Yvonne Renckens: "Ik ben gaan ondernemen vanwege mijn gezondheid"

Yvonne Renckens startte vier jaar geleden als Virtual Assistent (VA). Inmiddels kan ze zich niet meer anders voorstellen. Dat heeft onder andere te maken met de vrijheid die komt kijken bij het ondernemen. En die vrijheid heeft ze juíst nodig voor haar gezondheid.

Hallo! Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

"Hi, ik ben Yvonne Renckens, 38 jaar, woonachtig in Arnhem en ik ben vier jaar geleden gestart als Virtual Assistant (VA), portretfotograaf en inmiddels ervaringsdeskundige in online zichtbaarheid."

Waarom ben je gaan ondernemen?

"Ik ben gaan ondernemen vanwege mijn gezondheid. Op het moment dat ik mijn diagnose kreeg, had ik al zo’n 17 jaar hoofdpijn. Hiervoor ging ik meestal zelf met mogelijke behandelingen naar mijn huisarts. Dit keer was er echter een vervangend huisarts. Ze keek naar mijn dossier en vroeg of ik al eens was doorverwezen naar een specialist. Dat was niet het geval en dus werd ik door haar doorverwezen naar een neuroloog.

Na een aantal testen en gesprekken stelde hij vast dat ik chronische spierspanningshoofdpijn had. Het was nog niet wetenschappelijk aangetoond waardoor dit werd getriggerd, dus er was ook niet gek veel aan te doen volgens hem. Mijn wereld stortte op dat moment wel aardig in elkaar, maar toch was ik blij dat het nu een naam had. Ik ben pro-actief geweest en heb me laten doorverwijzen naar een hoofdpijnkliniek in de regio waar ik wel de juiste behandeling kreeg.

Daar kwam mijn werk ook ter sprake. Ik werkte op dat moment fulltime als directiesecretaresse in de topsport en had zo’n vijf dagen per week zware hoofdpijn. Mijn gezondheid was in de jaren dat ik daar werkte flink achteruit gegaan en eigenlijk functioneerde ik niet goed meer. Maar mijn overlevingsstrategie was doorgaan tot je erbij neervalt, dus dat is wat ik ook hier deed. Uiteindelijk, na veel gesprekken met de arts en mijn vriend, kwam ik tot de conclusie dat mijn huidige baan me te weinig ruimte gaf om mijn gezondheid te verbeteren. Een aantal maanden later stopte ik met mijn baan als directiesecretaresse. Dat voelde als een opluchting. Helaas bleek ik geen recht te hebben op een uitkering of ziektewet, dus na mijn WW van 14 maanden eindigde mijn inkomstenbron."

Bron

Dat is vrij pittig. Wat ben je daarna gaan doen?

"Na veel gesprekken en zoektochten, kreeg ik de tip dat virtual assistent wellicht iets voor mij was. Ik had er nog nooit van gehoord, maar nieuwsgierig als ik was, zocht ik dit uit. Dit bleek perfect voor mij te zijn! Ik had al jaren ervaring als office manager en directiesecretaresse en online werken geeft me de vrijheid om grotendeels mijn eigen werktijden te bepalen. Als ik in de ochtend opsta met zware hoofdpijn, heb ik namelijk een paar uur de ruimte nodig om dit te laten zakken en rust te nemen.

Ik liet me één op één opleiden door iemand die al jaren in het vak zat en mij dus alles kon leren wat ik nodig had om mijn eigen bedrijf op te zetten. Op social media deelde ik mijn nieuwe traject en daardoor heb ik vanaf dag één nooit actief klanten hoeven te zoeken. Opdrachten kwamen voort uit mijn eigen netwerk. Mensen zagen wat ik deed en benaderden mij, voor zichzelf of voor een ander. Ik heb inmiddels vier jaar mijn bedrijf en heb inmiddels ook een aantal teamleden die mij ondersteunen bij het werk voor mijn klanten."

Hoe reageerde je omgeving over jouw ondernemingsplannen?

"Positief, de mensen om mij heen waren blij dat dit voor mij een uitweg was in de situatie waar ik in beland was."

Foto door Ellen Das

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

"Ik start meestal rond 9:00 uur en eindig rond 16:00 uur. Dan is mijn spanningsboog wel op. Tussendoor neem ik een half uur pauze. Ik werk grotendeels thuis, maar soms werk ik in een horeca gelegenheid als mijn werkzaamheden dit toelaten. En normaal gesproken maak ik zo'n vier keer per jaar een reis en werk ik dus vanuit het buitenland."

Hoe verdeel je de balans tussen werk en privé als ondernemer?

"Elke zaterdag pak ik mijn agenda en mijn lijstje die ik in volgorde afwerk voor de week (of twee weken) die eraan komen. Dat ziet er zo uit:

  1. Sportmomenten
  2. Dagelijkse rustmomenten
  3. Huishoudelijke taken
  4. Werkzaamheden Housesitter Hub
  5. Werkzaamheden Rock in de branding
  6. Werkzaamheden per klant

Alles wat je hierboven ziet, wordt als taak of als tijdblok met diverse kleurtjes in mijn agenda gezet. Je ziet dus dat de werkzaamheden voor klanten als laatste pas worden ingepland. Dit is voor mij een hele belangrijke volgorde, hoe raar dat misschien ook lijkt voor een ondernemer.

Ik kies juist voor deze volgorde omdat ik een kei ben in het wegcijferen van mezelf. Daar kan ik zover in gaan, dat ik overspannen uitval. Door mijn agenda juist in deze volgorde in te plannen, voorkom ik dat het zo ver kan komen. Is er niet voldoende tijd om alle werkzaamheden voor klanten in die week te doen, dan zal het een paar dagen moeten wachten. Nee zeggen is namelijk ook niet een van mijn favoriete dingen. Maar als ik het op deze manier inzichtelijk maak voor mezelf in mijn agenda, dan is het voor mij makkelijker om prioriteiten te stellen."

Welke tools gebruik je om het bedrijf te runnen?

"Trello is mijn heilige graal. Verder gebruik ik dagelijks Remember the milk voor mijn to do lijst en doe ik mijn boekhouding in Moneybird. Google Drive gebruik ik om mappen met foto’s te delen en natuurlijk Lightroom om de foto’s te bewerken. Met Toggl houd ik de gewerkte uren voor mijn klanten bij."

Hoe trek je nieuwe klanten aan en behoud je de huidige?

"Regelmatig mijn verhaal vertellen op mijn social media-kanalen. Verhalen vanuit mijn hart en ervaring zijn herkenbaar voor anderen. Hierdoor kunnen mensen zich in jou herkennen en verplaatsen en dat zorgt voor een connectie. Daarnaast blijf ik in contact met mijn klanten en blijf ik ze onvoorwaardelijk helpen waar ik kan. Dat is vaak betaald, en soms met gratis tips."

Wat motiveert jou om te blijven ondernemen?

"Ik barst altijd van de ideeën en de afwisseling in soorten klanten en werkzaamheden zorgt ervoor dat er geen sleur in mijn werk komt. Daar ben ik namelijk allergisch voor."

Wat is jouw grootste angst als zelfstandige ondernemer?

"Onvoldoende inkomen genereren. Dat is dan ook de reden dat ik me blijf ontwikkelen in mijn aanbod en prijzen. Daarnaast blijf ik continu nieuwe doelen voor mezelf stellen."

Zijn er dingen die je anders had gedaan nu je meer ervaring hebt met ondernemen?

"Ja, ik had eerder mijn algemene voorwaarden en samenwerkingsovereenkomsten voor elkaar moeten hebben. Dat had me een aantal wanbetalers gescheeld in de beginjaren."

Wat zijn de toekomstplannen voor jou als ondernemer?

"Meer inkomen genereren en een abonnementsvorm voor content per branche lanceren in september 2020."

Wat is de grootste les die je geleerd hebt met het starten van een onderneming?

"De mensenkennis die ik had, is in een snelkookpan gegaan. Ik heb mensen razendsnel leren lezen en durf veel meer op mijn gevoel te vertrouwen. In een telefonisch kennismakingsgesprek kan ik al afleiden of ik met dit bedrijf in zee moet gaan of juist niet."

Welk advies zou jij startende ondernemers willen geven?

"Wees niet bang om je kop boven het maaiveld uit te steken. Iedereen heeft een uniek verhaal te vertellen. Kopieer geen goeroe die beweert tienduizenden euro’s te verdienen, terwijl hij op Bali lurkt aan een kokosnoot."

Ondernemen is keihard werken, zichtbaar zijn en in jezelf geloven!

Waar kunnen we meer informatie vinden over jouw onderneming?

Op mijn website: www.powervrouwennetwerk.nl.