Introductie

Het voornemen om een agency te starten, is een zeer ambitieuze. Zeker wanneer je net de beslissing hebt genomen om dit te gaan doen, komt er een hoop op je af. Want waar moet je eigenlijk precies beginnen? En waar moet je allemaal aan denken om het op een succesvolle manier aan te pakken?

Het is vaak lastig om online een eenduidig antwoord op deze vraag te vinden. De informatie is wel beschikbaar, maar zelden tot nooit op één locatie. Het is dan makkelijk om al snel het overzicht kwijt te raken.

Met name als startende ondernemer is het erg belangrijk om je op de juiste wijze te informeren. Er zijn namelijk een groot aantal ondernemers je al voor geweest. Ze hebben fouten gemaakt, die achteraf helemaal niet nodig bleken om verder te geraken. Dit is uiteraard precies wat je wilt voorkomen.

En daarmee zijn we aanbeland bij het doel van dit artikel. In dit artikel vind je van begin tot eind alles wat je moet weten over het starten van een agency. We lopen hier stap voor stap doorheen om je zo’n duidelijk beeld als mogelijk te geven om dit zelfstandig op de juiste manier voor elkaar te krijgen.

Hopelijk ben je er na het lezen van de informatie van overtuigd dat je alles weet wat je moet weten en kun je een begin gaan maken. Succes!

1. Het kiezen van je niche

Zoals gezegd lopen we dus stap voor stap langs alles waar je allemaal aan moet denken bij het starten van een agency. Het is dan niet meer dan logisch dat je begint bij het kiezen van je niche. Je niche is de basis van je agency. Het is dan ook zeker belangrijk om hier de juiste hoeveelheid tijd voor te nemen.

Om je te helpen bij het kiezen van je niche, zijn er een aantal vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. Laten we meteen per vraag bekijken wat deze is en hoe je hierop een antwoord formuleert.

Waar weet je veel van af?

Het loont eigenlijk altijd om dicht bij jezelf te beginnen. En daarmee wordt bedoeld dat je een niche kiest waar je veel van af weet. Je hebt dan namelijk een voorsprong op een groot deel van de mogelijke concurrentie. Wanneer je bijvoorbeeld reeds een aantal jaar ervaring hebt in het bouwen van websites, dan is het niet meer dan logisch dat je je in deze niche gaat verdiepen.

Maanden of jaren aan kennis en ervaring zijn extreem waardevol. Wanneer je dicht bij een onderwerp zit, weet je als geen ander hoe je zoveel mogelijk kwaliteit kunt leveren. Je moet namelijk altijd in het achterhoofd houden dat je niet de eerste bent die een agency start. Wat maakt precies jouw agency nu zo speciaal?

Kennis van zaken is een heel goed antwoord op deze vraag. Dat is uiteindelijk natuurlijk ook waar je potentiële klanten naar op zoek zijn. Kennis van zaken leidt tot een kwalitatieve dienstverlening. En dat is wat een agency gaande houdt en op termijn zelfs laat groeien.

Wat vind je leuk om te doen?

Dan komen we aan bij de tweede vraag die je vervolgens voor jezelf moet beantwoorden. Het is erg belangrijk om iets te kiezen waar je tot op zekere hoogte affiniteit mee hebt. Als er iets is dat een agency uiteindelijk de das om doet, dan is het wel dat de passie voor het vak er niet is. Dat geldt in principe voor alle ondernemingen die er zijn.

Je moet het leuk vinden om er dagelijks urenlang bezig mee te zijn. Het hoeft niet zo leuk te zijn als een hobby, maar je moet er wel je ei in kwijt kunnen. Je moet gemotiveerd zijn door de doelen die je stelt. Dan ben je bereid om alles op alles te zetten om van de agency een succes te maken.

Dit is een van de belangrijkste punten die een ‘okay’ agency onderscheidt van een succesvolle agency. Als je bereid bent om net dat stapje extra te zetten omdat het je van zichzelf minder moeite kost, dan kan dat het verschil maken op de lange termijn.

Stel jezelf dus deze vraag en kies een paar niches die je het meeste aanspreken. Van daaruit heb je een mooi startpunt om de niches stuk voor stuk te analyseren. Je zult zien dat je na een tijdje vanzelf tot de conclusie komt dat een van de niches er duidelijk bovenuit springt.

Waar is momenteel (toenemend) vraag naar?

Vervolgens belanden we aan bij het volgende punt. Want je kunt er natuurlijk niet zomaar vanuit gaan dat een niche die je leuk vindt en waar je veel vanaf weet ook meteen de juiste is. Er moet wel vraag naar zijn.

Per niche zit hier namelijk nog wel een verschil in. Gezien de toenemende digitalisering van de samenleving zit je op het gebied van digitale diensten bijna altijd wel goed. Maar zelfs dan zijn er toch zaken waar de komende jaren minder vraag naar lijkt te zijn.

Probeer daarom ook met het oog op de toekomst te redeneren wanneer je een niche uitkiest. Gaat deze dienst van mijn agency ook over een aantal jaar nog relevant zijn? Is de kans groot dat de vraag wellicht zelfs alleen maar toeneemt in de jaren die eraan komen?

Wanneer je dit soort vragen grotendeels met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan ben je waarschijnlijk al een heel eind op de juiste weg.

Waar ga ik me specifiek op focussen?

Mocht je de eerdere vragen ondertussen succesvol hebben beantwoord, dan komen we bij de laatste vraag waar je stil bij moet staan bij het starten van een agency. Waar ga je je specifiek op focussen?

Een veelgemaakte fout is dat men zich vanaf het begin wil focussen op te veel verschillende diensten. In plaats van dat je dan één onderdeel 100% aandacht geeft en jezelf er helemaal in specialiseert, verdeel je je focus. Bij het starten van een agency is dit niet de juiste strategie.

Probeer één dienst te kiezen en je deze zoveel mogelijk eigen te maken. Wanneer je dan een succesvolle start hebt gehad en alles goed loopt, is er altijd nog de mogelijkheid om uit te breiden. Niet alleen is er dan meer tijd en geld voor, maar neemt de kans ook toe dat je meer kwaliteit kunt leveren op het gebied van die extra dienst.

Op het moment dat je een agency gaat starten is het raadzaam om je focus niet te verdelen. Liever 100% geven op het ontwikkelen van één dienst dan 50% of minder op het ontwikkelen van meerdere diensten.

Wanneer je de juiste niche hebt gevonden

Op een gegeven moment is het zover en heb je de juiste niche gevonden. Vanaf dat punt wordt het zaak om op een optimale manier te starten. Er zijn namelijk altijd wel een aantal zaken met betrekking tot de niche die beter kunnen. Ben je bijvoorbeeld wel op de hoogste van de meest recente ontwikkelingen? En zijn er verder nog dingen die je kunt leren?

In het ideale scenario weet je werkelijk alles over een niche. En niemand heeft dit niveau vanaf het begin al bereikt. Om wat voor agency het ook gaat, er zijn altijd nieuwe dingen om te leren. Probeer je hier in het begin dan ook zeker op te richten.

Het is erg belangrijk om een ijzersterk fundament te hebben. Wat je niet wilt, is dat je er te zijner tijd pas achter komt dat er bepaalde gaten zitten in je kennis. Dat klanten bijvoorbeeld hun ongenoegen uitspreken over het feit dat iets niet werkt. Er zijn 3 manieren waarop je dit op de meest optimale manier voorkomt:

  • Eigen onderzoek: Het begint altijd bij eigen onderzoek. Bijvoorbeeld door bepaalde boeken te raadplegen, cursussen te volgen of door navraag te doen bij mensen die er verstand van hebben. Op die manier leer je vaak een hoop nieuwe dingen waar je eerst nog niet van op de hoogte was. Dit is altijd mooi meegenomen. Hoe meer je weet, hoe beter je de klant kunt helpen. Je reputatie als agency streeft je dan vooruit. Goede ervaringen zijn extreem waardevol wat het leveren van een dienst betreft. Mensen geven dan namelijk weer aan anderen door dat ze voor jouw agency moeten kiezen wanneer ze jouw dienst nodig hebben.
  • Kijken naar concurrentie: Vervolgens is het extreem waardevol om grondig onderzoek te doen naar de concurrentie. Je wilt de concurrentie namelijk te allen tijde een stap voor zijn. Dé manier om dit voor elkaar te krijgen, is door uit te zoeken wat ze op dit moment allemaal aanbieden. Hoe probeert de concurrentie zich te onderscheiden? En wat kun jij doen om hier nog een schepje bovenop te doen? Het is belangrijk om je op jezelf te focussen. Echter kan het zeker in het begin geen kwaad om uit te zoeken waar je precies als concurrentie mee te maken hebt. Het is namelijk in de eerste plaats zaak dat je op een bepaalde manier een ‘betere’ agency leidt dan degenen die er momenteel reeds zijn.
  • Toekomstvisie formuleren: Vervolgens ben je in staat om net dat stapje extra te zetten door een toekomstvisie te formuleren. Dit is iets waar lang niet elke agency al vanaf het begin mee bezig is. Echter betekent dat ook direct dat hier een flinke hoeveelheid winst te behalen is. Wat is de verwachting in de toekomst op het gebied van jouw niche? En als deze er nog niet direct is, wat denk je dan zelf dat er mogelijk aan ontwikkelingen kan plaatsvinden? Door hier op tijd van op de hoogte te zijn, kun je alvast kleine maatregelen nemen. Deze kleine maatregelen leiden dan in de toekomst tot een grote potentiële groei. Breid je dienst bijvoorbeeld op een zodanige manier uit dat je je klanten net wat meer waarde biedt voor in de toekomst. Dit betaalt zich voor hen dan op een later moment uit, wat enorm goed is voor het beeld dat klanten van jouw agency hebben.

2. Klanten trekken

Het trekken van klanten is een van de belangrijkste uitdagingen die je bij het starten van een agency gaat meemaken. Klanten zijn vanzelfsprekend van levensbelang om enerzijds een goede start te maken en anderzijds ook het voortbestaan van je agency te garanderen. Maar hoe begin je daarmee?

Om klanten te trekken zijn er een aantal zaken die je op orde moet hebben. Deze vormen de basis voor een goede toestroom van klanten. Om het makkelijk voor je te maken om deze punten enkele keren opnieuw te bekijken wanneer je bent begonnen met je agency, verdelen we ze bij deze onder in drie verschillende categorieën:

Een eigen website

Het trekken van nieuwe klanten begint bij het opzetten van een eigen website. Geen enkel bedrijf kan er tegenwoordig nog vanuit gaan dat het verstandig is om geen website te starten. Het is relatief een kleine investering, die zich vervolgens enorm gaat terugbetalen.

Een eigen website fungeert in 99% van de gevallen als eerste kennismaking die een potentiële klant heeft met jouw agency. Het is dus niet voldoende om een krakkemikkige website op te zetten, waar bezoekers van frustratie al na 3 seconden weer wegklikken. Sterker nog, een eigen website moet een hele hoge prioriteit krijgen in het begin.

Mensen zijn vandaag de dag meer en meer online te vinden. En voor een verscheidenheid aan zaken. Van entertainment tot aan zaken gerelateerde activiteiten. En dus kun je er niet aan ontkomen om je in deze wereld te mengen.

Een eigen website moet direct in het oog springen. Deze moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Simpel: De beste websites hebben niet alleen strakke designs, maar zijn ook zeer simpel in elkaar gezet. Er is geen behoefte aan allerlei uitgebreide tierelantijntjes die uiteindelijk alleen maar afleiden van het doel dat de bezoeker van de website van je agency heeft. Het is belangrijk om de website simpel te houden, zodat een bezoeker direct kan navigeren naar de juiste pagina.
  • Duidelijk: Al met al komt het erop neer dat een website duidelijk moet zijn. Geef in duidelijke woorden aan wat de dienst is die je agency aanbiedt. In het meest ideale geval laat je bijvoorbeeld met een kort maar krachtig filmpje zien wat jouw agency kan betekenen voor klanten. Hoe sneller je duidelijkheid verschaft, hoe groter de kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk een klant wordt.
  • Voldoen aan wens bezoeker: Iedere bezoeker heeft een bepaalde wens wanneer hij of zij een website aanklikt. Redeneer daarom ook altijd vanuit deze gedachte. Op welke manier gaat mijn website van toegevoegde waarde zijn van de bezoeker? Wat probeert de bezoeker precies te bereiken? Werk vervolgens vanuit de antwoorden op deze vraag terug naar een intelligente lay-out van de website.

Online vindbaarheid

Vervolgens is het tijd om je te gaan richten op online vindbaarheid. Dit heeft deels te maken met je eigen website, maar slaat ook deels op de achterliggende strategie die je als agency hebt. Alleen een website is namelijk niet voldoende om nieuwe klanten te trekken. Want hoe zorg je ervoor dat deze website ook daadwerkelijk wordt getoond aan je doelgroep? Gelukkig zijn hier een aantal methodes voor. Om het overzichtelijk te houden, verdelen we deze onder in twee categorieën:

  • Organisch verkeer: Met organisch verkeer hebben we het bijvoorbeeld over de vindbaarheid via zoekmachines. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie om de hoek komt kijken. Een zoekmachine als Google rangschikt website op basis van de toegevoegde waarde die ze hebben voor een bezoeker. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een website wilt laten bouwen, dan laat Google websites zien die deze dienst op de meest complete manier omschrijven. Hier ligt dus een duidelijke kans om bezoekers te trekken voor je agency wanneer we als voorbeeld nemen dat je agency websites bouwt. Laat zoveel mogelijk content schrijven die aansluit op de diensten die je aanbiedt. Hierdoor neemt het organische zoekverkeer richting je website toe en daarmee ook het aantal klanten dat je dagelijks trekt.
  • Betaald verkeer: Wanneer we over betaald verkeer spreken, dan hebben we het over betalen voor advertenties om nieuwe klanten te trekken. Ook dit is een hele waardevolle methode om op een directe manier je specifieke doelgroep te bereiken. Zo heb je bijvoorbeeld Google Ads, waarbij je er per zoekwoord voor kan kiezen om je advertentie bovenaan te laten tonen. En via een platform als Facebook zijn er ook zeer uitgebreide mogelijkheden om hele specifieke doelgroepen te kiezen waaraan advertenties worden getoond. Zo ga je heel specifiek om met een advertentiebudget om het verkeer richting je website opnieuw te vergroten.

Het verbeteren van je online vindbaarheid is een investering waar je tot ver in de toekomst de vruchten van gaat plukken. Nieuwe klanten leiden namelijk in sommige gevallen ook tot vaste klanten. Of nieuwe klanten refereren jouw diensten weer door aan andere mensen die ze kennen. Zo kan één nieuwe klant op den duur al leiden tot een enorme cashflow.

100% tevredenheid nastreven

Het gezegde ‘de klant is koning’ is een fundamenteel principe dat tot op de dag van vandaag nog steeds geldt. Bij het starten van een agency moet je er alles aan doen om een klant 100% tevreden te krijgen. Wil de klant bijvoorbeeld meer aanpassingen dan dat je had ingecalculeerd? Dan moet dit geen probleem zijn. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat je agency een slechte reputatie krijgt. Dat je agency bekend staat om suboptimaal werk.

Het nastreven van 100% tevredenheid bij de klanten gaat zich hoe dan ook terugbetalen. Het gaat namelijk rond in bepaalde kringen wanneer men weet dat jij er echt alles voor over hebt om de klant tevreden te maken en te houden. Dat is uiteindelijk natuurlijk waar het bij een dienstverlening om draait. Je verleent een dienst aan een klant voor een bepaald geldbedrag. Het zou dan vreemd zijn als een klant na betaling niet tevreden is met de dienst. Er ontstaat dan een negatieve situatie die eigenlijk voor beiden niet zinvol is.

Tevreden klanten leidt tot meer klanten.

De kans is simpelweg een stuk groter dat een volledig tevreden klant jouw diensten aanbeveelt aan andere mensen die hij of zij kent. Het is bovendien niet voor niets dat reviews zo belangrijk zijn in de wereld van diensten en producten. Mensen hechten veel waarde aan de ervaringen die anderen hebben gehad met een bepaalde agency. De positieve indicaties zijn goud waard voor je onderneming.

Je eigen netwerk inzetten

Als laatste is het uiteraard ook altijd nog goed mogelijk om je eigen netwerk in te zetten. Zeker in het allereerste begin wanneer je letterlijk nog 0 klanten hebt. Het balletje begint te rollen wanneer je bijvoorbeeld je eigen social media accounts inzet om de aankondiging te maken dat je een nieuwe agency bent gestart. Er is namelijk een goede kans dat er wel iemand is die deze dienst nodig heeft. En zo niet, dan is er altijd wel weer iemand die iemand kent die het nodig heeft.

Door het woord te verspreiden dat je een nieuwe agency bent begonnen in vrienden- en familiekringen ben je net in staat om die initiële start te maken. Met 1 of 2 klanten die hieruit voortkomen heb je precies het begin dat je altijd hebt gewenst. Je kunt aan het werk en proberen om deze groep mensen allereerst 100% tevreden te krijgen over de manier waarop jij jouw dienst uitvoert.

Voor blijvende klanten zorgen

Voor bijna alle verschillende vormen van een agency heb je wel te maken met klanten die je in potentie langdurig vast kunt houden. Dit is in het begin voor beide partijen misschien niet altijd even duidelijk. Maar desondanks is het wel een punt waar je zeker even aandacht aan moet besteden. Bedenk je eens hoeveel meer waardevol een langdurig betalende klant is dan een klant die je slechts eenmalig verder helpt?

Het verschil in potentiële inkomsten is enorm. Zeker wanneer je voor een groot deel van je klanten op een langdurige wijze een dienst kunt blijven verlenen. De bijbehorende groeimogelijkheden zijn zo groot dat dit punt zeker het overwegen waard is. Pak dit als volgt aan:

Analyseer de dienst die jouw agency op dit moment aanbiedt. Is dit een dienst die de klant op lange termijn nodig gaat hebben? In sommige gevallen is het antwoord ‘ja’, in sommige gevallen is het antwoord ‘nee’.

In het geval dat je wel een dienst aanbiedt die klanten op de lange termijn nodig gaan hebben, dan is de kans groot dat een hoge kwaliteit van jouw dienstverlening automatisch al leidt tot een blijvende klant. Echter zijn er ook dan nog genoeg dingen die je kunt ondernemen om dit te verzekeren of waar mogelijk zelfs uit te breiden. Wijs de klant bijvoorbeeld op het belang van een langdurige samenwerking. Geef duidelijk aan op welke manier ze hier iets aan gaan hebben. En probeer altijd op zoek te gaan naar manieren om de dienst uit te breiden. Zijn er extra middelen die je kunt inzetten om de klant te helpen bij het bereiken van zijn of haar doel?

Was het antwoord op de eerdere vraag ‘nee’? Dan is er zeker werk aan de winkel. Doe onderzoek naar manieren waarop de concurrentie diensten uitbreidt. En als daar niks uit voortkomt, ga er dan zelf over nadenken. Begin altijd met het doel van de klant in het achterhoofd. Stel jezelf vervolgens de vraag hoe je de klant kan helpen om dit doel op een betere, effectievere en/of snellere manier te bereiken. Wanneer je in staat bent om jouw dienst met deze werkzaamheden uit te breiden, is er een goede kans dat de klant zich voor langere tijd aan je bindt.

3. Mensen aannemen: Wanneer en hoe?

Op het moment dat je een agency start, zul je er waarschijnlijk al eens kort over nagedacht hebben of je mensen moet gaan aannemen. En zo ja, wanneer dan?

Aangezien dit een belangrijk onderdeel is van het hebben van een agency, gaan we ook hier bij deze dieper op in. Laten we beginnen met het uitkiezen van het juiste moment.

Wanneer mensen aannemen?

Stel dat je je agency gestart hebt. Het is dag 1. Op dat moment ligt de focus over het algemeen eerst op het trekken van klanten. Zonder klanten is er namelijk eigenlijk helemaal geen agency. Je hebt dan niemand om de dienst voor te verlenen. Dit is voor veel mensen dan ook zeker nog geen goed moment om mensen aan te nemen. Je hebt dan met allerlei vaste kosten te maken terwijl je nog helemaal geen klanten hebt. Het wordt dan ook meteen duidelijk dat het aannemen van mensen is verbonden met het hebben van klanten.

In het begin staat groei namelijk centraal. Langzaam maar zeker begint het aantal klanten te groeien. Om de vaste kosten laag te houden, is het dan zeker interessant om de klanten volledig zelf verder te helpen. Je hebt hier gewoonweg de tijd voor. Bovendien weet je dan ook zeker dat het werk goed uitgevoerd wordt. Het moment om mensen aan te nemen arriveert wanneer de situatie dreigt waarin je niet meer helemaal in staat bent om zelf alle opdrachten uit te voeren. Dat is namelijk het punt dat het schadelijk voor de agency begint te worden om alles zelf te blijven doen. Denk dan bijvoorbeeld aan punten als:

  • Je kunt geen nieuwe opdrachten meer aannemen: Veel mensen die ooit een agency zijn gestart zullen beamen dat er een punt komt waarbij nieuwe opdrachten te veel werden. Dit klinkt op het moment dat je nog moet starten waarschijnlijk nog als een luxe situatie. Maar desondanks is de realiteit op het moment zelf toch echt anders. Het is doodzonde om de groei van je eigen agency tegen te moeten gaan doordat je simpelweg handen te kort komt. Een luxepositie als deze moet je maximaliseren. Elke opdracht die je extra kunt aannemen en door iemand anders laat uitvoeren, draagt bij aan de groei van je agency.
  • Je raakt overwerkt: Daarnaast zijn er ook een aantal gevaren die bij een situatie zoals hierboven geschetst komen kijken. Wanneer je niet uitkijkt, raak je overwerkt door de toestroom van nieuwe opdrachten die je niet allemaal zelf meer kunt uitvoeren. Zelfs wanneer je er op tijd achter komt dat zo’n situatie realiteit dreigt te worden. Want vanaf het punt van die realisatie tot het daadwerkelijk tot je beschikking hebben van extra werkkrachten, daar gaat tijd overheen. Als je vervolgens zelf overwerkt raakt door alle handelingen die je elke dag weer moet verrichten, dan komt dit je agency niet ten goede.
  • Huidige opdrachten worden niet meer met de hoogste kwaliteit uitgevoerd: Een direct resultaat van een te grote hoeveelheid opdrachten is dat je ze niet allemaal meer met de hoogst mogelijke kwaliteit uitvoert. De kans is namelijk groot dat je toch net iets meer opdrachten aanneemt dan je eigen aankan. Dit zit in de natuur van een echte ondernemer. Echter zit je dan later op de blaren wanneer je bepaalde deadlines niet kunt halen. Een compromis tussen kwaliteit en tijd sluipt er dan al snel in.

We staan even stil bij deze punten om te illustreren hoe het fout kan gaan. Het zijn hele realistische situaties die vaak genoeg voorkomen. Zoals gezegd is dit e-book er om je voor deze fouten te behoeden. Herken deze situaties wanneer ze voor jouw agency dreigen waarheid te worden.

Hoe mensen aannemen?

Nu duidelijk is wanneer je mensen moet aannemen, is het ook nog even nodig om stil te staan bij hoe je mensen gaat aannemen. Het lijkt misschien vanzelfsprekend om gewoon ‘iemand in dienst te nemen’, maar tegenwoordig zijn er meerdere opties het overwegen waard. In de basis gaat het daarbij om 2 hoofdopties waar momenteel bij een agency voor wordt gekozen:

Freelancer

Een freelancer is iemand die je voor losse werkzaamheden inhuurt om jou verder te helpen. Dit is bijvoorbeeld een erg handige manier op het moment dat je tijdelijk wat meer drukte ervaart dan gepland. Aangezien je deze relatief makkelijk kunt ‘inhuren’, is dit in een agency vaak een voor de hand liggende optie. Daarnaast zijn ook de volgende voordelen van toepassing:

  • Een frisse kijk op de agency: Een freelancer is als het ware een buitenstaander die je tijdelijk binnenhaalt. Deze heeft verder nog geen idee van hoe alles er aan toegaat binnen jouw agency. Daardoor heeft de freelancer dus een frisse blik. Hij of zij kijkt wellicht op een andere manier naar het optimaal uitvoeren van een opdracht. Hierdoor leer je zelf weer wat nieuws en kom je wellicht tot bepaalde inzichten. Iemand die in loondienst zit, gaat op een gegeven moment denken aan de hand van de mentaliteit binnen de agency.
  • Ervaringsdeskundige: Daarnaast heeft een freelancer eigenlijk altijd al veel verschillende opdrachten voor andere opdrachtgevers uitgevoerd. Hierdoor heeft deze persoon in de loop der jaren een enorm veelzijdige kennis opgebouwd. De kans is groot dat dit de kwaliteit van het werk dat geleverd gaat worden alleen maar ten goede komt. Ervaring is een van de belangrijkste drijfveren van kwaliteit. En daar zit het bij een freelancer altijd wel goed mee. Je hebt nochtans zelf in de hand met welke freelancer je in zee gaat.
  • Flexibel inzetbaar: Daar komt nog bij dat een freelancer ook flexibel inzetbaar is. Zoals al even kort aangegeven ben je daarmee in staat om handig in te spelen op drukkere periodes. Maar ook ter overbrugging bij het inhuren van iemand in loondienst is het een geweldig middel om in te zetten. Het hele proces rondom het inhuren van een freelancer is over het algemeen zeer kort. Deze flexibele houding is goud waard op het moment dat je het zo druk hebt dat je echt even extra hulp nodig hebt.
  • Lage kosten: Een laatste punt is dat de kosten van een freelancer vanzelfsprekend een stuk lager liggen. Iemand in loondienst moet je elke maand weer betalen, terwijl je met een freelancer een bepaald bedrag per opdracht afspreekt. Je hoeft hier bovenop niet allerlei extra kosten te maken, zoals sociale lasten of het inrichten van een kantoorplek.

Om je echter echt te voorzien van een totaalplaatje, is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de nadelen van een freelancer inhuren. Te denken valt dan juist weer aan:

  • Weinig interactie mogelijk: In veel gevallen voert een freelancer zijn of haar werk niet op locatie uit. Dit betekent dus ook dat het niet altijd even makkelijk is om overleg plaats te laten vinden. Er is digitaal natuurlijk wel een hoop mogelijk, maar het is toch anders wanneer je samen grondig naar bepaald werk kijkt. Iemand die je niet kent, denkt misschien op een hele andere manier over het invullen van de opdracht. In potentie leidt dit gebrek aan communicatie tot vertraging van een gewenst eindresultaat.
  • Minder gemotiveerd: Een freelancer staat in principe los van de agency. Na het uitvoeren van een of meerdere opdrachten is er een kans dat hij of zij nooit meer met je hoeft samen te werken. Bovendien voert een freelancer vaak verschillende opdrachten tegelijk uit voor verschillende opdrachtgevers. Er is dus minder sprake van belang bij het groeien van jouw agency. Een freelancer is niet tot op het bot gemotiveerd om de klant 100% tevreden te maken over het geleverde werk. Er is een grote kans dat iemand in loondienst dit teamgevoel wel als zodanig ervaart.

Werknemer in loondienst

Een tweede optie is een werknemer in loondienst nemen. Naast de optie van freelancer een logische tweede mogelijkheid, die zelf weer met een aantal voor- en nadelen komt. Laten we allereest weer kijken naar de voordelen van een werknemer in loondienst nemen:

  • Sterke groeimogelijkheden: Het grootste voordeel van het inhuren van een werknemer in loondienst is dat je je agency hiermee sterke groeimogelijkheden verschaft. Er zijn namelijk simpelweg meer handen die werk kunnen uitvoeren. Iemand die in vaste loondienst is, is voor een groot aantal uren per week beschikbaar. En je weet zeker dat dit elke week weer het geval is. Door de verbondenheid met jouw agency kun je met zekerheid meer opdrachten aannemen om uit te voeren.
  • Klanten beter bedienen: Daarnaast is het voordeel van een of meerdere werknemers in loondienst dat je de klanten beter kan bedienen. Denk er bijvoorbeeld aan wanneer ze het even over de opdracht willen hebben. Of wanneer ze vragen hebben over aanpassingen of nieuwe opdrachten. Een freelancer staat niet direct in verband met de klant. Deze is niet in staat om zelf beslissingen te maken voor de agency. Een werknemer in loondienst wel, mits je deze daar natuurlijk voldoende voor vertrouwt.
  • Groter takenpakket: Daar komt nog bij dat een werknemer in loondienst een groter takenpakket heeft. Een freelancer huur je altijd in vanwege één specifieke dienst die hij of zij op een specialistische manier verleent. Een werknemer in loondienst kun je op elk moment een grote verscheidenheid aan verschillende opdrachten laten doen. In potentie hoeft dit ook niet altijd klantgericht te zijn. Soms kan het ook gaan om het trainen van bijvoorbeeld een nieuwe werknemer. Of het onderzoeken van manieren om de online vindbaarheid te verbeteren. Om maar een voorbeeld te noemen.

Echter zijn ook aan deze vorm van personeel aannemen natuurlijk bepaalde nadelen verbonden. Anders zou iedereen hier namelijk wel voor kiezen. De volgende nadelen komen om de hoek kijken bij het aannemen van personeel in loondienst:

  • Kost meer geld: Over het algemeen kost het meer geld om iemand in vaste dienst te nemen dan om een freelancer in te huren. Zeker wanneer je naar de lange termijn kijkt. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je zo’n vaste kracht permanent nodig gaat hebben. Het is namelijk niet de bedoeling dat je bij een daling van de omzet ineens in de financiële problemen komt. In dat geval zou een freelancer namelijk een veel betere optie zijn.
  • Je moet personeel leidinggeven: Een ander punt is dat personeel wel leiding nodig heeft. Je kunt niet verwachten dat vast personeel altijd maar zelf weet wat het moet gaan doen. Een goede communicatie staat hierbij aan de basis van een optimaal functionerende agency. Een freelancer geef je per opdracht gewoon een specifiek takenpakket. Van personeel in dienst moet je echter elke dag weer zeker zijn dat ze doen wat ze moeten doen.

Wanneer het moment dus daar is dat je niet al het werk meer alleen kunt doen, wordt het tijd om uitbreidingsopties tegen elkaar af te wegen. Loop altijd de voor- en nadelen van het inhuren van een freelancer of personeel in vaste dienst na. Het kan voor iedere agency namelijk anders zijn welke optie het beste is. Het belangrijkste punt daarin is vaak de flexibiliteit qua kosten. Zeker in de beginfases van een agency wil je niet te snel iemand in vaste dienst nemen wanneer het werk tijdelijk toeneemt.

4. Het belang van cashflow in je agency

Cashflow is een begrip waar we allemaal weleens van gehoord hebben, maar waar lang niet iedereen duidelijk over kan zeggen wat het nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is. Vandaar dat dit ook een punt is waar je bij het starten van een agency zeker op de hoogte van moet zijn. Laten we ook bij dit hoofdstuk weer beginnen bij het begin.

Wat is cashflow?

Met de cashflow wordt gedoeld op de geldstroom die je agency in- en uitstroomt. Dit komt dus neer op betalingen van klanten aan de ene kant en de uitgaven aan allerlei middelen en personeel aan de andere kant.

Zo kan de cashflow positief zijn wanneer er meer binnenkomt dan dat er naar buiten gaat binnen een bepaalde periode. Bij een negatieve cashflow is er dan sprake van de tegenovergestelde situatie.

Wanneer je het dus over de cashflow van bijvoorbeeld het 1e kwartaal van 2020 hebt, dan kijk je naar wat er in die maand allemaal is uitgegeven en wat er die maand allemaal is binnengekomen.

LET OP: Het factureren van een klant is niet hetzelfde als het binnenkrijgen van geld. Pas wanneer de factuur ook daadwerkelijk wordt betaald, telt deze mee voor de cashflow.

Dit maakt bijvoorbeeld dat het mogelijk is dat je in een kwartaal wel winst maakt, maar dat de cashflow negatief is. Wanneer niet alle klanten op tijd betalen, kwam er simpelweg minder geld binnen dan dat er uit werd gegeven.

Waarom is cashflow zo belangrijk?

Wanneer de cashflow binnen je agency positief is, ben je als het ware geld aan het opstapelen. Je bouwt reserves op voor potentiële moeilijkere tijden. Of je hebt ruimte voor het doen van nieuwe investeringen, zoals het aannemen van nieuw personeel. In het geval van een positieve cashflow is er dus geen vuiltje aan de lucht.

Het tegenovergestelde is echter waar wanneer er sprake is van een negatieve cashflow in jouw agency. Bij een negatieve cashflow ontstaan er namelijk problemen. Er gaat op dat moment meer geld uit dan dat er binnenkomt. Dit is misschien voor een korte periode wel vol te houden, maar op de lange termijn leidt dit tot problemen. Er komt namelijk een punt waarbij het niet meer mogelijk is om bepaalde uitgaven te doen, aangezien er geen geld meer over is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het betalen van de lonen van personeel of het betalen van de huur voor een kantoor.

Het is dus zaak dat je er vanaf het begin van je agency voor zorgt dat je een positieve cashflow behoudt. Hier zorg je voor door de volgende maatregelen te nemen:

  • Motiveer klanten om op tijd te betalen: Het is zeer verstandig om bij het versturen van een factuur aan de klant direct duidelijk te maken dat het gewaardeerd wordt wanneer ze op tijd betalen. Dit hoef je uiteraard niet al te overdreven aan te pakken, want je wilt ook niet te veel pushen. Doe dit gewoon op een subtiele manier. Bijvoorbeeld door 7 dagen na het versturen van de factuur een automatische herinnering te versturen. Je zal zien dat veel klanten daarna alsnog meteen betalen. Mocht dat niet helpen, geef dan aan dat er een bepaald rentebedrag aan de factuur wordt toegevoegd wanneer de betaling te lang duurt. Dit werkt in bijna alle gevallen wel om ook de late betalers te overtuigen.
  • Betaal zelf altijd op tijd: Verder moet je alles op alles zetten om zelf wel altijd op tijd te betalen. Voorkom dat je onnodige kosten maakt aan extra rente omdat je bepaalde rekeningen mist. Ook wanneer je cashflow positief is, is het gewoon zonde van de financiële voorzieningen. Je weet nooit wanneer je deze in de toekomst mogelijk nog nodig hebt. Stel dus een bepaald systeem op om de meeste vaste kosten gewoon te automatiseren. Wanneer je een agency runt, is de kans groot dat 90% van de uitgaven herhaalkosten zijn. Het is heel makkelijk om deze dan vast in te plannen en geen enkele betaling te missen.
  • Ga zorgvuldig om met de financiën: Verder zie je vaak dat het heel aanlokkelijk is om in goede tijden bepaalde investeringen te doen. Er zijn voldoende reserves, waardoor je geneigd bent om sneller kleine risico’s te nemen. Ken echter je grenzen. Het is doodzonde om door bepaalde risicovolle investeringen een hoop geld te verliezen wat je op een ander moment goed had kunnen gebruiken. Hou dus altijd in je achterhoofd dat uitgaven daadwerkelijk iets moeten toevoegen. Stel prioriteiten en vraag jezelf af of het echt noodzaak is om die investering precies op dat moment te doen.

Het komt bij ondernemingen vaak genoeg voor dat een negatieve cashflow leidt tot een faillissement. Niet onmiddellijk, maar wel wanneer er een paar van zulke kwartalen na elkaar volgen. Probeer hier dan ook geregeld bij stil te staan bij jouw agency. Hou in het achterhoofd wat bepaalde beslissingen betekenen voor de verwachte cashflow. Zo weet je zeker dat je financieel gezien slimme beslissingen maakt die je niet op een later moment in de problemen brengen.

Zie een periode van negatieve cashflow dan ook direct als een waarschuwing. Laat deze waarschuwing je leiden tot een andere aanpak. Bijvoorbeeld door toch korter op betalingen te gaan zitten of door bepaalde uitgaven terug te schroeven. Een negatieve cashflow hou je even vol, maar niet voor altijd..

5. Remote vs een kantoor; de voor- en nadelen

In de tijden waarin we leven zijn de mogelijkheden een stuk groter dan een aantal jaar geleden. Dankzij de vooruitgang in de technologie en de toenemende digitalisering van de samenleving is het belangrijk om een remote agency te overwegen. Waar het een aantal decennia geleden nog vanzelfsprekend was om een kantoor te huren en dat om te dopen tot werklocatie, is alles nu anders.

Het is nog steeds mogelijk om een kantoor te huren en daar de agency op te starten, maar het is zeker geen absolute zekerheid meer. Je ziet steeds vaker dat ondernemers ervoor kiezen om een remote agency op te starten. Mensen werken dan van een afstandje met elkaar samen om alle werkzaamheden alsnog aan de hand van een goede communicatie uit te voeren.

Beide opties zijn in ieder geval aanwezig. Het is dus slechts een kwestie van bepalen welke optie voor jou het meest logisch is. Zo spelen je eigen voorkeuren een rol, maar zijn er ook een aantal andere factoren die je zeker dient te overwegen.

Om een mooi beeld te krijgen van wat voor jouw agency de beste optie is, kijken we per mogelijkheid los naar de voor- en nadelen. Je kunt dan aan het eind zelf bepalen wat voor jou de meer logische keuze lijkt.

De voor- en nadelen van een kantoor huren als ondernemer
Ben je als founder van je eigen bedrijf hard aan het werk en begint het werk steeds meer binnen te stromen? Dat zorgt er in de meeste gevallen voor dat je daardoor ook een stuk drukker bent. Waarschijnlijk zelfs drukker dan wanneer je nog voor een baas werkte.

De voor- en nadelen van een fysiek kantoor

Voor het eerste gedeelte van deze vergelijking pakken we het fysieke kantoor erbij. We hebben het dan dus over het huren van een kantoorruimte om al je spullen en personeel in onder te brengen. Dit is de locatie waar alle werkzaamheden van de agency dan worden verricht. Eén fysieke locatie waarbij alles en iedereen dicht bij elkaar in de buurt is.

De volgende voordelen zijn verbonden aan een fysiek kantoor:

  • Lage communicatiedrempel: Wat waarschijnlijk het grootste voordeel van een fysiek kantoor is, is de lage communicatiedrempel. Het is heel makkelijk om even snel bij een collega langs te gaan om iets te vragen. Of je loopt bijvoorbeeld een paar meter om te overleggen hoe je een zeer acute situatie met elkaar gaat regelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een remote agency zijn er bijna geen handelingen vereist voor de communicatie. Dit zorgt ervoor dat ook potentiële werknemers sneller om hulp vragen wanneer ze ergens mee zitten. Dit verkleint de kans dat er fouten worden gemaakt, puur omdat men het ‘te veel moeite’ vindt om met elkaar in contact te komen.
  • Professionele ontvangst klanten: Voor een agency kan het soms nodig zijn dat je klanten op locatie ontvangt. Ze willen bijvoorbeeld in gesprek over een mogelijke opdracht. In dat geval is het erg fijn wanneer je een kantoorruimte tot je beschikking hebt waar dit mogelijk is. Een klant krijgt over het algemeen een goed gevoel bij een kantoorruimte. Het geeft direct aan dat een agency de zaken serieus neemt en dat het investeert in de groei van het bedrijf. Je moet dan ook zeker niet vreemd opkijken wanneer dit alleen al helpt bij het binnenhalen van nieuwe klanten.  
  • Van de belasting aftrekbare kosten: Daarnaast zijn de kosten die bij een fysiek kantoor horen aftrekbaar van de belasting. Zo is de totale huur bijvoorbeeld een kostenpost die je bij de belasting mag aangeven. Op jaarbasis kan dit flink wat geld schelen. Dit is een voordeel omdat je bij thuiswerken lang niet alle kosten kunt aftrekken van de belasting. Daarmee is het dus niet zo dat je ook per direct je hele huurbedrag op jaarbasis kwijt bent. Een deel hiervan zie je terug in de vorm van een lagere belasting.
  • Aanwezige faciliteiten: Verder is een fysiek kantoor vaak voorzien van een hoop faciliteiten die bij een remote agency niet altijd aanwezig zijn. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan een printer, een scanner of een projector voor het tonen van grote video’s. Het hangt er vaak maar net vanaf wat voor type agency je precies hebt. Aan de hand daarvan telt dit voordeel in meerdere of in mindere mate mee. Desondanks is het gewoon een feit dat er in een fysiek kantoor altijd meer aanwezige faciliteiten zijn dan dat je thuis kwijt zou kunnen.

Tot zover de meest genoemde voordelen van een fysiek kantoor. Daarnaast zijn er uiteraard niet alleen maar voordelen te benoemen. Het is niet voor niets dat er steeds minder vaak voor een fysieke kantoorruimte wordt gekozen door een agency. Er zijn namelijk ook een aantal duidelijke nadelen aan verbonden. Dit betreft nadelen als:

  • Hoge huurprijzen: De hoogte van huurprijzen neemt met het jaar verder toe. Zeker wanneer je je in een van de grotere steden bevindt. De vraag naar ruimtes in het algemeen blijft namelijk toenemen. Of dit nu woonruimte is of een andere vorm. Daarom blijft ook kantoorruimte concurreren met stijgende huurprijzen. Als agency moet je dan wel de financiële middelen hebben om deze huur elke maand weer op te hoesten. Het is een relatief hoge kostenpost. Zeker wanneer je agency zich nog in de beginnende vorm bevindt. De huur drukt dan bijvoorbeeld flink op de cashflow.
  • Meer afleiding op kantoor: Het is vaak maar net hoe je er als persoon in staat. Maar voor veel mensen zal gelden dat ze op een kantoor meer afleiding ervaren. Zeker wanneer er een relatief grote groep personeel op kantoor werkt. De kans bestaat dan toch dat er over koetjes en kalfjes wordt gepraat tijdens het werk. Dit kan in een bepaalde mate afleiden van het werk dat wordt geleverd. In plaats van bijvoorbeeld 8 productieve uren, blijven er hier dan maar 6,5 van over. Wanneer dit op dagelijkse basis het geval is, heeft dit relatief grote gevolgen voor je agency.
  • Weinig flexibiliteit: Een ander nadeel van een fysiek kantoor is dat er weinig ruimte is voor flexibiliteit. Het is namelijk niet mogelijk om even voor een maand te zeggen dat je het huurcontract opzegt, om vervolgens de maand erop weer van start te gaan. Goede kans dat de locatie dan al aan een ander is verhuurd. Als het überhaupt al mogelijk is om je huurcontract relatief makkelijk op te zeggen. Je moet er dus rekening mee houden dat je ook in mindere tijden wel vastzit aan het fysieke kantoor. Het is verre van ideaal om herhaaldelijk te switchen tussen een vaste locatie en een remote agency.

Ga voor jezelf en jouw agency na welke voor- en nadelen voor jou het meest van toepassing zijn. Het effect van deze punten verschilt namelijk nogal flink aan de hand van bijvoorbeeld de hoeveelheid personeel en de beschikbare financiële middelen. Dit kan net het verschil maken tussen het wel nemen van een fysiek kantoor of het nog even laten voor wat het is.

De voor- en nadelen van een remote agency

Dan zijn we nu aanbeland bij een remote agency. Met een remote agency wordt gedoeld op een agency die zonder vaste locatie werkt. De verschillende personeelsleden werken dus allemaal op een zelf te bepalen locatie. Vaak betekent dit dat het meeste personeel vanuit huis werkt of via een bepaalde werklocatie, zoals een bibliotheek.

Ook deze vorm van een agency komt met een aantal unieke voor- en nadelen. Dat deze optie zeker het overwegen waard is, blijkt wel uit het feit dat thuiswerken steeds populairder begint te worden. Zeker sinds de wereldwijde coronacrisis is uit de noodzaak van thuiswerken gebleken dat dit helemaal zo slecht nog niet is voor bepaalde organisaties.

We kijken eerst weer naar de voordelen van een remote agency:

  • Verhoogde productiviteit: De verhoogde productiviteit staat voor de gemiddelde agency met stip op één als grootste voordeel. Een verhoogde productiviteit is namelijk altijd goed. Hoe meer werk zowel jijzelf als ook je werknemers verrichten per uur, hoe beter de agency het doet. En dat is precies wat er gebeurt bij een remote agency. Mensen werken in een zelf ingerichte omgeving. Denk dan bijvoorbeeld aan een speciale werkkamer in huis. Aangezien ze hier 99% van de tijd alleen zitten, is er sprake van minder afleiding. Geen onnodig geklets met collega’s en geen langdurige besprekingen. Al met al leidt dit tot meer groei van de agency.
  • Minder tijdverspilling: Daarnaast is er ook sprake van minder tijdverspilling buiten de vaste werkuren. Denk bijvoorbeeld aan de reistijd die vaak van toepassing is. Wat je vaak ziet, is dat mensen zo’n 1 a 2 uur per dag onderweg zijn om van en naar het werk te gaan. Bij een fysiek kantoor heb je hier altijd mee te maken. Zeker wanneer je om en nabij grote steden woont, is er vaak sprake van files of andere vertraging. Dit probleem wordt bij een remote agency in zijn geheel weggenomen. Er is geen onnodige tijdverspilling aan reizen.
  • Lagere kosten: Tegelijkertijd gaat dit ook hand in hand met lagere kosten. Zo hoef je als remote agency bijvoorbeeld geen reiskosten meer aan je personaal uit te keren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor jezelf. Je bent geen geld meer kwijt aan benzine of het OV. En dan komt daar nog een veel belangrijkere kostenpost bovenop; de huur van een kantoor. Bij een remote agency is er geen behoefte aan een kantoor. Dit betekent dus direct dat je geen maandelijkse huurkosten maakt. Deze besparing loopt al aardig op wanneer je je bedenkt dat de huurkosten aan de hoge kant zijn. Hoe groter de agency wordt, hoe meer kantoorruimte je in potentie nodig zou hebben. Dit bespaarde geld kun je nu op een andere manier investeren in de agency.
  • Gelukkigere werknemers: Sinds thuiswerken steeds vaker voorkomt, blijkt dat werknemers over het algemeen ook een stuk gelukkiger zijn. Ze hebben namelijk het idee dat er een betere balans is tussen werk en privé. Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk om af en toe even een korte pauze te nemen en in de tuin te gaan zitten. Of om even met een partner te praten. Een remote agency leidt daarbij tot een gelukkiger leven van de werknemers. Een logisch gevolg hiervan is dan weer dat ze bereid zijn om meer inzet te tonen voor de agency. Het afgeleverde werk wordt in mindere mate afgeraffeld en is dus van hoge kwaliteit.

Echter is het ook bij een remote agency niet alleen maar een kwestie van positiviteit. Ook aan deze werkvorm zijn weer een aantal nadelen verbonden. Zo moet je bij een remote agency bijvoorbeeld rekening houden met de volgende aspecten:

  • Minder sociaal contact: Daar waar sommige mensen beter werken in een eigen, stille omgeving, hebben andere mensen juist behoefte aan sociaal contact. Het is aardig sociaal isolerend wanneer je heel de dag alleen op je werkkamer zit. Een grote groep mensen krijgt juist energie van de aanwezigheid van anderen. Ze hebben er zin in om samen de schouders onder een bepaald project te zetten en het samen tot een goede einde te brengen. Er is namelijk toch wel wat afstand tussen jou en je werknemers wanneer je allemaal vanaf een andere locatie werkt. Er is een minder duidelijk teamgevoel.
  • Betrokkenheid neemt soms af: Al met al is de kans aanwezig dat dit leidt tot minder betrokkenheid. Met betrokkenheid wordt dan gedoeld op de mate waarin werknemers zich betrokken voelen bij de prestaties van de agency. Wanneer je elke dag op locatie bent in een fysiek kantoor, hebben sommige mensen veel meer het idee dat ze samen ergens naartoe werken. Wanneer je alleen maar vanuit huis werkt. Is er meer een neiging om elke dag je vaste hoeveelheid werk te doen en verder vooral met je privéleven bezig te zijn. Het is daarom belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je voor een remote agency kiest. Dit is bijvoorbeeld op te lossen door veel teamuitjes te organiseren en vaak digitaal met elkaar in contact te komen.
  • Werk en privé loopt in elkaar over: Een ander punt van aandacht is dat je met een remote agency het risico loopt dat werk en privé te veel in elkaar overlopen. Er is namelijk niet meer één specifieke locatie waar je altijd met werk bezig bent. In plaats daarvan speelt alles zich thuis af. Sommige mensen geven aan hier niet goed mee om te kunnen gaan. In een normale werksituatie weten ze altijd de knop wel om te zetten wanneer ze thuis komen. Ze schakelen tussen de ‘werkstand’ en de ‘privéstand’. Dit wordt een stuk moeilijker wanneer het werk permanent thuis wordt uitgevoerd.

Ook voor deze voor- en nadelen geldt weer dat het afhangt van de specifieke voorkeuren van jezelf en je personeel in hoeverre ze van toepassing zijn. Wanneer je te maken hebt met mensen die perfect privé en werk kunnen scheiden, dan is het wellicht verstandig om gewoon voor een remote agency te kiezen. Andersom geldt uiteraard hetzelfde.

Een weg kiezen voor jouw agency

Nu je gaat starten met je eigen agency, bevind je je dus op een tweesplitsing. Ga je kiezen voor een remote agency of geef je toch de voorkeur aan een fysiek kantoor?

Zoals al eerder aangegeven is het belangrijk om alle voor- en nadelen zorgvuldig tegen elkaar af te wegen. Probeer per punt te kijken in hoeverre deze voor jouw situatie van toepassing is. Je eigen specifieke voorkeuren spelen daar natuurlijk een rol in. Bovendien kun je bij het aannemen van personeel erop letten dat je kiest voor mensen die zich comfortabel voelen in één van beide situaties.

Hierdoor voorkom je ook dat sommige nadelen überhaupt een issue worden. Wanneer je vooraf al op de hoogte bent van de valkuilen van beide opties, kun je hier rekening mee houden. Deze voorkennis is erg waardevol met betrekking tot de prestaties die je personeel levert.

6. Het belang van groei en ontwikkeling

Binnen elke vorm van een agency of onderneming geldt dat stilstaan hetzelfde is als achteruitgaan. Het maakt daarbij niet uit welke dienst je levert. Ook al heb je in het begin bijvoorbeeld maar weinig concurrentie, als je je niet verder ontwikkelt dan komt de concurrentie alleen maar dichterbij. Totdat ze je op een gegeven moment inhalen.

Dit is dan ook iets waar je bij het starten van een agency al direct rekening mee moet houden. Het is zaak om je continu te blijven ontwikkelen. Zo is de kans een stuk groter dat je agency ook op lange termijn een succes blijkt te zijn. Door de focus te blijven leggen op groei en ontwikkeling, ervaar je de volgende voordelen:

  • Positief toekomstperspectief: Bij een agency draait eigenlijk alles om een positief toekomstperspectief. Je begint een agency niet als een tijdelijk project. Het doel is om een vaste speler te worden op de markt die je voor ogen hebt. Om dat voor elkaar te krijgen, moet het toekomstbeeld positief zijn. En dat is precies waar je door middel van ontwikkeling en groei naartoe gaat. Door bijvoorbeeld te groeien qua personeel en omzet, nemen ook de financiële middelen toe. Zeker wanneer je het gedeelte over cashflow altijd goed in de gaten houdt. Daarmee ben je zelfs in barre economische tijden voorzien van een buffer. Je breidt je voorsprong op de concurrentie steeds verder uit.
  • Meer naamsbekendheid: Daarnaast staat een sterke ontwikkeling ook altijd in verband met meer naamsbekendheid. Hoe groter de agency wordt, hoe meer mensen het kennen. Hierdoor wordt het steeds minder nodig om kosten te maken aan advertenties of online vindbaarheid. De groei komt als het ware in een stroomversnelling. En dat terwijl je hier zelf nog maar weinig werk aan hebt. Wanneer je dankzij een goede ontwikkeling in deze fase beland, dan sta je er als agency heel goed voor.
  • Betere vaardigheden: Al met al gaat een dergelijke focus op ontwikkeling ook leiden tot betere vaardigheden. Je raakt echt gespecialiseerd in de dienst die je levert. Als ware experts op dit vakgebied wordt de kwaliteit van het werk dat je levert alleen maar beter. Zeker wanneer je meer en meer personeel aanneemt. Het vergroot de kennis van de agency als geheel. Hier zijn veel voordelen aan verbonden. Je ziet dat het hier om een positieve cyclus gaat. Hoe meer klanten je krijgt, hoe beter de agency in zijn werk wordt. En hoe beter de agency in zijn werk wordt, hoe meer klanten je weer trekt. Een positieve cyclus die je het liefst zo lang mogelijk in stand houdt.

Nu is het natuurlijk allemaal leuk en aardig dat groei en ontwikkeling zo belangrijk zijn en met zoveel voordelen komen. Maar de onvermijdelijke vraag is dan; wat is de beste manier om voor groei en ontwikkeling te zorgen?

Hoe zorg je voor continue groei en ontwikkeling?

Op deze vraag is niet een eenduidig antwoord te bedenken. Net als het antwoord op zoveel vragen die gerelateerd zijn aan een agency, omvatten groei en ontwikkeling vele verschillende facetten. Dit betekent direct wel dat groei en ontwikkeling onder te brengen zijn in een aantal duidelijk afgebakende punten. Zo zorg je voor een continue groei en ontwikkeling van je agency door met de volgende punten rekening te houden:

  • Blijf je online vindbaarheid uitbreiden: Online vindbaarheid vormt de basis van groei en de daarbij behorende ontwikkeling. Zeker in de beginnende fases zal relatief gezien nog maar een kleine groep klanten je direct online kunnen vinden. Probeer daarom zoveel mogelijk je website uit te breiden met relevante content. Blijf daarnaast toenemend actief op social media. Veel klanten voor een agency zijn namelijk ook te vinden op Youtube, Facebook, Instagram en LinkedIn. Maak hier dan ook gebruik van. Het is in de basis gratis. Door huidige klanten aan te sporen om via social media een connectie te maken, groeit je online vindbaarheid bijvoorbeeld al op een organische manier. Dit soort ‘investeringen’ betalen zich naarmate de tijd vordert steeds meer uit.
  • Neem personeel aan met juiste eigenschappen: Daarnaast is het voor een goede groei heel belangrijk om het juiste personeel aan te nemen. Zoals eerder al een keer kort aangestipt, heeft ieder persoon weer andere eigenschappen. Wat je natuurlijk het liefst wilt, is dat je personeel in huis haalt met doorzettingsvermogen. Zeker wanneer je je nog in de beginnende fases van een agency bevindt, kan het voorkomen dat de werkdruk af en toe wat hoger ligt dan gemiddeld. Wat je dan absoluut niet kan gebruiken, is dat een deel van het personeel een tijd ziek of overwerkt thuis zit. Hierdoor geraakt je agency razendsnel in de problemen. Wat je nodig hebt, is personeel dat altijd gemotiveerd is om hard te werken.
  • Besteed tijd aan training: Gedurende de dagelijkse bezigheden van een agency is de verleiding groot om geen tijd vrij te maken voor bepaalde trainingen. Vooral gezien het feit dat dit direct ten koste gaat van inkomsten van bepaalde klanten. Echter is een training heel waardevol met het oog op de toekomst. Door specifieke, relevante en kwalitatief hoogstaande trainingen ben je in staat om je personeel sneller en effectiever te laten werken. Bovendien is het ook goed mogelijk om een takenpakket uit te breiden aan de hand van training. Zo kun je als startende ondernemer met een agency een flinke slag slaan door enorm de vruchten te plukken van enkele trainingen op lange termijn. Stel je voor dat de productiviteit van werknemers op één dag met een paar procentpunten toeneemt. Dit heeft grote positieve gevolgen voor de agency als geheel. Helemaal wanneer je beseft dat deze toename permanent is.
  • Betrek personeel zoveel mogelijk bij de agency: Iets wat je bij het starten van een onderneming zeker niet moet onderschatten, is de mate van betrokkenheid van het personeel bij jouw agency. Je moet je namelijk kunnen verplaatsen in het perspectief van de gemiddelde werknemer. Voor hen is het niet hun eigen agency. Ze werken er alleen voor. En dus zullen ze er zelden tot nooit zoveel waarde aan hechten als jijzelf om de agency koste wat het kost vooruit te helpen. Echter zijn er wel manieren waarop je de betrokkenheid een boost geeft. Het creëren van een teamgevoel staat hierin centraal. Teamuitjes creëren is een mooi middel. Maar ook het stellen van bepaalde doelen. Zo werk je samen met je werknemers als geheel ergens naartoe. Er komen bepaalde krachten los die je niet bij elke agency terugziet.
  • Blijf kritisch op jezelf: Als laatste moet je niet onderschatten hoe belangrijk het is om jezelf van tijd tot tijd een spiegel voor te houden. Je bent de eigenaar van de agency. Je fungeert dus als leider. Hier komt een hoop bij kijken. Vraag jezelf af of er dingen zijn die beter kunnen. Op welke manier kun je jezelf als persoon ontwikkelen? Kijk bijvoorbeeld naar wat er nog weleens misgaat. En analyseer dan wat de mogelijkheden zijn om dit in de toekomst beter te doen. Ontwikkeling en groei hebben namelijk niet alleen maar te maken met de agency zelf. Het moet ook een hoge prioriteit hebben om jezelf op persoonlijk vlak te ontwikkelen. Dit werkt dan vanzelf weer op een positieve manier door op de agency.

7. De eerste stap

Na het lezen van alle informatie over het starten van een agency is het nu tijd om de eerste stap te gaan zetten. Bij het schrijven van dit e-book is specifiek gekozen voor een logische opvolging van de verschillende facetten van een agency. Het is niet bij toeval dat het kiezen van een niche als eerste aan bod kwam. Dit is gewoonweg waar je bij het starten van een agency moet beginnen.

Een belangrijke valkuil waar veel ondernemers in zijn gelopen bij het starten van een onderneming is dat ze zich richten op te veel onderdelen tegelijk. In plaats van eerst stil te staan bij het kiezen van de niche, proberen ze ook alvast meteen een kantoor te regelen en te kijken hoeveel personeel ze nodig denken te hebben. Om maar even wat voorbeelden te noemen. Dit heeft juist een averechts effect.

Het is namelijk erg overweldigend wanneer je al deze punten tegelijk probeert te regelen. Er komt dan enorm veel op je af. Het risico is dan dat je suboptimale beslissingen neemt. Je staat dan niet lang genoeg stil bij het onderwerp om op een logische, onderbouwde manier een keuze te maken. Wanneer het fundament van de agency dan al niet klopt, loop je de periode die daarop volgt flink achter de feiten aan.

Stel je voor dat je overhaast een beslissing neemt om een kantoor te huren. Je hebt meteen een jaarcontract getekend. Vervolgens blijkt dat het vinden van klanten toch iets minder snel gaat dan gepland. Je krijgt hierdoor vanaf het begin al te maken met een negatieve cashflow. Een flinke tegenvaller, die je alleen met heel veel moeite nog te boven komt.

Een goed begin is het halve werk

Het klinkt misschien cliché, maar dat maakt het zeker niet minder waar. Door de stappen op een logische wijze langs te lopen, besteed je er per onderdeel de volle aandacht aan. Dit gaat leiden tot de meeste optimale start die er mogelijk is wat jouw agency betreft.

Zo werkt het met alles. Iets wat je volle aandacht krijgt, leidt op dat specifieke vlak tot de best mogelijke resultaten. En vergeet niet dat je de informatie uit dit e-book er altijd nog een keer bij kunt pakken.

Dat je staat te trappelen om te beginnen, is niet meer dan normaal. Er zijn maar weinig dingen leuker dan het starten van een eigen project. Een agency die je zelf helemaal vanaf de grond opbouwt. Het is dan wel zo fijn wanneer je dit direct op de juiste manier aanpakt. Wanneer je kiest voor een systeem dat gaat leiden tot de best mogelijke kansen.

Begin dus bij het kiezen van je niche en ga pas verder naar de volgende stap op het moment dat je zeker weet dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Door dit proces keer op keer te blijven herhalen, ben je binnen de kortste keren door alle belangrijkste stappen gelopen die horen bij het opstarten van een agency. Vanaf dat moment kan het werk echt beginnen.

Veel succes met het starten van jouw agency. Blijf zoveel mogelijk met een positieve blik naar de toekomst kijken. Voor je het weet, komt je ontwikkeling in een stroomversnelling en groei je uit tot een van de grootste agencies op het gebied van jouw dienst. Wie weet wat er dan uiteindelijk mogelijk is.