Maak jouw evenement succesvol met de hulp van sociale media

Vind de perfecte hashtag

De eerste stap in de planning voor elke evenement promotor die sociale media wil gebruiken is om een ​​supersterke hashtag te bedenken die je kunt linken naar je evenement communicatie. Denk hier niet te licht over; de hashtag moet tijdens jouw promotiecampagne een synoniem worden voor jouw evenement.

Zorg ervoor dat de hashtag uniek, direct herkenbaar en gemakkelijk te onthouden is. En vooral, gebruik het altijd en overal waar je over jouw evenement communiceert - zowel op als naast jouw sociale mediakanalen.

Goede hashtags
#mozcon, #inbound, #websummit, #cmworld

Niet zo goed
#fml voor het Forrester Marketing Leadership

Maak een evenement aan op Facebook

Of je nu een B2B- of B2C-evenement plant, het maken van een evenement pagina op Facebook is een must. Zo'n pagina biedt een aantal unieke mogelijkheden, zodat je ze kunt gebruiken als centrale hub voor je promotie op social media.

Verwijs naar je berichten op andere social media platforms, koppel ze aan je bedrijfspagina en zorg ervoor dat de informatie op je evenement pagina altijd up-to-date is.

Selecteer aantrekkelijke afbeeldingen om de pagina aan te kleden, vul de basisgegevens in (gegevens, setup, locatie, titel, website, etc.) en vul de gegevens in naarmate jouw evenement een steviger vorm krijgt.

Plan jouw belangrijkste berichten synchroon met de evenementen planning

Bij betalende evenementen waarbij deelnemers zich vooraf moeten aanmelden, is het noodzakelijk om een ​​bestemmingspagina op jouw website te plaatsen waar je je aan kunt melden. Kijk of het mogelijk is om vroege beslissers (early birds) een voordelig tarief te geven en geef aan tot wanneer dit mogelijk is of geen een maximaal aantal aan.

Door dit ruim van tevoren te plannen, kun je zorgvuldig je plan  afwerken en de social media acties inplannen.

Denk bijvoorbeeld aan early-bird specials, voordeel codes voor degenen die zich voor een bepaalde datum aanmelden, openbare wedstrijden voor de volgers van jouw evenement pagina, etc. Overweeg ook om een ​​betaalde gastenlijst te maken voor goede vrienden, het zal je wat meer inkomsten opleveren. En ze zullen zich speciaal voelen. Geen wachtrij bijvoorbeeld.

Selecteer de kanalen waar je doelgroep aanwezig is

Verschillende social media kanalen bieden verschillende mogelijkheden. Niet alleen wat betreft de formaten van de berichten, maar ook de gebruikersprofielen die je daar aantreft zijn heel verschillend. Zorg er dus voor dat je checkt welke platforms het meest geschikt zijn voor jouw plan en welke specifieke opties ze bieden voor jouw promotie plannen.

Bedenk welke doelgroep je wilt bereiken, welke vragen ze hebben en waar je ze kunt bereiken.

Hulp nodig met het automatiseren van je social media marketing?
Check onze guide

Al je kanalen in de mix

Verlies de klassieke kanalen niet uit het oog wanneer je jouw evenement promoot. Promoot het evenement absoluut via jouw mailings, plaats banners op je website, vermeld het in advertenties in gedrukte media (als je dit gebruikt) verwerk het in een tijdelijke aangepaste handtekening onder de e-mails, maar denk ook aan traditionele posters op plekken waar jouw publiek dagelijks langs komen. Hoe vaker ze jouw event voorbij zien komen hoe groter de kans dat ze zullen komen.

Verwijs naar je hashtag en je evenementen pagina op Facebook, zodat je mogelijkheden voor interactie creëert en op die manier de interesse verder vergroot.

Bouw de spanning op

Langzaam zal je tijdens de voorbereiding van je evenement nieuwe eyecatchers kunnen toevoegen aan de line-up: een lijst met sprekers die hun aanwezigheid hebben bevestigd, workshops, demonstraties, attracties , animatie, enzovoort.

Plaats regelmatig updates op social wanneer je nieuwe toevoegingen bevestigd voor je line-up.

Lees ook: Hoe maak je Viral Worthy Instagram content?

Plan deze posts goed doordacht: je wilt zo snel mogelijk de eyecatchers aankondigen om je evenement een boost te geven, maar je wilt niet al je kruid in een keer verschieten.

Zoek dus een goede balans en bouw de spanning gestaag op, zodat je gefocust blijft op je evenement. Denken aan creatieve benaderingen is hier de boodschap.

Een tool die je zou kunnen gebruiken om je posts op social media in Buffer.com te plannen

Cover acties met een toegevoegde waarde

Denk aan teasers en acties voor periodes dat er weinig nieuwe toevoegingen zijn aan de evenement poster. Zo kun je geïnteresseerden een kijkje achter de schermen geven met foto's en video's, afbeeldingen van eerdere evenementen delen, content items van je blog delen waarin je de aanwezige sprekers presenteert.

Zolang het relevant is voor jouw doelgroep en het de aandacht op het evenement houdt, is het zeker het overwegen waard. Ook acties met vouchers voor jouw evenement of weggeef acties met gratis tickets kunnen veel gedeelde berichten en positieve publiciteit opleveren.

Samen sterk

Je organiseert nooit een evenement alleen. Je mag de organisator zijn, maar ook de partijen waarmee je voor het evenement samenwerkt, profiteren van het succes.

Maak verbinding met social dus met je speakers, merken aanwezig op je evenement of feestjes die voor animatie zorgen, en deel elkaar posts op social.

Gebruik betaalde advertenties voor een boost

Maak een budget beschikbaar voor betaalde promotie op sociale media, ook al is het een zeer beperkt bedrag.

Wanneer je een evenement organiseert op een nieuwe locatie of voor het eerst een evenement laat passeren voor een nieuwe doelgroep, dan is dit een goed idee. Het is immers een unieke kans om een ​​relevante doelgroep te bereiken die jouw bedrijf, merk of evenement nog niet kent.

Maar daar houdt het niet op: je kunt ook leads die al in de trechter zitten via remarketing verwerken. Met Facebook's custom audiences (aangepaste doelgroepen) is het bijvoorbeeld mogelijk om advertenties te tonen aan mensen die jouw (event) website al hebben bezocht maar nog niet zijn aangemeld voor jouw event. Dit kan een geweldige manier zijn om oprecht geïnteresseerde twijfelaars of late beslissers te overtuigen.

Begin vooruit te kijken

Kijk vooruit naar het evenement zelf en denk specifiek na over twee dingen: hoe kun je het evenement tijdens het evenement zelf verder promoten en welke inhoud kun je uit het evenement halen? Je kunt deze inhoud gebruiken in een laatste post na je evenement of bij de promotie van het volgende evenement dat je organiseert.

Maar het kan ook een geweldige aanvulling zijn op jouw bedrijfsblog of latere berichten op social media. Door hier vooraf rekening mee te houden maak je je leven een stuk makkelijker bij je volgende evenement.