Guusje van Kreij (25) en Evelien Rijpma (27) namen een sprong in het diepe en besloten zelf een bedrijf op te zetten in Spanje: The Orange Guide. Ze noemen zichzelf dé specialist in het creëeren van een ultieme ervaring in Valencia. Een reisorganisatie dat gespecialiseerd is in Valencia en jou hiermee een vakantie op maat kan aanbieden. Van vrienden- en familiereizen, werktrips tot wijnproeverijen: The Orange Guide regelt het voor je.

Wat zorgde ervoor dat Guusje en Evelien de stap namen om een bedrijf op te richten in Spanje en hoe is het om samen met een goede vriendin te beginnen met ondernemen?

Hallo! Wie zijn jullie en wat voor bedrijf zijn jullie begonnen?

"Wij zijn Guusje en Evelien en we hebben elkaar ontmoet op Hotelschool The Hague in Amsterdam, waar we met veel passie hotelmanagement studeerden. Onze vriendschap kwam destijds voornamelijk voort uit onze gezamenlijke liefde voor Spanje en onze onhoudbare energie en drang om zelf iets moois te beginnen. Iets dat gerelateerd stond aan gastvrijheid. Maar wat dat precies moest worden, wisten we nog niet. Na de hotelschool kregen we allebei een leuke baan in projectmanagement en sales, maar de liefde voor Spanje bleef. Daarom besloten we allebei om een master te gaan doen in Spanje: Guusje bedrijfsstrategie in Valencia en Evelien marketing in Barcelona. De achterblijvers in Nederland stelden we gerust: na onze master komen we weer naar huis. Maar stiekem zeiden we toen al tegen elkaar: 'Misschien blijf ik wel, wat jij?'

Richting het einde van onze master werd het steeds duidelijker: we zouden hier écht niet weg gaan. Van het een kwam het ander en het gebeurde zomaar opeens op een dag dat Evelien tegen Guusje zei: 'Hee Guus, we gaan dit doen. We gaan een mega vette reisorganisatie oprichten'. Evelien verhuisde van Barcelona naar Valencia en wekenlang zaten we met vierkante ogen naar onze laptop te staren om een website neer te zetten. Nog geen drie maanden later lanceerden we de website en daar begonnen we met The Orange Guide: een reisorganisatie voor Valencia."

Hoe kwamen jullie op het idee voor The Orange Guide?

"We hebben allebei veel ervaring in de horeca en hebben bewust voor de gastvrijheidsindustrie gekozen op de Hotelschool. Daar is deze passie voor het creëren van onvergetelijke ervaringen en een mooi totaalplaatje alleen maar versterkt. Dit is voor ons de enige echte branche waar we onszelf voor de rest van ons leven in zien werken met veel passie en plezier. De reisbranche vinden we natuurlijk extra interessant, omdat het Spanje betreft. En zeg nou eerlijk, wat is leuker dan mensen een onvergetelijke vakantie bezorgen?

Hoe we op de naam The Orange Guide zijn gekomen? Valencia is dé sinaasappelstad van Europa en wij zijn en blijven toch echt Nederlandse ‘meiden van Oranje’. Leuk toch?"

Founder The Orange guide

Hoe is het om samen met een vriendin een bedrijf te starten?

"We hadden wel al zo’n vermoeden, maar geen van ons had kunnen bedenken dat we elkaar zó goed zouden aanvullen. Wat betreft enthousiasme en energie zijn we hetzelfde, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Wat Guusje liever niet doet, doet Evelien met een brede lach, en andersom. Echt ideaal! Daarbij vinden we het fijn dat we onze behaalde successen kunnen delen, we denken echt dat blijdschap daarmee versterkt wordt. Dat geldt natuurlijk ook voor de tegenslagen: we leren van elkaar en trekken elkaar door moeilijke momenten heen. We zouden het niet anders willen."

Lees ook: Vind de juiste co-founder

Wat motiveert jullie om door te gaan met ondernemen?

"Het feit dat er nog zo ongelooflijk veel te leren valt en er nog zó veel uit te halen is. Ging dit even niet lekker? Dat kan dus alleen maar beter. Verliep het vlekkeloos en was het helemaal fantastisch? Dan gaan we op deze voet door, maar dan nóg beter. Al die mogelijkheden en manieren om een gesmeerd bedrijf op te zetten en een hoogstaand merk, dat is voor ons het mooiste wat er is."

Wat is jullie grootste angst als zelfstandige ondernemer?

"Corona heeft er bij ons best wel ingehakt. Dan denk je dat de wereld op een bepaalde manier werkt, en daar pas je je businessmodel op aan. Blijkt dat toch allemaal nét even anders te lopen. Dan sta je voor een keuze: kiezen we voor zekerheid door een vaste baan te zoeken, of laten we ons niet uit het veld slaan door een veranderende wereld en gaan we met vol vertrouwen door? Dat werd natuurlijk het laatste, maar dat vergt behoorlijk wat aanpassings- en doorzettingsvermogen. Laten dat nou net ideale ondernemerseigenschappen zijn die gelijk op de proef zijn gesteld, gelukkig met succes."

Dinner with a view in Spanje

Hoe is het om een bedrijf te starten vanuit het buitenland?

Het was voor ons behoorlijk pittig om als Nederlanders een Spaanse BV op te richten in Spanje. We hebben het voordeel dat we vloeiend Spaans spreken, dat maakt het leven echt een stukje makkelijker. Maar Spanje kent duidelijk een minder vriendelijk ondernemersklimaat dan Nederland. Dat gepaard met een behoorlijk bureaucratisch systeem, is een flinke uitdaging."

Zijn er dingen die jullie anders hadden gedaan nu jullie meer ervaring hebben met ondernemen?

"Te veel om op te noemen! Als we het opnieuw mochten doen, zouden we bijna niks hetzelfde hebben gedaan. Maar dat hoort bij de journey van ondernemen."

Hoe verdelen jullie de balans tussen werk en privé als ondernemer?

"Ons werk- en privéleven is een behoorlijke mengelmoes. We weten zelf soms niet eens meer of we nou voor werk of voor privé ergens staan te borrelen. Gelukkig vinden we bijna alles wat we doen leuk, dus het maakt ons tot dusver niet zoveel uit."

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jullie als ondernemers?

"Voor ons is geen dag is hetzelfde. We racen de stad door om onze gasten te ontvangen in de bij ons geboekte accommodaties in en rondom Valencia. We doen intakes met klanten, versturen voorstellen, we spreken af met (potentiële) partners, wonen evenementen en feestjes bij, doen facturen de deur uit… Daar zit echt geen vaste structuur in. Onze truc is: we hebben altijd alle sleutels van alle appartementen en villa’s die we verhuren bij ons, net als onze laptop. Je weet maar nooit."

Hoe trekken jullie nieuwe klanten aan?

"Wij gebruiken Instagram, Facebook en LinkedIn als kanalen en we merken dat vooral Instagram goed werkt. Maar of we nou op social media verschijnen, een evenement waar we rondlopen, een feestje waar over ons gepraat wordt of een tijdschrift waar we in staan - uiteindelijk geloven we dat het onze consistente energie is die mensen aanspreekt en waar over gepraat wordt. Ons enthousiasme blijkt écht aanstekelijk."

Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten terug blijven komen?

"We hopen dat door unieke ervaringen te verzorgen, men ons weer weet te vinden voor hun volgende trip naar Spanje. Zolang wij erom bekend blijven staan dat je met The Orange Guide geen doorsnee vakantie beleeft, zitten we goed, denken wij."

Guusje en Evelien

Wat zijn jullie toekomst plannen voor The Orange Guide?

"The sky is the limit! We willen naar meerdere steden in Spanje uitbreiden en groeien tot een vooraanstaand, kwalitatief reismerk."

Wat is de grootste les die jullie geleerd hebben met het starten van The Orange Guide?

"Niks loopt zoals je het van tevoren verwacht. Het leven valt niet zo goed te plannen, het opstarten van een bedrijf net zomin. Wij denken dat als je je daarbij neer kunt leggen, er weinig rest wat je tegenhoudt in het opzetten van iets moois."

Hebben jullie nog advies voor startende ondernemers?

"Dat advies is kort, maar krachtig:

Heb je dromen? Ga ervoor!"

Waar kunnen we meer informatie vinden over The Orange Guide?

"Op www.theorangeguide.nl. Ook is het leuk om onze Instagram te volgen: @theorangeguide.spain."