Hashtags, hoe gebruik je ze op de juiste manier?

Hashtags, je houdt van ze of je haat ze. Maar één ding is zeker. Als je ze niet gebruikt, mis je ongeveer 12,5% meer betrokkenheid op je Instagram-account. In dit artikel ga ik je leren hoe je het beste uit je hashtags kunt halen.

Hashtags, hoe gebruik je ze op de juiste manier?

Waarom hashtags gebruiken op Instagram?

Hashtags, je houdt van ze of je haat ze. Maar één ding is zeker. Als je ze niet gebruikt, mis je ongeveer 12,5% meer betrokkenheid op je Instagram-account. In dit artikel ga ik je leren hoe je het beste uit je hashtags kunt halen.

Veel mensen vragen zichzelf af; waarom hashtags gebruiken op Instagram? Hashtags zijn een manier voor 'potentiële volgers' om jouw profiel te vinden. Als je bijvoorbeeld de hashtag #flowers gebruikt op een foto van de toonbank van je winkel met wat verse bloemen erop. Mensen die van bloemen houden, kunnen nu zoeken op de hashtag #flowers en je foto vinden!

Maar wat als er ook een hond op de foto staat en iemand lacht, de foto wordt gemaakt in Amsterdam. Je kunt nu meer relevante hashtags aan de foto toevoegen, zoals; #dogstagram #dogs #amsterdam #amsterdamlife enzovoort. Het is belangrijk om relevante hashtags voor de inhoud te gebruiken, zodat mensen die naar een bepaalde hashtag zoeken, eerder op jouw inhoud klikken en jouw profiel bekijken. Naast de relevante hashtags kun je ook een standaardgroep hashtags gebruiken die relevant zijn voor je merk / bedrijf of niche waarin je je bevindt.

Maak standaard hashtaggroepen

Je hebt waarschijnlijk een paar soorten berichten die je plaatst. Als je bijvoorbeeld een sportschool hebt, kun je hashtag-groepen hebben voor boksen, yoga, krachttraining, enzovoort. Voor al deze soorten berichten kun je standaardgroepen maken die je voor elk onderwerp gebruikt. Omdat ik niet de tijd (of energie) heb om elke keer dat ik een bericht plan 30 hashtags te bedenken, zijn hashtaggroepen erg nuttig voor mij. Telkens wanneer ik een post plan, ga ik gewoon naar mijn hashtag-groepen en kijk welke het beste past. Verzin nog een paar hashtags die het meest relevant zijn voor de foto en, boem! Je bent klaar.

De perfecte mix van hashtags

In totaal kun je 30 hashtags in één bericht gebruiken. Maar wat is de perfecte mix? Ik zou aanraden om zelf een hashtag te maken, een hashtag die uniek is voor je merk of bedrijf. Dus als de naam van jouw merk bijvoorbeeld is; Fit with Joy. Je kunt de hashtag #FitwithJoy gaan gebruiken of je kunt het specialer maken, zoals #FitwithJoyTribe. Dus dat zijn misschien twee hashtags.

Zoek vervolgens naar ongeveer vijf hashtags met meer dan 100.000 berichten. Zoek daarna vijf verschillende hashtags met ongeveer meer dan een miljoen posts. Zoek nu acht verschillende hashtags die het meest relevant zijn voor jouw merk / bedrijf, het maakt niet uit hoeveel posts ze al hebben. Ga daarna op zoek naar vijf hashtags die relevant zijn voor de content dat je gaat posten. Zoek ten slotte ongeveer vijf hashtags van minder dan 100.000 berichten die relevant zijn voor de inhoud, jouw merk, bedrijf of niche.

Brand hashtags

  • 5 populaire hashtags (een miljoen en meer)
  • 5 semi-populaire hashtags (100.000 tot een miljoen)
  • 8 meest relevant voor jouw merk, bedrijf of niche hashtags
  • 5 meest relevante hashtags voor de inhoud
  • 5 hashtags onder <100.000

Dit is veel werk voor elk bericht dat je maakt. Zeker als je meerdere keren per dag post! Lees het volgende deel om te zien dat het alleen de eerste keer veel werk is.

Waarom ook niet zo populaire hashtags gebruiken?

Als je ooit naar hashtags hebt gezocht, is het je misschien opgevallen dat er negen foto's bovenaan staan ​​met de titel 'topberichten'. Dit zijn berichten die door het Instagram-algoritme zijn geselecteerd als de 'topberichten' voor deze specifieke hashtag. Laten we nu zeggen dat je laarzen verkoopt en je bent net begonnen met je Instagram-account. De kans op een feature die je krijgt in de top negen berichten van de hashtag #boots zijn erg klein. Maar als je zoiets als #bootsamsterdam zou gebruiken, heb je hele goede kans om in de top 9 posts te komen voor deze hashtag. Dus als iemand nu zoekt naar #bootsamsterdam, sta je bovenaan in hun zoekopdracht!

Hoe maak je Viral Worthy Instagram content?
Hoe geweldig als je post door Instagram wordt opgepikt en in één dag aan duizenden mensen wordt getoond! Klein voorbeeld, een klant van mij had het genoegen een ‘virale’ post te hebben.

Onderzoek jouw concurrenten

Zoek uit wat voor soort hashtags jouw concurrenten gebruiken. Het mooie is dat ze al hashtags in jouw niche voor jou hebben getest. Je hoeft dus alleen hun accounts te controleren welke berichten de meeste betrokkenheid hebben.

Probeer accounts te vinden met een groot aantal volgers die hetzelfde of een vergelijkbaar publiek hebben als jij, die je wilt bereiken en kijk wat voor soort hashtags ze gebruiken. Voor niet-ingewijden zijn sociale influencers de mensen die doorgaans uitzonderlijk goed presteren op sociale media. Elke branche heeft zijn respectievelijke belangrijkste influencers. Ontdek wie deze mensen in jouw niche zijn en meeliften op hun succes. Deze mensen zijn al goed ingeburgerd bij jouw doelgroep, dus waarom zou je niet van de besten leren?

Vind gerelateerde hashtags

Het onderzoeken van trends in het landschap die relevant zijn voor je hashtag, is een gemakkelijke en effectieve manier om je community te laten groeien. Typ gewoon jouw hashtag in de zoekbalk van de toepassingen en selecteer vervolgens "tags" in het vervolg keuzemenu. Je zult dan alle top-hashtags kunnen zien die nauw verwant zijn aan je hashtag, en extra manieren vinden om je community te bereiken. Je kunt ook bladeren door berichten met een hashtag waarmee je al succes hebt. Zie je een trend van andere veelvoorkomende hashtags die in toekomstige berichten kunnen worden opgenomen? Zo ja, schrijf ze dan op.

Een kleine truc die ik gebruik

Ik weet dat het er niet goed uitziet op je bericht om al die hashtags in je caption te hebben. Wat ik altijd doe is de hashtags in de comments plaatsen, zo houd je je caption clean en irriteert het je volgers niet.