Hoe je doelen formuleert voor succes op lange termijn
Waarom je een mission statement moet formuleren
Als ondernemer ben je waarschijnlijk een ‘doener’. Je wil de wereld veroveren en liefst gewoon volle gas vooruit. Voor veel ondernemers is het dan ook verleidelijk om met twee voeten vooruit in een avontuur te springen. Vaak vergeten ze dan wel eens een van de meest essentiële bouwstenen van hun business: hun mission statement.
Een mission statement is een korte formulering van het ‘hoger doel’ dat jij met je bedrijf of organisatie wil bereiken. Om een zo volledig mogelijke formulering te krijgen, denk je best ook na over de visie en waarden van je bedrijf.
Jouw mission statement is belangrijk, omdat het een handvat biedt wanneer je bedrijf begint te groeien. Het is de reden waarom jouw bedrijf bestaat, en als je in de toekomst bijvoorbeeld voor belangrijke keuzes staat, kan je hier altijd op terugvallen.
Neem als voorbeeld een kijkje naar het mission statement van Amazon:
“To be the Earth’s most customer-centric company, where customers can find and discover anything they might want to buy online, and endeavors to offer its customers the lowest possible prices.”
Tesla:
“To accelerate the world’s transition to sustainable energy.”
Apple’s originele mission statement:
“Apple is dedicated to the empowerment of man—to making personal computing accessible to each and every individual so as to help change the way we think, work, learn, and communicate.”
Als je deze mission statements bekijkt en weet bij welk bedrijf ze horen, begrijp je waarschijnlijk hoe een mission statement de volledige koers van een bedrijf bepaalt.
Daarom is het zo essentieel om na te denken over jouw missie bij de start van je bedrijf, zodat je vanaf het begin de koers kan uitvaren die je voor ogen hebt. Je zal overigens zien dat strategische keuzes een pak eenvoudiger worden wanneer je een duidelijke missie hebt geformuleerd.
Vind je eigen doel
Één van de meest populaire boeken aller tijden in de businesswereld, is ‘Start With Why’ van Simon Sinek. In dit boek legt Sinek uit hoe je jouw ‘why’ kan vinden op een heel pragmatische manier. Je ‘why’ is de reden waarom je de dingen doet die je doet. Wat jou drijft in het leven, vanuit het diepste van jezelf.
Je why is dus breder dan enkel wat je wil bereiken in de businesswereld, maar strekt zich uit in alle facetten van je leven. Eens je deze vindt, worden heel veel dingen duidelijk. Hoe je omgaat met anderen, hoe je reageert op bepaalde situaties, keuzes die je maakt, enzovoort.
Maar ook voor je zakelijke doelen is dit boek dus van absolute goudwaarde. Eens je weet wat jouw persoonlijke drijfveren zijn, kan je namelijk gaan bepalen hoe je jouw rol binnen je eigen onderneming moet inrichten om ervoor te zorgen dat je elke dag met volle energie aan de slag kan. Je komt te weten waar je goed in bent en wat je graag doet, maar vooral ook wat je niet graag doet. Dit zijn dan de dingen die je als eerste zal willen uitbesteden, zodat jij jezelf kan blijven focussen op andere zaken.
Hoe stel je doelen voor jezelf en je bedrijf?
Zowel je eigen ‘why’ als het mission statement van je bedrijf moeten dus uitstralen waar jij in gelooft en wat jouw hogere doel is. Op basis daarvan, kan je concrete doelen gaan stellen voor jezelf en je onderneming en de juiste keuzes maken op de weg daarheen.
Maar hoe stel je goede doelen voor je bedrijf en hoe begin je eraan?
1. Begin met een BHAG
Een goed startpunt is om één groot doel te stellen, dat misschien zelfs onhaalbaar lijkt. Dit noemen we ook wel eens een BHAG: Big Hairy Audacious Goal. Je BHAG kan je misschien wel bekijken als je ultieme doelstelling.
Een goede BHAG heeft deze eigenschappen:
- Is meetbaar en duidelijk geformuleerd
- Klinkt ambitieus, maar is niet onbereikbaar
- Mag tot de verbeelding spreken
Stel, je hebt een podcast gestart. Een BHAG voor je podcast zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “Ik wil een podcast opnemen met (jouw idool)”, of “Ik wil een podcast met 10.000 volgers”.
2. Reverse engineer je BHAG
Reverse engineering betekent dat je in de omgekeerde richting gaat werken. Nu je weet wat je ultieme doel is, kan je bepalen welke tussenstappen je nog moet nemen. Dit zijn doelen die je kan stellen op jaar-, maand- en zelfs weekbasis, en die kunnen groot zijn, maar even goed heel klein.
Wanneer je doelen opstelt, moeten deze ‘SMART’ zijn. SMART is een acroniem dat staat voor:
- Specific
- Measurable
- Attainable
- Realistic
- Time-bound
Houd deze regel aan voor al je doelen, hoe groot of hoe klein ze ook mogen zijn!
3. Volg je voortgang op
Het is niet realistisch dat je vandaag exact alle doelen kan plannen voor het komende jaar, laat staan de komende jaren. Daarom is het belangrijk om je doelen te blijven opvolgen en bijwerken. Een goede tip die we hierin kunnen geven, is om je doelen visueel te maken door ze te noteren in een schrift, of misschien zelfs op een groot bord in je kantoor. Zo heb je te allen tijde een mooi overzicht en kan je doelen bijsturen of toevoegen indien nodig.
Focus op je doel, maar geniet van de journey
Je zal niet van vandaag op morgen succesvol zijn. Het is een proces met vallen en opstaan, met tegenslagen die je demotiveren en overwinningen die je motiveren. Om je einddoel te halen, is het cruciaal om een manier te vinden waarop je gemotiveerd kan blijven doorheen dit proces. Als je start vanuit je eigen why en een duidelijk mission statement formuleert, zal je tijdens je journey betrokken blijven en steeds vanuit het diepste van jezelf kunnen werken.
Een inspirerende uitspraak van één van de grootste persoonlijkheden in de businesswereld, Gary Vaynerchuk, illustreert dit perfect:
“What makes this easy for me is that I genuinely enjoy the process more than the things the process can get me. I love putting in the work. I love the grind. I always value the victory over the fruits of the victory. It’s a great mindset to have and if you can shift your perspective that way, it will help you stay motivated too.” – Gary Vaynerchuk
Tip: Lees Gary zijn boek voor meer tips voor jouw als founder