Beoordeeling: 10/10
Lees dit boek
Notes
"Het is de plicht van de mens om in overeenstemming met de goddelijke wil te leven, en dit betekent ten eerste dat hij zijn leven in overeenstemming brengt met 'de wetten van de natuur' en ten tweede dat hij zich volledig en zonder klagen berust bij het lot dat hem zal sturen.
Op deze manier zullen we het ware einde van de mens bereiken, geluk, door het enige goede in het leven te hebben bereikt, het ideaal of doel dat arete wordt genoemd in het Grieks en in het Latijnse virtus - waarvoor het Engelse woord 'deugd' is een zo onbevredigende vertaling. Dit, het summum bonum of 'allerhoogste ideaal', wordt in de oude filosofie gewoonlijk samengevat als een combinatie van vier kwaliteiten: wijsheid (of moreel inzicht), moed, zelfbeheersing en gerechtigheid (of oprechte omgang).
Niets is, naar mijn manier van denken, een beter bewijs van een goed geordende geest dan het vermogen van een man om te stoppen waar hij is en wat tijd door te brengen in zijn eigen gezelschap."
"Overal zijn is nergens zijn. Mensen die hun hele leven naar het buitenland reizen, hebben uiteindelijk genoeg plaatsen waar ze gastvrijheid kunnen vinden, maar geen echte vriendschappen."
"Hetzelfde moet het geval zijn met mensen die nooit een intieme kennismaking met een grote schrijver zijn begonnen, maar van de een naar de ander gaan en ze allemaal vliegende bezoeken afleggen."
"Een plant die vaak wordt verplaatst, wordt nooit sterk."
"Het is niet de man die te weinig heeft die arm is, maar degene die naar meer hunkert."
"Vraag jezelf af wat de juiste grens is aan iemands rijkdom? Ten eerste, hebben wat essentieel is, en ten tweede, hebben wat genoeg is
Maar als je iemand als een vriend beschouwt terwijl je hem niet vertrouwt zoals je jezelf vertrouwt, bega je een ernstige fout en heb je de volledige kracht van ware vriendschap niet voldoende begrepen."
Beschouw hem als loyaal, en je zult hem loyaal maken. De angst van sommige mensen om misleid te worden, heeft mensen geleerd hen te misleiden; door hun achterdocht geven ze hun het recht om door hen het verkeerde te doen."
Ga om met mensen die jou waarschijnlijk zullen verbeteren. Verwelkom degenen die je kunt verbeteren. Het proces is wederzijds: mensen leren zoals ze onderwijzen.
'Voor mij', zegt Democritus, 'is een alleenstaande man in een menigte, en een menigte is een alleenstaande man.'
De velen zijn lovend over jou, maar heb je werkelijk enige reden om tevreden te zijn met jezelf als je het soort persoon bent dat velen begrijpen? Jouw verdiensten mogen niet naar buiten gericht zijn.
Verwen het lichaam voor zover dat voldoende is voor een goede gezondheid.
Wat je moet begrijpen, is dat riet een net zo goed een dak maakt als goud.
Welk fortuin heeft het jouwe verdiend, is niet van jou?
"Maar hoewel hij niet hunkert naar wat hij heeft verloren, verliest hij ze liever niet.
'Elke man', zegt hij, 'die niet denkt dat wat hij heeft meer dan voldoende is, is een ongelukkig man, ook al is hij de meester van de hele wereld.'
'We moeten onze genegenheid op een goede man richten en hem constant voor onze ogen houden, zodat we kunnen leven alsof hij naar ons kijkt en alles doen alsof hij zag wat we aan het doen waren.'
Gelukkig de man die andere mensen verbetert, niet alleen wanneer hij in hun aanwezigheid is, maar zelfs wanneer hij in hun gedachten is!
Wijs hem altijd naar jezelf toe als je voogd of als je model. Er is naar mijn mening behoefte aan iemand als maatstaf waaraan onze karakters zich kunnen meten.
We hebben goede redenen om te zeggen: Ik vertrouw erop dat je hierdoor wijsheid nastreeft."
Discussion