Introductie
Het voornemen om een agency te starten, is een zeer ambitieuze. Zeker wanneer je net de beslissing hebt genomen om dit te gaan doen, komt er een hoop op je af. Want waar moet je eigenlijk precies beginnen? En waar moet je allemaal aan denken om het op een succesvolle manier aan te pakken?
Download het eBook over hoe jij een agency kunt starten hier.
Het is vaak lastig om online een eenduidig antwoord op deze vraag te vinden. De informatie is wel beschikbaar, maar zelden tot nooit op één locatie. Het is dan makkelijk om al snel het overzicht kwijt te raken.
Met name als startende ondernemer is het erg belangrijk om je op de juiste wijze te informeren. Er zijn namelijk een groot aantal ondernemers je al voor geweest. Ze hebben fouten gemaakt, die achteraf helemaal niet nodig bleken om verder te geraken. Dit is uiteraard precies wat je wilt voorkomen.
En daarmee zijn we aanbeland bij het doel van dit artikel. In dit artikel vind je van begin tot eind alles wat je moet weten over het starten van een agency. We lopen hier stap voor stap doorheen om je zo’n duidelijk beeld als mogelijk te geven om dit zelfstandig op de juiste manier voor elkaar te krijgen.
Hopelijk ben je er na het lezen van de informatie van overtuigd dat je alles weet wat je moet weten en kun je een begin gaan maken. Succes!
Download ons eBook hier en volg alle stappen om een succesvol agency te starten.
1. Het kiezen van je niche
Zoals gezegd lopen we dus stap voor stap langs alles waar je allemaal aan moet denken bij het starten van een agency. Het is dan niet meer dan logisch dat je begint bij het kiezen van je niche. Je niche is de basis van je agency. Het is dan ook zeker belangrijk om hier de juiste hoeveelheid tijd voor te nemen.
Om je te helpen bij het kiezen van je niche, zijn er een aantal vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. Laten we meteen per vraag bekijken wat deze is en hoe je hierop een antwoord formuleert.
Waar weet je veel van af?
Het loont eigenlijk altijd om dicht bij jezelf te beginnen. En daarmee wordt bedoeld dat je een niche kiest waar je veel van af weet. Je hebt dan namelijk een voorsprong op een groot deel van de mogelijke concurrentie. Wanneer je bijvoorbeeld reeds een aantal jaar ervaring hebt in het bouwen van websites, dan is het niet meer dan logisch dat je je in deze niche gaat verdiepen.
Maanden of jaren aan kennis en ervaring zijn extreem waardevol. Wanneer je dicht bij een onderwerp zit, weet je als geen ander hoe je zoveel mogelijk kwaliteit kunt leveren. Je moet namelijk altijd in het achterhoofd houden dat je niet de eerste bent die een agency start. Wat maakt precies jouw agency nu zo speciaal?
Kennis van zaken is een heel goed antwoord op deze vraag. Dat is uiteindelijk natuurlijk ook waar je potentiële klanten naar op zoek zijn. Kennis van zaken leidt tot een kwalitatieve dienstverlening. En dat is wat een agency gaande houdt en op termijn zelfs laat groeien.
Wat vind je leuk om te doen?
Dan komen we aan bij de tweede vraag die je vervolgens voor jezelf moet beantwoorden. Het is erg belangrijk om iets te kiezen waar je tot op zekere hoogte affiniteit mee hebt. Als er iets is dat een agency uiteindelijk de das om doet, dan is het wel dat de passie voor het vak er niet is. Dat geldt in principe voor alle ondernemingen die er zijn.
Je moet het leuk vinden om er dagelijks urenlang bezig mee te zijn. Het hoeft niet zo leuk te zijn als een hobby, maar je moet er wel je ei in kwijt kunnen. Je moet gemotiveerd zijn door de doelen die je stelt. Dan ben je bereid om alles op alles te zetten om van de agency een succes te maken.
Dit is een van de belangrijkste punten die een ‘okay’ agency onderscheidt van een succesvolle agency. Als je bereid bent om net dat stapje extra te zetten omdat het je van zichzelf minder moeite kost, dan kan dat het verschil maken op de lange termijn.
Stel jezelf dus deze vraag en kies een paar niches die je het meeste aanspreken. Van daaruit heb je een mooi startpunt om de niches stuk voor stuk te analyseren. Je zult zien dat je na een tijdje vanzelf tot de conclusie komt dat een van de niches er duidelijk bovenuit springt.
Waar is momenteel (toenemend) vraag naar?
Vervolgens belanden we aan bij het volgende punt. Want je kunt er natuurlijk niet zomaar vanuit gaan dat een niche die je leuk vindt en waar je veel vanaf weet ook meteen de juiste is. Er moet wel vraag naar zijn.
Per niche zit hier namelijk nog wel een verschil in. Gezien de toenemende digitalisering van de samenleving zit je op het gebied van digitale diensten bijna altijd wel goed. Maar zelfs dan zijn er toch zaken waar de komende jaren minder vraag naar lijkt te zijn.
Probeer daarom ook met het oog op de toekomst te redeneren wanneer je een niche uitkiest. Gaat deze dienst van mijn agency ook over een aantal jaar nog relevant zijn? Is de kans groot dat de vraag wellicht zelfs alleen maar toeneemt in de jaren die eraan komen?
Wanneer je dit soort vragen grotendeels met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan ben je waarschijnlijk al een heel eind op de juiste weg.
Waar ga ik me specifiek op focussen?
Mocht je de eerdere vragen ondertussen succesvol hebben beantwoord, dan komen we bij de laatste vraag waar je stil bij moet staan bij het starten van een agency. Waar ga je je specifiek op focussen?
Een veelgemaakte fout is dat men zich vanaf het begin wil focussen op te veel verschillende diensten. In plaats van dat je dan één onderdeel 100% aandacht geeft en jezelf er helemaal in specialiseert, verdeel je je focus. Bij het starten van een agency is dit niet de juiste strategie.
Probeer één dienst te kiezen en je deze zoveel mogelijk eigen te maken. Wanneer je dan een succesvolle start hebt gehad en alles goed loopt, is er altijd nog de mogelijkheid om uit te breiden. Niet alleen is er dan meer tijd en geld voor, maar neemt de kans ook toe dat je meer kwaliteit kunt leveren op het gebied van die extra dienst.
Op het moment dat je een agency gaat starten is het raadzaam om je focus niet te verdelen. Liever 100% geven op het ontwikkelen van één dienst dan 50% of minder op het ontwikkelen van meerdere diensten.
Wanneer je de juiste niche hebt gevonden
Op een gegeven moment is het zover en heb je de juiste niche gevonden. Vanaf dat punt wordt het zaak om op een optimale manier te starten. Er zijn namelijk altijd wel een aantal zaken met betrekking tot de niche die beter kunnen. Ben je bijvoorbeeld wel op de hoogste van de meest recente ontwikkelingen? En zijn er verder nog dingen die je kunt leren?
In het ideale scenario weet je werkelijk alles over een niche. En niemand heeft dit niveau vanaf het begin al bereikt. Om wat voor agency het ook gaat, er zijn altijd nieuwe dingen om te leren. Probeer je hier in het begin dan ook zeker op te richten.
Het is erg belangrijk om een ijzersterk fundament te hebben. Wat je niet wilt, is dat je er te zijner tijd pas achter komt dat er bepaalde gaten zitten in je kennis. Dat klanten bijvoorbeeld hun ongenoegen uitspreken over het feit dat iets niet werkt. Er zijn 3 manieren waarop je dit op de meest optimale manier voorkomt:
- Eigen onderzoek: Het begint altijd bij eigen onderzoek. Bijvoorbeeld door bepaalde boeken te raadplegen, cursussen te volgen of door navraag te doen bij mensen die er verstand van hebben. Op die manier leer je vaak een hoop nieuwe dingen waar je eerst nog niet van op de hoogte was. Dit is altijd mooi meegenomen. Hoe meer je weet, hoe beter je de klant kunt helpen. Je reputatie als agency streeft je dan vooruit. Goede ervaringen zijn extreem waardevol wat het leveren van een dienst betreft. Mensen geven dan namelijk weer aan anderen door dat ze voor jouw agency moeten kiezen wanneer ze jouw dienst nodig hebben.
- Kijken naar concurrentie: Vervolgens is het extreem waardevol om grondig onderzoek te doen naar de concurrentie. Je wilt de concurrentie namelijk te allen tijde een stap voor zijn. Dé manier om dit voor elkaar te krijgen, is door uit te zoeken wat ze op dit moment allemaal aanbieden. Hoe probeert de concurrentie zich te onderscheiden? En wat kun jij doen om hier nog een schepje bovenop te doen? Het is belangrijk om je op jezelf te focussen. Echter kan het zeker in het begin geen kwaad om uit te zoeken waar je precies als concurrentie mee te maken hebt. Het is namelijk in de eerste plaats zaak dat je op een bepaalde manier een ‘betere’ agency leidt dan degenen die er momenteel reeds zijn.
- Toekomstvisie formuleren: Vervolgens ben je in staat om net dat stapje extra te zetten door een toekomstvisie te formuleren. Dit is iets waar lang niet elke agency al vanaf het begin mee bezig is. Echter betekent dat ook direct dat hier een flinke hoeveelheid winst te behalen is. Wat is de verwachting in de toekomst op het gebied van jouw niche? En als deze er nog niet direct is, wat denk je dan zelf dat er mogelijk aan ontwikkelingen kan plaatsvinden? Door hier op tijd van op de hoogte te zijn, kun je alvast kleine maatregelen nemen. Deze kleine maatregelen leiden dan in de toekomst tot een grote potentiële groei. Breid je dienst bijvoorbeeld op een zodanige manier uit dat je je klanten net wat meer waarde biedt voor in de toekomst. Dit betaalt zich voor hen dan op een later moment uit, wat enorm goed is voor het beeld dat klanten van jouw agency hebben.
Lees de alle hoofdstukken in ons uitgebreide eBook. Download hem hier.
2. Klanten trekken
Het trekken van klanten is een van de belangrijkste uitdagingen die je bij het starten van een agency gaat meemaken. Klanten zijn vanzelfsprekend van levensbelang om enerzijds een goede start te maken en anderzijds ook het voortbestaan van je agency te garanderen. Maar hoe begin je daarmee?
Om klanten te trekken zijn er een aantal zaken die je op orde moet hebben. Deze vormen de basis voor een goede toestroom van klanten. Om het makkelijk voor je te maken om deze punten enkele keren opnieuw te bekijken wanneer je bent begonnen met je agency, verdelen we ze bij deze onder in drie verschillende categorieën:
Een eigen website
Het trekken van nieuwe klanten begint bij het opzetten van een eigen website. Geen enkel bedrijf kan er tegenwoordig nog vanuit gaan dat het verstandig is om geen website te starten. Het is relatief een kleine investering, die zich vervolgens enorm gaat terugbetalen.
Een eigen website fungeert in 99% van de gevallen als eerste kennismaking die een potentiële klant heeft met jouw agency. Het is dus niet voldoende om een krakkemikkige website op te zetten, waar bezoekers van frustratie al na 3 seconden weer wegklikken. Sterker nog, een eigen website moet een hele hoge prioriteit krijgen in het begin.
Mensen zijn vandaag de dag meer en meer online te vinden. En voor een verscheidenheid aan zaken. Van entertainment tot aan zaken gerelateerde activiteiten. En dus kun je er niet aan ontkomen om je in deze wereld te mengen.
Een eigen website moet direct in het oog springen. Deze moet aan de volgende eisen voldoen:
- Simpel: De beste websites hebben niet alleen strakke designs, maar zijn ook zeer simpel in elkaar gezet. Er is geen behoefte aan allerlei uitgebreide tierelantijntjes die uiteindelijk alleen maar afleiden van het doel dat de bezoeker van de website van je agency heeft. Het is belangrijk om de website simpel te houden, zodat een bezoeker direct kan navigeren naar de juiste pagina.
- Duidelijk: Al met al komt het erop neer dat een website duidelijk moet zijn. Geef in duidelijke woorden aan wat de dienst is die je agency aanbiedt. In het meest ideale geval laat je bijvoorbeeld met een kort maar krachtig filmpje zien wat jouw agency kan betekenen voor klanten. Hoe sneller je duidelijkheid verschaft, hoe groter de kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk een klant wordt.
- Voldoen aan wens bezoeker: Iedere bezoeker heeft een bepaalde wens wanneer hij of zij een website aanklikt. Redeneer daarom ook altijd vanuit deze gedachte. Op welke manier gaat mijn website van toegevoegde waarde zijn van de bezoeker? Wat probeert de bezoeker precies te bereiken? Werk vervolgens vanuit de antwoorden op deze vraag terug naar een intelligente lay-out van de website.
Online vindbaarheid
Vervolgens is het tijd om je te gaan richten op online vindbaarheid. Dit heeft deels te maken met je eigen website, maar slaat ook deels op de achterliggende strategie die je als agency hebt. Alleen een website is namelijk niet voldoende om nieuwe klanten te trekken. Want hoe zorg je ervoor dat deze website ook daadwerkelijk wordt getoond aan je doelgroep? Gelukkig zijn hier een aantal methodes voor. Om het overzichtelijk te houden, verdelen we deze onder in twee categorieën:
- Organisch verkeer: Met organisch verkeer hebben we het bijvoorbeeld over de vindbaarheid via zoekmachines. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie om de hoek komt kijken. Een zoekmachine als Google rangschikt website op basis van de toegevoegde waarde die ze hebben voor een bezoeker. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een website wilt laten bouwen, dan laat Google websites zien die deze dienst op de meest complete manier omschrijven. Hier ligt dus een duidelijke kans om bezoekers te trekken voor je agency wanneer we als voorbeeld nemen dat je agency websites bouwt. Laat zoveel mogelijk content schrijven die aansluit op de diensten die je aanbiedt. Hierdoor neemt het organische zoekverkeer richting je website toe en daarmee ook het aantal klanten dat je dagelijks trekt.
- Betaald verkeer: Wanneer we over betaald verkeer spreken, dan hebben we het over betalen voor advertenties om nieuwe klanten te trekken. Ook dit is een hele waardevolle methode om op een directe manier je specifieke doelgroep te bereiken. Zo heb je bijvoorbeeld Google Ads, waarbij je er per zoekwoord voor kan kiezen om je advertentie bovenaan te laten tonen. En via een platform als Facebook zijn er ook zeer uitgebreide mogelijkheden om hele specifieke doelgroepen te kiezen waaraan advertenties worden getoond. Zo ga je heel specifiek om met een advertentiebudget om het verkeer richting je website opnieuw te vergroten.
Het verbeteren van je online vindbaarheid is een investering waar je tot ver in de toekomst de vruchten van gaat plukken. Nieuwe klanten leiden namelijk in sommige gevallen ook tot vaste klanten. Of nieuwe klanten refereren jouw diensten weer door aan andere mensen die ze kennen. Zo kan één nieuwe klant op den duur al leiden tot een enorme cashflow.
100% tevredenheid nastreven
Het gezegde ‘de klant is koning’ is een fundamenteel principe dat tot op de dag van vandaag nog steeds geldt. Bij het starten van een agency moet je er alles aan doen om een klant 100% tevreden te krijgen. Wil de klant bijvoorbeeld meer aanpassingen dan dat je had ingecalculeerd? Dan moet dit geen probleem zijn. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat je agency een slechte reputatie krijgt. Dat je agency bekend staat om suboptimaal werk.
Het nastreven van 100% tevredenheid bij de klanten gaat zich hoe dan ook terugbetalen. Het gaat namelijk rond in bepaalde kringen wanneer men weet dat jij er echt alles voor over hebt om de klant tevreden te maken en te houden. Dat is uiteindelijk natuurlijk waar het bij een dienstverlening om draait. Je verleent een dienst aan een klant voor een bepaald geldbedrag. Het zou dan vreemd zijn als een klant na betaling niet tevreden is met de dienst. Er ontstaat dan een negatieve situatie die eigenlijk voor beiden niet zinvol is.
Tevreden klanten leidt tot meer klanten.
De kans is simpelweg een stuk groter dat een volledig tevreden klant jouw diensten aanbeveelt aan andere mensen die hij of zij kent. Het is bovendien niet voor niets dat reviews zo belangrijk zijn in de wereld van diensten en producten. Mensen hechten veel waarde aan de ervaringen die anderen hebben gehad met een bepaalde agency. De positieve indicaties zijn goud waard voor je onderneming.
Je eigen netwerk inzetten
Als laatste is het uiteraard ook altijd nog goed mogelijk om je eigen netwerk in te zetten. Zeker in het allereerste begin wanneer je letterlijk nog 0 klanten hebt. Het balletje begint te rollen wanneer je bijvoorbeeld je eigen social media accounts inzet om de aankondiging te maken dat je een nieuwe agency bent gestart. Er is namelijk een goede kans dat er wel iemand is die deze dienst nodig heeft. En zo niet, dan is er altijd wel weer iemand die iemand kent die het nodig heeft.
Door het woord te verspreiden dat je een nieuwe agency bent begonnen in vrienden- en familiekringen ben je net in staat om die initiële start te maken. Met 1 of 2 klanten die hieruit voortkomen heb je precies het begin dat je altijd hebt gewenst. Je kunt aan het werk en proberen om deze groep mensen allereerst 100% tevreden te krijgen over de manier waarop jij jouw dienst uitvoert.
Voor blijvende klanten zorgen
Voor bijna alle verschillende vormen van een agency heb je wel te maken met klanten die je in potentie langdurig vast kunt houden. Dit is in het begin voor beide partijen misschien niet altijd even duidelijk. Maar desondanks is het wel een punt waar je zeker even aandacht aan moet besteden. Bedenk je eens hoeveel meer waardevol een langdurig betalende klant is dan een klant die je slechts eenmalig verder helpt?
Het verschil in potentiële inkomsten is enorm. Zeker wanneer je voor een groot deel van je klanten op een langdurige wijze een dienst kunt blijven verlenen. De bijbehorende groeimogelijkheden zijn zo groot dat dit punt zeker het overwegen waard is. Pak dit als volgt aan:
Analyseer de dienst die jouw agency op dit moment aanbiedt. Is dit een dienst die de klant op lange termijn nodig gaat hebben? In sommige gevallen is het antwoord ‘ja’, in sommige gevallen is het antwoord ‘nee’.
In het geval dat je wel een dienst aanbiedt die klanten op de lange termijn nodig gaan hebben, dan is de kans groot dat een hoge kwaliteit van jouw dienstverlening automatisch al leidt tot een blijvende klant. Echter zijn er ook dan nog genoeg dingen die je kunt ondernemen om dit te verzekeren of waar mogelijk zelfs uit te breiden. Wijs de klant bijvoorbeeld op het belang van een langdurige samenwerking. Geef duidelijk aan op welke manier ze hier iets aan gaan hebben. En probeer altijd op zoek te gaan naar manieren om de dienst uit te breiden. Zijn er extra middelen die je kunt inzetten om de klant te helpen bij het bereiken van zijn of haar doel?
Was het antwoord op de eerdere vraag ‘nee’? Dan is er zeker werk aan de winkel. Doe onderzoek naar manieren waarop de concurrentie diensten uitbreidt. En als daar niks uit voortkomt, ga er dan zelf over nadenken. Begin altijd met het doel van de klant in het achterhoofd. Stel jezelf vervolgens de vraag hoe je de klant kan helpen om dit doel op een betere, effectievere en/of snellere manier te bereiken. Wanneer je in staat bent om jouw dienst met deze werkzaamheden uit te breiden, is er een goede kans dat de klant zich voor langere tijd aan je bindt.
3. Mensen aannemen: Wanneer en hoe?
Je leest het in ons uitgebreide eBook. Download hem hier.
Veel succes met het starten van jouw agency. Blijf zoveel mogelijk met een positieve blik naar de toekomst kijken. Voor je het weet, komt je ontwikkeling in een stroomversnelling en groei je uit tot een van de grootste agencies op het gebied van jouw dienst. Wie weet wat er dan uiteindelijk mogelijk is.
Discussion