Net na ons interview met The Orange Guide gaf de Nederlandse regering oranje reisadvies voor heel Spanje. Het toerisme kwam volledig stil te liggen en ook voor The Orange Guide betekende dit dat hun business helemaal op z’n gat lag. De onderneemsters gaven echter niet op en bedachten een manier om te blijven bestaan.

Gezien de meiden hun eigen Instagram in één jaar tijd van 0 naar 2700 volgers hebben weten te tillen en een eigen online identiteit hebben ontwikkeld, kwamen ze op het idee om social media accounts te beheren voor andere bedrijven.

Om het idee aan te kondigen, knalden ze snel een story in elkaar: "Social Media TAKEOVER door Guusje en Evelien van The Orange Guide: drie maanden lang nemen wij jouw social media accounts over! twee posts per week, drie stories per week en zoveel mogelijk nieuwe volgers!" Binnen 24 uur waren ze al vijf klanten rijker.

Conclusie: The Orange Guide kan blijven bestaan, en dat dankzij een simpel idee en een snelle, kordate uitvoering.

Wat we kunnen leren van dit verhaal van Guusje en Evelien, is dat je als ondernemer altijd moet doorgaan met kansen te zien en ze vooral ook pakken. We stellen de dames een aantal vragen over hun ervaringen met het omgaan met tegenslagen en hoe ze overleven als startende onderneemsters in deze moeilijke tijden.

Laten we beginnen bij het begin. Zoals we hebben kunnen lezen in het vorige interview met de founders van The Orange Guide zijn ze vorig jaar een reisorganisatie in Valencia gestart en nét toen het lekker begon te lopen, kwam Corona om de hoek kijken. Door een volledige lockdown in Spanje ging hun business van de ene op de andere dag naar nul omzet: alle reizen werden geannuleerd, er bleef niets over.

Evelien & Guusje van The Orange Guide
Evelien & Guusje van The Orange Guide

Wat zijn de tegenslagen waar jullie dit jaar tegenaan gelopen zijn, en hoe hebben jullie deze overwonnen?

"Als start-up zijn we tegen behoorlijk wat punten aangelopen; we denken dat dit er gewoon bij hoort. Het is ook wel de lol van ondernemen; uiteindelijk doe je ook maar wat, toch? Het is niet zo dat je het trucje al kent of dat je het allemaal al eens eerder hebt gedaan - dat zou makkelijk zijn! Integendeel, bijna alles was de eerste keer. Van een factuur voor een klant opstellen tot op een congres staan om onszelf als bedrijf tot wel veertig (!) keer per dag te presenteren - dat soort dingen doe je maar één keer voor de eerste keer. De volgende keer doen we ze dus sneller, makkelijker en beter. We zijn ontelbare keren uit onze comfort zone gestapt en we zijn er zoveel beter, wijzer en sterker van geworden.

Corona was natuurlijk een flinke tegenslag waar we met z’n allen helemaal niks aan konden doen. Hier hebben wij juist het geluk gehad dat we een start-up zijn. Geen dure huur voor een kantoorpand, geen vast personeel dat uitbetaald moet worden. Zelfs geen businessmodel waar we aan ‘vastgeroest’ zitten! We zijn vrij om te gaan en staan waar we willen. En precies zo ontstond een paar dagen geleden het idee om een ‘Social Media TAKEOVER’ te doen voor bedrijven die hier hulp bij kunnen gebruiken. Drie maanden lang nemen wij social media accounts over. Waarom? Omdat we een manier zochten om te overleven, omdat we geloven dat we hier goed in zijn en omdat we vermoedden dat er vraag naar zou zijn. Dat bleek een juist vermoeden! Binnen 24 uur hadden we onze eerste vijf klanten al binnen, van kledingzaak tot restaurant en van reisbureau tot vergaderservice. Hartstikke leuk!"

Hoe erg is jullie business plan veranderd in de afgelopen maanden?

"We dachten dat we met name reizen voor families en vriendengroepen zouden gaan organiseren. Al snel kwamen bedrijven op ons pad en bleek het interessant te zijn om bedrijfsuitjes te organiseren. Dat liep als een trein; voor het seizoen 2020 hadden we een aantal prachtige bedrijfsuitjes gepland staan. Toen die allemaal werden geannuleerd door Corona, hebben we ons businessmodel omgegooid en zijn we ons gaan richten op huizenverhuur. Juist in de ‘social distance’ tijd bleek men op zoek te zijn naar villa’s met rust en ruimte, buiten de stad. De verhuur hiervan heeft ons de zomer doorgeholpen.

Nu Code Oranje roet in het eten gooide voor de boekingen die we nog hadden staan voor de nazomer en het najaar, moesten we toch echt met iets creatievers komen. Vandaar dat we nu de social media van bedrijven gaan overnemen. Iets heel anders dan reizen organiseren, maar dat is juist leuk, toch? Zo blijven we lekker bezig!"

Hoe versla je het Instagram-algoritme?
In het afgelopen jaar heb ik een aanzienlijke daling opgemerkt in mijn views, betrokkenheid en aantal nieuwe volgers. De reden: het algoritme van Instagram.

Als jullie "social media business" zo door blijft groeien denken jullie dan dat jullie dit blijven doen of is dit tijdelijk?

"We zien geen reden om te stoppen met iets dat goed gaat. Maar ook geen reden om niet verder te gaan met iets dat potentie heeft! Als het toerisme weer op gang komt, willen we zeker weer verder met reizen organiseren. Dat betekent niet dat de social media takeovers stil komt te liggen hoor. Als daar vraag naar blijft, dan schakelen we hulp van freelancers in die ons erbij zullen steunen. Dat doen we sowieso al vaak genoeg voor alle taken van The Orange Guide! Gelukkig hoeven we niet altijd alles met z’n tweetjes te doen."

Waar komt de drive vandaan om toch door te blijven gaan met ondernemen, in plaats van toe te geven aan de tegenslagen en op zoek te gaan naar een "gewone" baan?

"Tja, nu we eenmaal van het ondernemerschap geproefd hebben… De kick van iets nieuws opzetten en kijken of het werkt, dat is gewoon verslavend. We zouden niet anders meer willen!"

Welke tips hebben jullie voor andere ondernemers die op dit moment ook last hebben van de covid19 tegenslagen?

"Stel je kwetsbaar op en sta lekker voor lul, want wat maakt het uit. Je probeert het tenminste! Denk niet teveel na, ga niet eindeloos aan een businessplan werken en laat je niet tegenhouden door waar anderen bang voor zouden zijn."

Gewoon gaan met die banaan!