Je hebt de stap genomen en je bent begonnen aan een opleiding tot yogadocent. Of misschien ben je al iets verder en mag jij jezelf inmiddels yogadocent noemen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je al jaren bezig bent als freelance yogadocent, en dat je dit nu naar een hoger level wilt tillen. Je bent van plan om zelf een yoga business op te zetten en bent daar al langzaam mee bezig. Het idee is er, maar hoe pak je dit eigenlijk aan?
Netwerk
Als je nu naast je vaste freelance lessen ook al lesgeeft aan vrienden, familie of bedrijven, is dat zeker een goed begin van jouw yoga business. Het opbouwen van een netwerk is tenslotte belangrijk om de business van de grond te krijgen. Je hebt immers klanten nodig om succesvol te worden. En vooral met yoga is de band die je creëert tussen jou en je klanten ontzettend belangrijk. Laat jouw netwerk ook vooral weten dat je bezig bent om de business langzaam uit te breiden. Als je lesgeeft aan bedrijven, is de kans best groot dat ook deze mensen weer iemand kennen die ook op zoek zijn naar een (privé) yogadocent voor op kantoor.
Locatie
Ga op zoek naar een geschikte locatie om jouw yoga business op te zetten. Tot die tijd kun je lessen op locatie geven, zoals in het kantoorpand van de bedrijven zelf, bij mensen thuis, in het park of in een openbare ruimte die geschikt is voor yogalessen. Zoek een plek waar je een rustige en serene plek voor yoga kunt opbouwen. Maar kijk ook naar het financiële plaatje: het moet tenslotte wel betaalbaar zijn.
Als je eenmaal de locatie gevonden hebt, wil je deze natuurlijk zo efficiënt mogelijk inrichten. Je wilt rust uitstralen en jouw klanten moeten zich hier prettig voelen. Maak voordat je aan de inrichting van jouw yogastudio begint, een moodboard met hoe het er volgens jou uit moet komen te zien. Op die manier krijg je heel gemakkelijk een duidelijk overzicht van wat je wel of niet mooi vindt en kun je één bepaalde stijl kiezen, om daar je persoonlijke twist aan te geven. Op deze manier voorkom je dat de ruimte een verzameling van allerlei stijlen wordt, wat er in de meeste gevallen vooral erg druk maakt.
Ga tot slot bij het kiezen van een locatie ook na waar jij behoefte aan hebt. Een yogastudio mag best klein zijn, maar is er dan nog wel ruimte voor een kleedkamer en douches? Als je een rustige vorm van yoga geeft, is dit niet altijd nodig. Het kan ook zijn dat je het veel uitgebreider in je hoofd hebt en dat je jouw klanten ook een goede kop koffie, een lekkere kop thee of gezonde smoothie wilt aanbieden. Ga na wat jij zelf allemaal nodig hebt in deze specifieke ruimte.
Meerdere locaties
Als je een business voor ogen hebt waarbij je meerdere locaties kunt openen, is het goed om in te schatten waar je deze locaties dan wilt hebben. Komen deze dichtbij elkaar te staan, zodat je zelf gemakkelijk kunt schakelen tussen de locaties? Of zorg je er juist voor dat het aan de andere kant van de stad komt, zodat je op die manier meerdere (verschillende) mensen aan kunt spreken?
Mensen inhuren
In het begin lukt het je waarschijnlijk nog om zoveel mogelijk zelf te doen, maar uiteindelijk is de kans groot dat je toch mensen zult moeten aannemen of inhuren. Denk hierbij aan mensen die ook yogales kunnen geven, zodat jouw yogastudio niet alleen van jou afhankelijk is. Nieuwe yogadocenten brengen in de meeste gevallen ook weer nieuwe klanten met zich mee, dat is ook een slimme manier om jouw yoga business langzaam uit te breiden.
Wanneer je een yogastudio met meerdere locaties hebt, is het handig om iemand bij de kassa te hebben staan. Zo is er altijd iemand aanwezig om jouw klanten te woord te staan wanneer dat nodig is.
Abonnementen
Ga na wat voor jou goed werkt. Ga je werken met abonnementen, strippenkaarten of kunnen mensen ook per yogales bij jou betalen? Houd in je achterhoofd dat je zelf altijd te maken hebt met vaste lasten die gedekt moeten worden. De makkelijkste manier om er zeker van te zijn dat je deze lasten maandelijks kunt bekostigen, is door abonnementen te verkopen. Toch zit niet elke klant op een abonnement te wachten. Zoek voor jezelf daarom uit welke vormen je hierin aanbiedt.
Brand building
Brand building is voor elke ondernemer belangrijk, evenals online zichtbaarheid. Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent, maar ook dat je herkenbaar bent. Bedenk een pakkende naam en laat hier een mooi logo bij ontwerpen. Zorg ervoor dat je website up to date is en vergeet niet om ook gebruik te maken van social media. Maak een professioneel Instagramaccount, hierop kun je op een laagdrempelige manier overbrengen wat de sfeer van jouw yogastudio is, maar ook jouw leerlingen op de hoogte houden. Evenals via een Facebookpagina of nieuwsbrief. Ga je een samenwerking aan met een nieuwe yogadocent? Vermeld dit dan via alle kanalen! Probeer ook eens wat kortingsacties op te zetten en kijk wat je hieruit kunt halen. Mensen zijn tenslotte dol op kortingen en dat kan ze in sommige gevallen net over de drempel duwen om een kijkje te komen nemen in jouw studio.
Op Instagram is het gemakkelijk om sfeerbeelden te delen, maar dat werk voor Facebook niet altijd even goed. Het is daarom slim om gebruik te maken van een (persoonlijk) blog. Er valt genoeg over yoga te vertellen, ga daarom de uitdaging aan om ook op die manier je online zichtbaarheid te vergroten. Deze blogs kun je gemakkelijk op Facebook en LinkedIn delen, waardoor de kans groot is dat je via deze weg ook weer nieuwe klanten binnenhaalt.
Webshop
Denk je groter dan alleen het hebben van een yogastudio? Misschien is een webshop dan wel iets voor jou. Voor yoga heb je uiteraard de juiste spullen nodig. Denk hierbij aan een yogamat, yogablokken en bolsters, maar ook yogakleding mag niet in dit rijtje ontbreken. Yoga is tegenwoordig zo populair, dat we allemaal wel op zoek zijn naar de perfecte yogalegging of -top. Het is een grote markt waar je als ondernemer vrij gemakkelijk op in kunt spelen. Ga zelf op zoek naar de juiste producten en wie weet kun jij dit zelf verkopen via je eigen webshop.
Online cursussen
Naast een webshop is er nog een manier om online meer geld te verdienen. Dat is namelijk door online cursussen te geven. Ook dit is een populaire manier van geld verdienen, die steeds meer ondernemers gebruiken. Heb jij veel verstand van een bepaalde vorm van yoga en kun je deze kennis online eigenlijk best wel goed delen? Denk er dan eens over na om hier verder in te gaan door ook op deze manier geld te verdienen. Het grootste voordeel aan het verkopen van een cursus, is dat je hier één keer veel werk en tijd in stopt, maar deze vervolgens keer op keer kunt blijven verkopen.
Al met al is het vooral belangrijk om jouw yoga business zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen weten waar jij mee bezig bent om op deze manier nieuwe klanten binnen te halen. Wees creatief!
Discussion