Inschrijven bij de KVK en de belastingdienst: zo doe je dat

Je gaat je eigen bedrijf starten. Dat betekent dat er bepaalde dingen officieel gemaakt moeten worden, zoals je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de belastingdienst.

Inschrijven bij de KVK en de belastingdienst: zo doe je dat

Je loopt misschien al maanden met het idee in je rond en eindelijk durf je de stap te nemen: je gaat je eigen bedrijf starten. Dat betekent dat er bepaalde dingen officieel gemaakt moeten worden, zoals je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de belastingdienst. Maar hoe werkt dit eigenlijk precies en met welke kosten moet je rekening houden?

Kamer van Koophandel

Je vraagt je misschien af waarom je het eigenlijk nodig is om je in te schrijven bij de KVK. Misschien zie je het als een hoop gedoe en wil je gewoon direct beginnen met het opzetten van een bedrijf, maar helaas is deze inschrijving toch echt nodig. Zonder de inschrijving, kun je namelijk geen facturen versturen - en dus ook geen geld verdienen.

Waarom inschrijven?
De reden van inschrijving is voornamelijk om het officieel te maken. Je wilt zelfstandig geld verdienen, en er moet wel gecheckt kunnen worden hoe je dit geld precies verdient. Volgens de wet heb je een onderneming wanneer je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de intentie om hier geld mee te verdienen. Als je er niet zeker van bent of je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel, kun je via hun website zelf checken of dit nodig is of niet. Als dat wel het geval is, kun je op die manier ook direct een afspraak maken.

Voorbereiding
Het is voor jezelf verstandig om duidelijk voor ogen te hebben wat jouw bedrijf precies is. Maak dit zo specifiek mogelijk, dat maakt de inschrijving bij de KVK namelijk een stuk makkelijker - en sneller. Ga je als freelancer aan het werk? Maak dan voor jezelf duidelijk in welke vorm dit is. Misschien wil je je als freelance tekstschrijver, illustrator, programmeur of designer inschrijven, maak dan ook duidelijk in welke branche je dit precies gaat doen. Maar ook wanneer je je eigen bedrijf op wilt zetten: waar ga je precies aan werken met dit bedrijf? Als je al in het bezit bent van een eigen website of zakelijk emailadres, vergeet dit dan niet te benoemen.

Daarnaast zal er gevraagd worden naar jouw geschatte omzet, denk hier ook alvast over na. Tot slot moet je niet vergeten om je paspoort of legitimatiebewijs mee te nemen.

sign here

Hoe moet je je inschrijven?
Om je in te schrijven bij de KVK moet je een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel bij jou in de buurt. Samen met de persoon van de KVK wordt jouw onderneming ingeschreven en ben je dus officieel een ondernemer!

Wat kost het?
De inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost eenmalig 50 euro. Dit bedrag ben je alleen verschuldigd wanneer je je eerste onderneming gaat inschrijven, of bij een voortzetting, overname, splitsing of fusie waarbij een nieuwe inschrijving in het handelsregister met een nieuw KVK nummer ontstaat.

Welke vorm?
Ook is het belangrijk om van te voren al te weten voor welke bedrijfsvorm je kiest. Wanneer je gaat freelancen, is het een logische stap om je in te schrijven als eenmanszaak. Maar als je een bedrijf opzet, samen met iemand of alleen, is het wel goed om je in te lezen in de verschillende vormen. Kies je dan voor een Vennootschap onder firma (Vof), Besloten vennootschap (bv) of een Naamloze vennootschap (nv)?

oude rekenmachine

Belastingdienst

Door je in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, word je automatisch ook ingeschreven bij de belastingdienst. Je gaat tenslotte geld verdienen en dat moet allemaal geregistreerd worden. Wanneer de inschrijving bij de KVK is afgerond, zul je van de belastingdienst een brief krijgen over de registratie van jouw onderneming. Hierin vind je jouw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Dit zijn belangrijke nummers die je nodig hebt bij het doen van de belasting, bewaar deze dus goed.

Welke 5 fouten maken startende ondernemers?
Waar moet je allemaal aan denken als startende ondernemer? Jaap van EZ boekhouding geeft antwoord op de 5 meest gemaakte fouten van startende zzp’ers.

Daarnaast krijg je ook een gebruikersnaam en wachtwoord om de online omgeving van de belastingdienst voor ondernemers te activeren. Via deze weg kun je digitaal aangifte doen van de zaken die je bij de belastingdienst moet regelen, zoals de omzetbelasting die je elk kwartaal moet doen.