Is het nog verstandig om een podcast te starten? We vroegen het Jay-Jay Boske

Podcasts zijn hot. Daarom vroegen wij Jay-Jay Boske zijn mening en idee te geven over de podcasts die tegenwoordig allemaal als paddenstoelen de grond uit schieten.

Is het nog verstandig om een podcast te starten? We vroegen het Jay-Jay Boske

Podcasts zijn hot. Daarom vroegen wij Jay-Jay Boske zijn mening en idee te geven over de podcasts die tegenwoordig allemaal als paddenstoelen de grond uit schieten. Misschien speel jij wel het idee en vraag je jezelf af of het nog wel handig is om een podcast te starten? En hoe start je een podcast? Is een podcast eigenlijk nog wel belangrijk?

Wie is Jay-Jay Boske?

Jay-Jay Boske is een televisiepresentator, voormalig rugbyspeler en vooral ook ondernemer. Hij host zijn eigen DAY1 Podcast en zijn Youtubekanaal “DAY1” heeft op het moment van schrijven maar liefst 290.000 abonnees. Én hij heeft zijn eigen product: The Car Parfum.

Waarom een podcast starten?

Je kan een podcast om diverse redenen starten. Het kan bijvoorbeeld een manier zijn om te netwerken en mensen uit een bepaalde omgeving te leren kennen.

Veel hosts zien hun podcasts ook als een vorm van marketing. Tijdens hun afleveringen vertellen ze dan over de ontwikkelingen in hun sector, hun eigen kijk op de markt, of leggen ze hun technieken en werkwijze uit.

Misschien is het voor jou wel gewoon een leuk tijdverdrijf. The Joe Rogan Experience, misschien wel de grootste podcast ter wereld, is in 2009 ook gewoon begonnen omdat Joe Rogan en zijn vriend Brian Redban zich verveelden en besloten een audio-opname te maken.

Kortom, elke reden waarom jij een podcast wil starten, is goed. Laat je niet leiden door anderen, maar kijk gewoon naar jezelf!

Hoe start je een podcast?

Het proces om een podcast te starten, ziet er zo uit (stap voor stap):

  1. Eerst en vooral heb je een format nodig. Je moet weten waar je podcast over gaat, hoe lang elke aflevering zal duren, welke stijl je zal hanteren (interview, gesprek, …), wie je doelgroep is, enzovoort. Denk ook na over praktische dingen, zoals bijvoorbeeld je intro en outro.
  2. Uiteraard heb je ook je opnamemateriaal nodig. Een of meerdere microfoons, een hoofdtelefoon per gast en opnamesoftware (zoals Audacity), zijn de belangrijkste zaken.
  3. Nadat je jouw aflevering hebt opgenomen, heb je software nodig om deze te editen. Dit kan gewoon in Audacity, maar als je ook met beeldmateriaal werkt, heb je een video-editor nodig zoals DaVinci (gratis) of Adobe Premier (betaald).
  4. Eens je opname ingeblikt is, moet je deze uploaden naar een centrale server. De meest gebruikte podcasthost is Podbean. Hier heb je (beperkte) gratis en goedkope formules, maar ook iets uitgebreidere en wat duurdere oplossingen.
  5. Zorg voor cover art, een beschrijving van je podcast en een beschrijving van elke aflevering.
  6. Vanuit je centrale server (in dit geval Podbean), kan je jouw afleveringen distribueren naar alle podcast apps die je wil: Spotify, Apple, Google, Stitcher, enzovoort. Hier betaal je niets extra voor.
  7. Marketing! Vergeet niet om je vrienden, kennissen en collega’s te vertellen dat je een podcast hebt. Zorg ervoor dat je profielen aanmaakt op alle sociale media, en maak reclame voor je show.
Jay-Jay Boske podcast
Jay-Jay Boske

Tips van Jay-Jay voor mensen die een podcast willen starten

“Zorg dat je weet waar je het over hebt. Het is niet zomaar even een uurtje praten en dat is de podcast.”

“Nodig gasten uit die je zelf ook echt interessant vindt en waarmee je dagelijks ook echt een goed gesprek mee zou kunnen hebben, want luisteraars kunnen de interesse en echtheid van de host horen.”

“Als ik nu weer een podcast zou starten, dan zou ik een niche zoeken die mij echt interesseert. Ik denk namelijk dat je sneller kan groeien en groter kan worden in een niche die je zelf leuk vindt en waarvan jij weet dat die er misschien nog niet is. Als je het te algemeen houdt, loop je het risico te worden ondergesneeuwd door allemaal andere podcasts. Wanneer je er dan achter komt dat je podcast toch iets te algemeen is, zal je er ook sneller mee stoppen.”

“Zorg dat wanneer je een podcast start, je ook zelf al heel veel podcasts hebt geluisterd. Zodat je weet wat jouw format gaat zijn en waarom mensen het elke keer weer zouden blijven luisteren. Het is dus echt belangrijk dat je een setup maakt en weet waar je podcast over gaat, hoe die eindigt en dat er structuur in zit, en dat iedereen elke week weer iets kan verwachten waar hij of zij op zit te wachten.”

“Wees origineel. Zorg dat je niet iets doet wat iedereen al doet, want daar zijn er dus al genoeg van. Vandaar dat ik de niche eerder ook aangaf. Doe het met heel veel plezier, want in het begin zal het je echt geen geld opleveren. Je moet het dus echt met plezier doen, anders moet je het niet doen.”

“Heb een lange adem. Als je podcast na 5 keer niet goed beluisterd wordt, dan moet je dingen gaan veranderen, maar vooral ook gewoon doorzetten. Het duurt een tijd voordat iets succesvol is. Als het niet vandaag is, is het misschien wel morgen. Zorg dat je volhoudt en dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, als je doet wat je leuk vindt. Want als je doet wat je leuk vindt, qua onderwerpen en ook het ‘podcasten’ zelf, dan maakt het niet eens zoveel uit.”