Wanneer je bent begonnen als yogadocent of je eigen yogastudio aan het opzetten bent, is er natuurlijk één ding dat vooral belangrijk is: klanten. In de meeste gevallen komen klanten niet vanzelf binnengelopen, en zul je toch je best moeten doen om je zichtbaar te maken. Marketing is voor elke ondernemer belangrijk, zo ook in de yoga business. Social media is een gemakkelijke manier om marketing toe te passen voor jouw business, maar je moet natuurlijk wel weten hóe je dit het beste kunt doen.

Hoe begin je een eigen yoga studio?
Ben je van plan om je eigen yoga studio te openen? Dan wil je natuurlijk weten waar je precies rekening mee moet houden. Allereerst is het natuurlijk fantastisch dat jij van je passie je werk hebt gemaakt, en dat je daar nu nog verder in wilt groeien om deze passie over te brengen op anderen.

Waarom social media zo belangrijk is voor ondernemers

Als ondernemer is het één van de belangrijkste factoren om zichtbaar te zijn. In een tijd waarin we social media niet meer weg kunnen denken, is dat ook precies de reden om ook als ondernemer gebruik te maken van social media. Je wilt zichtbaar zijn, worden én blijven als ondernemer en de kans is groot dat jij in jouw eigen netwerk mensen hebt zitten die van jouw dienst gebruik willen maken. Dan is het natuurlijk wel van belang dat ook deze mensen weten waar jij mee bezig bent. Deel het daarom vooral! In het begin kan het misschien onwennig of ongemakkelijk voelen, maar als ondernemer is het zeker van belang om je zichtbaar te maken, ook - of vooral - in je eigen netwerk.

Kanalen om te gebruiken

Er bestaan natuurlijk verschillende vormen van social media, maar welke zijn nou echt niet te missen om in te zetten voor jouw business? We leggen per kanaal uit op welke manier je hier slim gebruik van kunt maken, met een paar extra tips.

Instagram
Instagram is tegenwoordig een van de meest populaire social media-platformen. Maar liefst 5,6 miljoen Nederlanders gebruiken dit platform, en ruim de helft hiervan gebruikt het zelfs dagelijks. Het belangrijkste op Instagram is het beeld, zorg dan ook dat je hierop in speelt door mooie afbeeldingen en foto's te gebruiken. Wees creatief, laat jezelf zien en de kant van yoga die jij belangrijk vindt. Tegenwoordig begint Instagram steeds meer een informatief platform te worden. Gebruikers hebben niet alleen meer behoefte aan mooie afbeeldingen en gelikte foto's, ook de tekst mag niet ontbreken. Op deze manier kun je jouw kennis op een laagdrempelige manier overbrengen aan je volgers.

Naast de reguliere foto's die op je feed komen te staan, mogen ook de Stories op Instagram niet ontbreken. Als yogadocent is het vooral hier gemakkelijk om te delen wanneer en waar jouw lessen te volgen zijn. Deze kun je dan vastzetten door de Stories in je highlights te plaatsen. Mensen die een les bij jou willen volgen, kunnen zo heel gemakkelijk zien waar en wanneer je welke lessen geeft.

Hoe maak je Viral Worthy Instagram content?
Hoe geweldig als je post door Instagram wordt opgepikt en in één dag aan duizenden mensen wordt getoond! Klein voorbeeld, een klant van mij had het genoegen een ‘virale’ post te hebben.

Facebook
Ook Facebook is nog steeds ontzettend populair: het heeft maar liefst 7,7 miljoen Nederlandse gebruikers. Om op te vallen is het ook zeker verstandig om een Facebookpagina aan te maken. Hierop kun je, net als op Instagram, informatie delen over jouw lessen en de locaties hiervan. Als je lesgeeft op verschillende yogascholen, is de kans groot dat ook zij een Facebookpagina hebben waarop zo nu en dan informatie wordt gedeeld. Het handige aan Facebook is dat jij deze ook weer met jouw volgers kunt delen.

Wanneer je zelf bezig bent met het opstarten van een yogaschool, is er zeker genoeg content om te delen op je Facebookpagina. Mensen vinden het tenslotte leuk om te volgen hoe jij het allemaal doet. Deel een verbouwing, de momenten die je viert, misschien ook juist de momenten waarop het allemaal een beetje tegenzat, en natuurlijk de voortgang van de yogastudio. Probeer het in ieder geval, zowel bij Facebook als bij Instagram, persoonlijk en uniek te maken. Dát vinden mensen vooral leuk om te volgen.

LinkedIn
LinkedIn lijkt misschien een platform dat voornamelijk gebruikt wordt door recruiters, maar eigenlijk is dit een belangrijk platform voor élke ondernemer. Dus ook voor jou als yogadocent. Als iemand jouw naam googelt, wil je tenslotte wel gevonden worden. Als het je niet ligt, hoef je niet heel veel aan dit social media-kanaal te doen, maar toch is het wel belangrijk om jouw pagina up to date te houden. Als je van schrijven houdt en jouw kennis over wilt brengen op jou klanten, dan is dit een mooi platform om dat op te delen. Er is ruimte voor (langere) blogs en op die manier kun je weer sneller in contact komen met andere yogamensen. Ook wanneer je jezelf aanbiedt als yogadocent, is het slim om dat hierop te vermelden.

Nieuwsbrieven
Het is misschien niet per se een social media-kanaal, maar wel een interessante om aan dit lijstje toe te voegen. Want nog steeds kunnen nieuwsbrieven heel interessant zijn voor jouw klanten en volgers. Als je zelf niet over een yogastudio beschikt en yogalessen geeft in bijvoorbeeld een gehuurde zaal, dan is dit een ideale manier om jouw klanten op de hoogte te brengen van wanneer deze lessen plaatsvinden. Maar een mailinglist met mensen die graag op de hoogte willen blijven van jouw lessen en stuur elke week een mail eruit met waar deze lessen plaatsvinden. Dat is ook nog eens handig voor jezelf: want door bijvoorbeeld een 'ik doe mee'-knop hieraan toe te voegen met een betaallinkje, heb jij direct een duidelijk overzicht van hoeveel mensen er mee zullen doen. Door de betaallink al in de mailing te plaatsen, heb je ook geen gedoe met betalingen achteraf.

Waarom email marketing belangrijk is voor jouw bedrijf
Begin met het verzenden van nieuwsbrieven en als je dit nog niet doet, begin met het verzamelen van e-mailabonnees.

Website
Tot slot nog geen extra tip, maak naast social media ook slim gebruik van je eigen website. Als je het leuk vindt om blogs te schrijven over jouw weg als ondernemer in de yogawereld, dan is het ook zeker aan te raden om deze te schrijven op jouw website. Het fijne hieraan is dat je deze ook weer kunt delen op jouw andere social media-kanalen. Zo blijf je content creëren om te delen op social media, maar wordt jouw website ook beter gevonden in Google.

5 redenen om te beginnen met bloggen voor je eigen website
Een blog op je eigen website draagt bij tot de groei van je bedrijf. Dit zijn de 5 belangrijkste redenen waarom je vandaag nog moet beginnen bloggen!