De voordelen van het hebben van een goede website

In de tijd waar wij nu in leven is het hebben van een goede website een must voor ieder bedrijf. Heb je geen website? Dan concurreer je niet mee met de huidige markt en mis je een grote inkomstenbron.

De voordelen van het hebben van een goede website

In de tijd waar wij nu in leven is het hebben van een goede website een must voor ieder bedrijf. Heb je geen website? Dan concurreer je niet mee met de huidige markt en mis je een grote inkomstenbron. De snelste manier voor een bedrijf om omzet & digitale tractie te laten groeien is door een website te hebben die jouw klanten aanspreekt. Dit kan via design en kleurgebruik maar ook via afbeeldingen en copywriting. Copywriting is de manier van het schrijven van de tekst met het oog op reclame of andere vormen van marketing.

Enkele opmerkelijke website statistieken

Voordat ik jullie meeneem naar de voordelen van een goede website is het belangrijk om te weten wat de gebruiker vindt en ervaart. Het is namelijk onderzocht hoeveel tijd een potentiële klant nodig heeft om een mening te vormen over een site en dit blijkt veel sneller te gaan dan vooraf gedacht. Volgens Google hebben gebruikers ongeveer 50 milliseconden nodig om een mening over jouw website te vormen, deze mening bepaalt of de potentiële klanten zullen blijven of weggaan. In deze 50 milliseconden wil je natuurlijk de beste indruk achterlaten. Ook is gebleken dat 88% van de online consumenten minder snel zal terugkeren naar een site na een slechte ervaring. Dit kan de laadtijd van de website zijn, maar ook het ontwerp, verouderde esthetiek en lage gebruiksvriendelijkheid zijn vaak de grootste boosdoeners voor de geloofwaardigheid van een website.

Het internet deelt geen tweede kansen uit.

Om dit alles te voorkomen zijn hier 5 voordelen van het hebben van een goede website:

1. Bereik nieuwe klanten

Nieuwe klanten bereiken, iets dat iedere ondernemer graag ziet gebeuren. Vaak gaat dit hand in hand met een professionele website, deze dient immers als visitekaartje. Het telefoonnummer, e mailadres en locatie gegevens van jouw bedrijf zijn gemakkelijk en snel te vinden. Het grootste voordeel van een goede website is dat het (bestaande) klanten en mogelijke klanten, ook wel prospects genoemd, een extra mogelijkheid biedt om jouw bedrijf te vinden. Een goede website laat de professionaliteit van jouw bedrijf zien en biedt klanten en prospects een gemakkelijke manier om jouw bedrijf online te vinden, te promoten en te delen.

2. Je bent altijd online

Als ondernemer vindt je het vaak belangrijk dat klanten ten allen tijde worden voorzien van de juiste informatie, een website draagt hieraan bij. Het hebben van een professionele website betekent namelijk dat klanten jou altijd en overal, ongeacht locatie en tijd, kunnen vinden. Dit houdt in dat zelfs buiten kantooruren jouw bedrijf door middel van de website nieuwe klanten blijft vinden en behouden. Tevens biedt het de gebruiker gemak en de mogelijk om alle nuttige informatie op een ander moment te kunnen raadplegen.

3. Vindbaarheid

Het bereiken van nieuwe klanten en de mogelijkheid om altijd online te zijn hebben wij al besproken, maar hoe kunnen deze klanten jouw bedrijf vinden? De kansen om gevonden te worden zijn groot. Bouw jouw website daarom met zoekmachine optimalisatie (SEO) technieken,

deze technieken zorgen ervoor dat jouw bedrijf gemakkelijk gevonden kan worden door mensen die zoeken op relevante trefwoorden. Zorg ervoor dat je hier maandelijks tijd aan spendeert aangezien Google regelmatig hun algoritmes update. SEO kan een belangrijke toegangspoort zijn om jouw bedrijf uit te breiden en een groter publiek te bereiken.

4. Communicatie

Als jij deze blogpost leest heb je waarschijnlijk plannen voor een website, wil jij je meer verdiepen of wil jij de site optimaliseren, maar welke informatie is relevant en wat ga je communiceren op jouw site? Een website kun je zien als middel die jouw bedrijf naar een bepaald doel kan brengen. De website biedt een snelle en gemakkelijke manier om informatie te communiceren tussen kopers en verkopers. Relevante informatie die vaak terugkeert op een website zijn de openingstijden van het bedrijf, het vermelden van contactgegevens, de locatie(s) van jouw bedrijf, wellicht aangevuld met afbeeldingen van jouw locatie of producten die je verkoopt en contactformulieren gebruiken om vragen van potentiële klanten of feedback van bestaande klanten te vergemakkelijken. Jouw website biedt dus oneindige mogelijkheden in het communiceren met (potentiële) klanten.

5. Toevoegen van waarde en tevredenheid

Door het bieden van gemak, een referentiepunt en dat vleugje geïndividualiseerde klantenservice, voeg jij uiteindelijk waarde toe aan jouw aanbod. Hierdoor ervaren jouw klanten een hogere mate van tevredenheid. Jouw website kan natuurlijk ook op andere manieren een waarde toevoegen. Hierbij denken wij aan thema’s die belangrijk zijn voor de klant, zoals: verschillende tips, mogelijkheden om advies te krijgen en inhoud van algemeen belang. Dit zal hen ook helpen om het bedrijf beter te onthouden. Wil jij er nog meer uitspringen? Maak dan jouw website anders dan anderen, maak bijvoorbeeld gebruik van oogstrelende beelden en kwaliteit van de inhoud.

Bonus tip.

Als laatste een extra tip om jouw website nog meer te boosten. Neem eens de tijd en kijk kritisch naar websites van concurrenten of bedrijven die jij bewondert. Dit kunnen bedrijven zijn die in dezelfde branche zitten, maar dat hoeft niet per se. Als ze een soortgelijk product, dienst of bedrijfsmodel hebben als dat van jouw bedrijf, noteer dan de dingen, indelingen of gebruik van beeldmateriaal die je tegenkomt en wellicht zelf graag zou willen gebruiken op jouw eigen website.

Conclusie

Al met al kan er gesteld worden dat er geen twijfel aanwezig hoeft te zijn, een nieuwe website kan een middel zijn of zelfs een reset zijn voor een vastgelopen digitale marketingstrategie. Jij kunt veel tijd en geld besteden om gebruikers naar jouw site te krijgen via PPC- en SEO-campagnes, maar als ze er eindelijk zijn en de website is te verwarrend, te lastig om te navigeren, klanten kunnen de antwoorden die ze zoeken niet vinden, de site laadt niet snel genoeg, of ze kunnen het product dat jij verkoopt niet begrijpen, zal het bedrijf klanten verliezen en de marketingkosten die zijn gemaakt om ze naar de site te krijgen zullen verspild zijn.

Ben jij op zoek naar een website of ben je benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact op met Dave van Provelop (www.provelop.eu) voor een gratis en vrijblijvend gesprek en je zult antwoord krijgen op al jouw vragen!