Hoe maak je Viral Worthy Instagram content?
Allereerst, waarom heb ik een 'Viral Worthy'-post nodig?
Hoe geweldig als je post door Instagram wordt opgepikt en in één dag aan duizenden mensen wordt getoond! Klein voorbeeld, een klant van mij had het genoegen een 'virale' post te pakken te hebben. Een beetje achtergrondinformatie over het account; Ze hadden ongeveer 7.500 volgers en normaal ongeveer 100-150 likes per foto, ongeveer 40 klikken naar hun website per maand en 30.000 views per week. Maar toen werd een foto opgepikt en trending (werd een top 9-post) voor een van de hashtags die we gebruikten. De foto kreeg uiteindelijk ongeveer 950 likes en 40.000 unieke views. En in slechts één dag hadden we ongeveer 100 klikken meer naar onze website. Daarom moet je 'Viral Worthy'-content plaatsen.
Natuurlijk zullen niet al je berichten 'viraal waardig' zijn, maar je kunt er het beste uit halen. Plaats niet zomaar een foto, neem de tijd en denk aan alles. Lees dit hele artikel en je hebt de mogelijkheid om berichten te plaatsen die mogelijk 'viraal' gaan.
Wat voor soort inhoud plaats je?
Het is belangrijk dat je unieke content maakt die er echt uitspringt. Creëer inhoud die nieuwe volgers aantrekt en jouw volgers geïnteresseerd houdt. Mensen houden van inhoud die je zelf hebt gemaakt, inhoud die uniek is. Schiet niet zomaar een foto, maar denk even na over de foto die je gaat maken. Hoe meer je oefent en nieuwe dingen probeert, hoe beter je wordt in het maken van goede foto's.
Een goede caption schrijven
Een goede post is niet alleen een geweldige foto of video, de meeste mensen vergeten dat de kopie (caption) ook erg belangrijk is voor een goede post. Vooral voor je bestaande volgers moet de post die je plaatst interessant zijn, anders zullen je volgers zomaar weg zijn. Je moet de posts interessant houden voor bestaande volgers.
Als nieuwe potentiële volgers je bericht vinden, moet het totale plaatje goed zijn. Als de foto goed is, maar de kopie is slecht, zullen ze minder snel je account volgen. Zorg er altijd voor dat er geen typefouten in de caption staan.
Vind geweldige gratis content
Als je geen geweldige fotograaf bent maar toch af en toe een foto van goede kwaliteit wilt plaatsen, zijn hier twee van de sites die ik het meest gebruik om geweldige inhoud te vinden en nu jij kun jij ze ook gebruiken.
Alle foto's op deze sites zijn gratis te gebruiken en je kunt ermee doen wat je wilt. Je kunt ervoor kiezen om de fotograaf te crediteren (als je een aardig persoon bent, haha) of je kunt gewoon de foto plaatsen en net doen alsof hij van jou is. Het maakt echt niet uit wat je met de foto doet, dat is het mooie van deze websites:
Hoe vaak moet je posten op Instagram als bedrijf?
Ik denk dat je elke dag minstens één post op je Instagram-account moet plaatsen. Op deze manier hou je jouw account actief en blijft het interessant voor de bestaande volgers om jouw account te blijven volgen. Voor beginnende accounts zou ik aanraden om misschien een keer of twee keer per dag te posten. Als je account groter begint te worden, kun je dit al snel opvoeren en naar twee tot drie berichten per dag. Dit klinkt misschien veel, maar het is belangrijk om je account actief te houden, zodat je je bestaande volgers tevreden houdt en je een grotere kans hebt om nieuwe volgers aan te trekken. Als je 7 tot 14 keer per week post, heb je veel meer kans om veel meer mensen te bereiken dan wanneer je maar een of twee keer per week post!
De meeste mensen checken hun Instagram meerdere keren per dag. Dus als je meer dan een keer per dag post, zullen ze waarschijnlijk meer van je merk/bedrijf zien en zal het meer in hun hoofd blijven. Dus als je bijvoorbeeld een kledingmerk hebt en iemand een nieuwe broek wil, zullen ze sneller aan je denken omdat je actief bent op Instagram en geweldige content plaatst.
Dus post vaak en regelmatig, maar post niet om te posten, zorg ervoor dat jouw content een bepaalde standaard heeft.
Wat is een goede manier om je Instagram-feed te plannen?
Ik heb duizenden en duizenden plannings-apps geprobeerd, maar een ervan valt echt op. Ok, niet duizenden, maar veel! Degene waar ik het over heb is Buffer.com voor mij heeft Buffer alle functies die ik nodig heb om mijn Instagram-feed te plannen.
Hulp nodig met het automatiseren van je social media marketing?
Check onze guide
Oké, vertel me meer over het plannen van mijn Instagram-feed
Het is belangrijk om je content vooruit te plannen, zodat je altijd een bericht bij de hand hebt wanneer het tijd is om je dagelijkse bericht te plaatsen. Doordat je je eigen bedrijf runt heb je niet altijd de tijd om onder je content een slim onderschrift (caption) te verzinnen of de tijd om die perfecte foto te schieten of te vinden.
Nu is het tijd om een aantal slimme captions te bedenken voor de inhoud die je in de app hebt gepland. Neem je tijd, haast je niet, je onderschrift is net zo belangrijk als de inhoud zelf. Doe dit met alle zeven berichten die je hebt gepland en je hebt nu een week vol berichten klaar om te worden gepost op de beste tijden volgens Instagram! Je kunt namelijk in je Instagram statistieken zien wat de beste tijden zijn voor jouw account om content te posten.
Als je nu alles hebt gedaan hebt kun je of de meldingen van de Buffer app op je telefoon aanzetten en de posts zelf posten wanneer je de melding krijgt. Of je kunt jouw Instagram account koppelen met Facebook om automatisch posten in te schakelen.
Hoe zit het met die hashtags die ik iedereen zie gebruiken?
Sommige mensen haten ze en sommige mensen houden van ze, ik weet zeker dat je een van die mensen zult zijn die ervan gaat houden. Je kunt namelijk 30 hashtags per post gebruiken om aan te geven waar jouw post over gaat of voor wie deze interessant is. Elke hashtags is dus een kans op nieuwe volgers kennis te laten maken met jouw content. In Buffer kun je de eerste comment ook inplannen, ik raad je aan om hier te hashtags in te plaatsen zodat de caption clean is, en gebruikers evengoed jouw content kunnen vinden als ze op de hashtags zoeken.
Maak een thema voor jouw Instagram inhoud.
Het eerste dat een nieuwe potentiële volger zien, is je feed/profiel, vooral de eerste 12 foto's/video's zijn erg belangrijk. Omdat dit is wat ze als eerste zullen zien. Als het algemene overzicht een puinhoop is en mensen er niet in een paar seconden achter kunnen komen (ja, mensen nemen zo snel beslissingen), zijn ze voorgoed weg! Dat is dus een van de redenen om jouw content vooruit te plannen, om te zien hoe de feed eruit komt te zien.
Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je Instagram soepel te laten verlopen. Wat ik uit mijn analyses kon zien, is dat wanneer de feed beter georganiseerd is en jouw content goed bij elkaar past, mensen jouw account sneller zullen volgen. Wat ik aanraad is om een thema voor je Instagram-account te maken, dus kies bijvoorbeeld een paar kleuren die steeds terugkomen, of kies een frame waarin je al je inhoud plaatst. Op deze manier ziet je feed er soepel uit en heeft hij één stijl. Deze stijl kun je ook veranderen om de zoveel posts om te kijken welke stijl het beste bij jouw account past.
Een andere manier is om te posten, laten we zeggen twee foto's posten en dan één quote. Als je dit vervolg altijd blijft herhalen, weten mensen wat ze kunnen verwachten en ziet je feed er heel mooi en georganiseerd uit.
Bedenk iets unieks, laat je feed opvallen. Zoals ik al zei, alles moet perfect zijn, dus een individuele posts moeten perfect zijn, maar het moet ook perfect in je algehele feed passen. Als je beide correct doet, hou je jouw volgers tevreden en krijg je meer kans op nieuwe volgers.
Geotag de inhoud die je plaatst op Instagram
Wat wil zeggen voeg een locatie toe aan je Instagram posts, vooral als jouw bedrijf een fysieke locatie heeft. Net zoals het plaatsen van hashtags in jouw berichten is geotagging net zo belangrijk.
Dus waarom moet ik aan elk bericht een geocodering toevoegen? Allereerst kunnen mensen die via locaties naar content zoeken op Instagram nu jouw content vinden. Zorg ervoor dat de locatie die je aan de inhoud toevoegt, zo relevant mogelijk is, omdat mensen de inhoud leuk vinden, erop reageren of zelfs sneller volgen als de inhoud relevant is voor de locatie waarnaar ze opzoek zijn.
Een andere manier om extra aandacht te creëren is het taggen van een bedrijfslocatie zoals een winkel of een restaurant. Voorbeeld; als je vrijdagmiddag met je medewerkers iets hebt gedronken aan een leuke bar. En je tagt de bar, zullen je foto eerder zien en misschien opnieuw posten op hun eigen account, wat kan leiden tot aandacht van nieuwe accounts die jou account nog niet volgen.
En last but not least geldt dit als je een eigen winkel of fysieke locatie hebt. Geotag de winkel! Op deze manier weten je volgers dat je een locatie hebt waar ze naartoe kunnen gaan en winkelen zoals je grootouders dat vroeger deden. En het mooie is dat als je winkel bijvoorbeeld in de stad 'Amsterdam' is en mensen zoeken naar de stad 'Amsterdam' of het land 'Nederland', je winkel ook zal verschijnen in hun zoekresultaten!
Welke apps kun je gebruiken om je content er beter uit te laten zien?
Ik heb veel apps die ik gebruik om inhoud te maken en om mijn inhoud er beter uit te laten zien. . Hier vind je een aantal tools die ik gebruik en hoe ik ze gebruik.
Over
Een van de meeste apps die ik op mijn telefoon gebruik, is; 'Over'. Met deze app kun je letterlijk alles doen. Ik gebruik deze app vaak om quotes te maken, je kunt kredietvrije foto's zoeken, leuke tekst erop zetten. Of zet gewoon tekst op een kleurrijke achtergrond. Als ik onderweg ben, gebruik deze app vaak om wat mooie posts te creëeren en later in te plannen. Je moet deze app zeker downloaden als je dat nog niet hebt gedaan!
Snapseed
Een andere app die erg goed is om je foto's er beter uit te laten zien is; Snapseed (Apple of Android). Met deze app kun je alles doen wat je wilt met je foto's. Laat ze er oud uitzien, laat ze er frisser uitzien, vervaag de achtergrond om ze er professioneler uit te laten zien. De mogelijkheden zijn eindeloos! En het is helemaal gratis.
Iconosquare
Ik heb je al verteld over een content planning app, maar er is nog een goede app die echt nuttig is, hoewel de planningsfunctie niet zo goed is als Buffer. Maar de manier om jouw feed te plannen is echt top en je kunt gemakkelijk door de foto's kunt bladeren en er filters op kunt toepassen. Maar wat ik het meeste gebruik met deze app zijn hun analysefuncties, er zijn zeker meer geavanceerde apps zoals Ionosquare, maar ik vind ze te moeilijk om te lezen, vooral als je net begint. Voor een klein maandelijks bedrag kun je super veel nuttige statistieken zien die je zullen helpen groeien!
Contentstrategie maken voor Instagram
Bijna 60% van de Instagram-gebruikers is tussen de 18 en 35 jaar. Dit maakt Instagram tot een zeer competitief netwerk om deze waardevolle demografie te bereiken. En terwijl mensen massaal lid worden van Instagram, hebben merken een unieke kans om contact te maken met hun fans.
Succes voor merken op Instagram vergt echter meer dan het publiceren van aantrekkelijke afbeeldingen - het is het product van een doordachte strategie, een welomschreven merkidentiteit gebaseerd op visuele creativiteit en effectief gemeenschapsbeheer. Om je te helpen een Instagram-marketingstrategie te ontwikkelen op basis van duidelijke doelen en meetbare resultaten.
De meeste Instagram gebruikers gebruiken de app via hun telefoon, dus zorg er allereerst voor dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel. Zo niet, dan verliest je veel kansen, net zo eenvoudig als ze klikken op de link in je bio, klikken ze weg als jouw site niet goed werkt.
Zoals we al eerder hebben besproken, plan je content, maak een thema maar meet ook alles wat je doet zodat je constant kan blijven leren wat er beter kan! Ik verzamel mijn cijfers altijd op Maandag, dus wekelijks. Op deze manier kan ik mijn strategieën wekelijks testen. Deze week kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen geen quotes plaatsen maar alleen foto's, of volgende week ga ik mijn thema blauwer maken. Zorg ervoor dat je altijd alles test.
Kortom, je moet een Instagram-contentstrategie maken, maar blijf altijd testen wat wel en niet werk, en pas je content strategie aan waar nodig. En je zult meer en meer profiteren van je strategie.
Volg je ons al op Instagram?