veel, maar het zou niet meer dan een uur van jouw dag moeten innemen. Gebruik Buffer, HootSuite of andere om in te plannen, zodat je dag productief kan blijven. Gebruik analysetools om ook jouw deeltijd te optimaliseren. Tools zoals Followerwonk kunnen helpen bij het analyseren van jouw volgers voor de beste tijden/dagen om te posten.
- Zend niet alleen uit. Zelfs voor een account in een bedrijfsnaam kun je met mensen communiceren met een beetje persoonlijkheid. Stel vragen aan je volgers, reageer vriendelijk op posts.
- Tweets over jouw product kunnen een goede bron van echte recensies zijn. Zoek regelmatig op Tweets over jouw bedrijf en plaats ze als recensies op je website.
- Wees consistent, zodat jouw volgers weten wat ze kunnen verwachten.
- Wees authentiek.
- Wees aanwezig - praat met jouw publiek.
- Alles draait om geweldige inhoud.
- Neem deel aan het gesprek. Reageer, beargumenteer, eens, oneens. Neem een standpunt in en doe mee aan het gesprek.
- Er is geen wondermiddel voor succes op sociale media. Het vereist veel input, dag in dag uit.
- Automatiseer je social media marketing!
- Bouw eerst jouw persoonlijke merk.
- Bouw relaties op, ze zijn essentieel.
- Plan inhoud van hoge kwaliteit en post niet alleen onzin.
- Bekijk sociale media als een manier om waarde toe te voegen aan jouw doelgroep, niet als een manier om aan hen te verkopen. Wanneer je waarde toevoegt door nuttige links te delen of te antwoorden met handige tips, begin je vertrouwen op te bouwen in plaats van over te komen als spam.
- Wees vertrouwd met het meerdere keren plaatsen van dezelfde update. Slechts een klein deel van jouw publiek zal elke update zien, dus door meerdere keren te posten, bereik je een veel groter percentage van jouw publiek .
- Concentreer je op jouw output, niet op jouw input. Gebruik sociale media als een platform voor het samenstellen en delen van niet alleen jouw producten of services, maar jouw hele branche. Gebruik social media niet alleen om te luisteren.
- Volg minder mensen. Er is veel herrie op social media. In plaats van tijd te verspillen aan mensen en bedrijven die het op een verkeerde manier gebruiken, besteed jouw energie aan wat er echt toe doet: verbinding maken met uw doelgroep.
- Blijf bij je onderwerp. Ja, er zijn voorbeelden van bedrijven die een snelle ommekeer hebben gemaakt over actuele gebeurtenissen die hen echt hebben geholpen op sociaal gebied, maar meestal moet je je gewoon concentreren op jouw domein. Praat waarover je meer weet dan wie dan ook en spring niet op de "trending" -wagon tenzij het logisch is.
- Gebruik Buffer! - Ik heb de neiging om 's avonds laat een heleboel geweldige, deelbare content te lezen als er minder kans is op retweets. Met Buffer kun je de content gelijkmatig over de dag laten posten, zodat terwijl jij rond rent in vergaderingen, de content steeds naar buiten wordt geduwd zonder dat je het zelf moet posten op de besten tijden.
- Geef je publiek een reden om je te volgen - als je alleen post over productupdates, wordt het een mooie relatie met je volgers. Post over handige tools, artikelen en dingen die hen zullen interesseren.
- Kies een sociaal netwerk om mee te beginnen - Het is verleidelijk om op elk sociaal netwerk accounts te maken, maar dat is moeilijk te beheren. Er is niets triester dan kijken naar een Facebook-pagina zonder updates in zes maanden. Kies er gewoon een om mee te beginnen en laat die groeien voordat je naar een ander netwerk gaat.
- Beslis of je VEEL "volgers/vrienden" wilt of dat je GOEDE "volgers/vrienden" wilt. De eerste leidt tot ... ik weet het niet, klikken en retweets en zo. Dit laatste leidt tot relaties, goede grappen, een groep mensen om iets voor te bouwen en soms, heel soms, een perfect getimede gif. Wat je ook besluit, hang iets aan je muur om je aan je beslissing te herinneren… en houd je vast.
- Wees een echt persoon. Blijf jezelf. Wees aardig. Wees nuttig. Doe het op jouw manier.
- Blijf dicht bij je publiek. Maak je geen zorgen, je doet het goed, omdat je niet genoeg doet, of te veel doet, of wat deze persoon of die persoon doet. Houd je neus dicht bij je publiek, bij de echte mensen met echte behoeften en ideeën en hoop en worstelingen en verlangens en problemen ... Als je dingen kunt maken die waardevol voor hen zijn EN echt zijn in je interacties met jou in de loop van de tijd, heb je misschien een carrière in sociaal ondernemerschap.
- Wees authentiek en deel wie je bent, niet alleen wat je wilt verkopen.
- Deel ideeën, relevante artikelen en wat je gelooft. Dit gaat lang mee en zorgt ervoor dat je opvalt tussen de rest.
- Kies één (slechts 1) socialmediakanaal om op te focussen. Je kunt allemaal profielen hebben, maar één waar je echt actief en betrokken bent.
- Schakel sociale media uit. Ga weer aan het werk. Ik las een heleboel artikelen tijdens het ontbijt en Buffer mijn favorieten om later op de dag te posten. De rest van de dag is om productief te zijn, niet om te consumeren.
- Wees niet genotzuchtig.
- Wees eerlijk.
- Deel jouw reis.
- Schrijf vanuit het hart, niet vanuit "marketing".
- Kwaliteit en het delen van echte waarde verslaat elke keer ruis en "berichten dumpen". Als je sociale media ziet als slechts een variant van adverteren, mis je het punt volledig en zul je je bedrijf meer kwaad dan goed doen.
- Social media gaat over mensen - waar ze in geïnteresseerd zijn, waar ze door geraakt zijn, waarmee ze sympathiseren - niet 'merk' en niet 'marketing'.
- Deel verhalen achter de schermen: bij het lanceren van een product vinden productmakers en early adopters het geweldig om het verhaal achter de producten die ze gebruiken te kennen. Het delen van het verhaal kan het verkeer en aanmeldingen stimuleren.
- Grote mooie beelden: visuele berichten worden beter uitgevoerd dan berichten met alleen tekst. Door afbeeldingen te optimaliseren met 1200 × 630 + pixels voor inhoud op zowel Facebook als Twitter, zorg je ervoor dat jouw afbeeldingen er geweldig uitzien en worden opgemerkt in de drukke feed.
- Onthoud dat de enige manier om een duurzame groei van jouw product te behouden, is door iets te bouwen dat de moeite waard is om via mond-tot-mondreclame te worden verspreid - sociale media zijn er gewoon om die gesprekken gemakkelijker op gang te brengen.
- Timing is belangrijk. Bedenk waar jouw publiek is en wanneer ze naar sociale media kijken. Tijdzones zijn belangrijk.
- Succesvolle sociale marketing gaat over de details: jouw titels, de afbeeldingen, de plaatsing van de links, alles.
- Heb niet het gevoel dat je moet klauteren om actief te zijn op * elk * sociaal netwerk. Ontdek waar jouw klanten het meest op reageren en concentreer je op interactie en regelmatig posten op die netwerken.
- Wees niet saai. Alleen berichten over jouw bedrijf of product is saai. Dingen achter het gordijn laten zien dat je een echt, herkenbaar, realistisch persoon bent, dus voel je vrij om wat smaak toe te voegen.
- Post nooit als je een paar cocktails hebt gedronken, want de kans dat je per ongeluk foto's van je rommel plaatst, neemt exponentieel toe.
- Betrokkenheid op sociale media is de sleutel. Onderschat de waarde van een "like" of "favoriet" niet. Het is een eenvoudige, subtiele manier om de aandacht van anderen te trekken en kan u helpen relevante volgers te krijgen.
- Niemand kan altijd originele inhoud maken en je wilt niet continu posten zonder bij te dragen aan het gesprek. Richt je op het samenstellen van relevante en nuttige inhoud om jezelf te positioneren als een informatiecentrum voor potentiële klanten.
- Leer de regels, zodat je weet hoe je ze op de juiste manier kunt overtreden. Het is goed om diegenen te imiteren wiens stijl je bewondert op sociale media. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wees dan niet bang om iets nieuws te proberen, hoe ‘daarbuiten’ ook. Het kan gewoon gek genoeg zijn om te werken.
- Claim je naam op elk social media-platform dat je kunt, zelfs voordat je begint met posten en probeer consistent te zijn met de unieke naam.
- Zorg ervoor dat je onderzoekt waar jouw doelgroep zich bevindt. Instagram is bijvoorbeeld niet goed voor een B2B-bedrijfstoepassing.
- Probeer voor elk een unieke inhoud te maken, plaats geen algemene berichten naar al jouw accounts, omdat dit er als spam uitziet.
- Lijsten zijn geweldig! Stel lijsten op voor jouw belangrijkste stakeholdergroepen - partners, investeerders, teamleden, topklanten (of vocale klanten), belangrijke media-mensen met wie je contact wilt houden en degenen die je inspireren.
- Het is oké om inhoud te recyclen, zoals een echt geweldig artikel dat over jou is geschreven, inhoud die je op je blog hebt gepubliceerd, enz. De sleutel is om het te verdelen. Een tool als Buffer is geweldig om die te helpen plannen.
- Zorg voor een goede mix van inhoud - promoot niet alleen jouw eigen blogposts, whitepapers en webinars. Stel vragen, retweet, antwoord ... wees mens.
- Neem de tijd om erachter te komen welk sociaal kanaal je de meeste grip geeft. Begin met een breed assortiment en meet welke het beste werken, en concentreer je daarop. Je zou moeten eindigen met 1-3 verschillende kanalen.
- Bouw relaties. Zorg ervoor dat je waarde toevoegt aan jouw publiek, niet alleen verkoopt. Als je in deze fase tijd investeert om potentiële klanten te helpen, wordt de merkbekendheid vergroot en worden ze aangemoedigd om bij je terug te komen wanneer het tijd is om te kopen.
- Stop niet te veel moeite in sociale media voordat u zeker weet wat u echt aanbiedt en waarom mensen geïnteresseerd zouden moeten zijn. Richt uw eerste sociale media-activiteiten op het vinden van die cruciale early adopters en nodig ze uit om uw product / dienst te verbeteren.
- Speel het lange spel. Wees niet te gretig om snel tonnen volgers en pers te krijgen. Neem de tijd om jouw publiek op verschillende sociale mediaplatforms te leren kennen, hun activiteiten te volgen, relevante mensen te volgen en met hen in gesprek te gaan. Bied hen waarde. Je verdient jouw volgers, pers en klanten, zonder dat daarvoor hoeft te betalen voor advertenties of de inbox van spamjournalisten.
- Heb wat persoonlijkheid! Mensen houden niet van gezichtsloze merken die niets anders doen dan hen proberen te overtuigen om te kopen. Vertel mensen over je start-up en waarom het het beste is, maar doe het nonchalant, niet altijd, en met wat zelfperspectief. Introduceer de mensen achter jouw start-up. Richt je op het opbouwen van relaties met je fans en klanten, vraag hen om feedback en geef veel waarde weg. Op die manier kopen mensen niet alleen bij jou, maar treden ze ook op als ambassadeurs omdat ze je echt leuk vinden.
- Probeer zoveel mogelijk originele, interessante inhoud te bieden. Maak jouw berichten eerder korter dan langer.
- Beantwoord de opmerkingen/privéberichten. Wees eerlijk.
- Probeer e-mails van volgers/fans te krijgen wanneer het mogelijk is om jouw mailing lijst op te bouwen.
- Kwaliteit boven kwantiteit. Voeg niet toe aan het geluid, snijd erdoorheen.
- Niet alle sociale netwerken zijn gelijk gemaakt. Weet waar je publiek is en betrek ze daar bij. Als je basis niet op Pinterest staat, breng je tijd daar dan niet door.
- Social Media is een engagement-tool, geen broadcast-tool. Bouw relaties.
- Concentreer je op jouw doelstellingen. Als een strategie al een tijdje niet meer werkt, pas hem dan aan.
- Voel je niet onder druk gezet om alles live te doen. Hoewel live-betrokkenheid een enorm belangrijk onderdeel is van elke sociale strategie, kan (en moet) een aanzienlijk deel van jouw posts worden geautomatiseerd. Multitasking is een productiviteitsmoordenaar, dus elke keer dat je de hele dag op social media springt om een live update te posten, vertraag je jezelf. Upload jouw updates in plaats daarvan van tevoren naar een planningstool, zodat ze gedurende de dag automatisch worden gepost. Dan kun je gewoon periodiek inchecken om de live-activiteit te volgen.
- Besteed aandacht aan jouw analyses. Het klinkt misschien saai, maar het monitoren van jouw analyses kan een groot verschil maken als het gaat om het plaatsen van het juiste op het juiste moment. Er zijn tal van gratis tools die je zullen helpen bepalen wanneer jouw publiek online is en wanneer je de meeste betrokkenheid krijgt - let op die statistieken zodat je jouw tijd niet verspillen.
- Met sociaal kom je niet ver als je alleen maar meedoet en dezelfde boodschap deelt via sociale kanalen. Elk sociaal kanaal presteert het beste als jouw marketing specifiek voor dat platform en die doelgroep is gemaakt. Het kost meer tijd, maar de moeite waard.
- Wees open en eerlijk. Wanneer jouw service uitvalt, tweet erover, update Facebook, enz. Mensen respecteren eerlijkheid, en twitter en andere sociale-mediaservices zijn vaak de eerste plaats waar mensen naartoe gaan om te zien of er een probleem is met een service. Het laatste wat iemand wil, is een dienst die niet open en eerlijk is over downtime.
- Het draait allemaal om de kwaliteit, niet om de kwantiteit van jouw publiek.
- Maak jouw berichten niet te verkoopgericht. Als mensen spam van je in hun feed zien, zullen ze je niet meer volgen of je niet leuk vinden en riskeert je de reputatie van jouw merk te schaden.
- Gebruik analysetools om te zien op welk tijdstip van de dag jouw berichten het meest effectief zijn. Met platforms zoals Hootsuite kun je jouw berichten plannen, zodat je zelfs dingen in het weekend of 's nachts kunt posten als jouw doelgroep zich in een andere tijdzone bevindt.
- Moedig alle medewerkers aan om merkambassadeurs te worden en maak ze enthousiast over hoe ze hun eigen gemeenschap kunnen betrekken (engineering, ontwerp, enz.).
- Maak een van de oprichters van het bedrijf tot een opinieleider in de branche door relevante gemeenschappen over brede onderwerpen aan te spreken zonder producten of diensten te pitchen.
- Zorg ervoor dat het logisch is: je jongleert veel ballen in de lucht en moet jouw tijd besteden aan de belangrijkste dingen voor jouw bedrijf. Vraag jezelf allereerst af of het je tijdinvestering waard is om zelfs maar op sociale media te zijn. En als het een must is, wat zijn dan de belangrijkste kanalen waarmee je het meeste rendement uit jouw tijdsinvestering haalt?
- Houd het fris: het ergste is wanneer een bedrijf sociale media-accounts heeft en geen inhoud levert (zoals een blog). Zorg dat je in ieder geval 1x per week een goede post plaatst.
- Deel jouw mening: als er iets gebeurt in jouw branche, verwachten mensen dat je er een mening over hebt. Gebruik jouw sociale media om te praten over wat er momenteel gaande is in jouw branche.
- Content, content, content! Deel het of maak het, met de nadruk op een paar kernonderwerpen. Deze expertise is een sleutel om een waardevolle informatiebron voor jouw volgers te worden. Maar vergeet niet: sociale media is als het echte leven, en een gesprek is beter dan een monoloog. Creëer interacties met potentiële klanten om vertrouwen op te bouwen en met andere gebruikers om elkaar te helpen groeien!
- Het lijkt misschien minder serieus, maar sociale media kunnen een echte Return On Investment-achtige, sterke impact hebben op uw verkopen. Aarzel niet om kwantitatieve KPI's vast te stellen, zelfs vanuit een meer kwalitatieve benadering. Door het bereik en de conversie van uw acties te evalueren, kunt u hun grenzen interpreteren en uiteindelijk verbeteren.
- Wees creatief en creëer je eigen unieke content.
- Pas een consistente strategie toe op meerdere sociale mediaplatforms.
- Maak gebruik van influencers.
- Gebruik de best practices die je hebt gekregen van de sociale netwerken waarvan je op de hoogte bent: of je nu een “power-user” van Facebook bent of honderden volgers op Twitter hebt - gebruik het. De mensen daar kennen je al, weten wat je doet en natuurlijk zijn ze klaar voor wat je beroep ook is en voor het product dat het oplevert.
Overschat jezelf niet - gebruik de kanalen waarmee je alleen tevreden bent. Jouw inspanningen zijn van onschatbare waarde, jouw tijd is zelfs nog kostbaarder. Het betekent dat je je kracht niet ergens aan kunt verspillen, dat werkt niet voor jou. Niemand kan hierover een "universeel" advies geven - je moet je oriënteren op wat er gaande is met jouw sociale marketingactiviteiten. Sluit je ogen niet, analyseer alle gegevens die je hebt, en ik hoop dat je het goed doet. Succes!