Het werven van klanten is een van de belangrijkste uitdagingen die je bij het starten van een agency gaat meemaken. Klanten zijn vanzelfsprekend van levensbelang om enerzijds een goede start te maken en anderzijds ook het voortbestaan van je agency te garanderen. Maar hoe begin je daarmee?

Om klanten te trekken zijn er een aantal zaken die je op orde moet hebben. Deze vormen de basis voor een goede toestroom van klanten. Om het makkelijk voor je te maken om deze punten enkele keren opnieuw te bekijken wanneer je bent begonnen met je agency, verdelen we ze bij deze onder in drie verschillende categorieën:

Een eigen website

Het trekken van nieuwe klanten begint bij het opzetten van een eigen website. Geen enkel bedrijf kan er tegenwoordig nog vanuit gaan dat het verstandig is om geen website te starten. Het is relatief een kleine investering, die zich vervolgens enorm gaat terugbetalen.

Een eigen website fungeert in 99% van de gevallen als eerste kennismaking die een potentiële klant heeft met jouw agency. Het is dus niet voldoende om een krakkemikkige website op te zetten, waar bezoekers van frustratie al na 3 seconden weer wegklikken. Sterker nog, een eigen website moet een hele hoge prioriteit krijgen in het begin.

Mensen zijn vandaag de dag meer en meer online te vinden. En voor een verscheidenheid aan zaken. Van entertainment tot aan zaken gerelateerde activiteiten. En dus kun je er niet aan ontkomen om je in deze wereld te mengen.

Een eigen website moet direct in het oog springen. Deze moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Simpel: De beste websites hebben niet alleen strakke designs, maar zijn ook zeer simpel in elkaar gezet. Er is geen behoefte aan allerlei uitgebreide tierelantijntjes die uiteindelijk alleen maar afleiden van het doel dat de bezoeker van de website van je agency heeft. Het is belangrijk om de website simpel te houden, zodat een bezoeker direct kan navigeren naar de juiste pagina.
  • Duidelijk: Al met al komt het erop neer dat een website duidelijk moet zijn. Geef in duidelijke woorden aan wat de dienst is die je agency aanbiedt. In het meest ideale geval laat je bijvoorbeeld met een kort maar krachtig filmpje zien wat jouw agency kan betekenen voor klanten. Hoe sneller je duidelijkheid verschaft, hoe groter de kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk een klant wordt.
  • Voldoen aan wens bezoeker: Iedere bezoeker heeft een bepaalde wens wanneer hij of zij een website aanklikt. Redeneer daarom ook altijd vanuit deze gedachte. Op welke manier gaat mijn website van toegevoegde waarde zijn van de bezoeker? Wat probeert de bezoeker precies te bereiken? Werk vervolgens vanuit de antwoorden op deze vraag terug naar een intelligente lay-out van de website.

Online vindbaarheid

Vervolgens is het tijd om je te gaan richten op online vindbaarheid. Dit heeft deels te maken met je eigen website, maar slaat ook deels op de achterliggende strategie die je als agency hebt. Alleen een website is namelijk niet voldoende om nieuwe klanten te trekken. Want hoe zorg je ervoor dat deze website ook daadwerkelijk wordt getoond aan je doelgroep? Gelukkig zijn hier een aantal methodes voor. Om het overzichtelijk te houden, verdelen we deze onder in twee categorieën:

  • Organisch verkeer: Met organisch verkeer hebben we het bijvoorbeeld over de vindbaarheid via zoekmachines. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie om de hoek komt kijken. Een zoekmachine als Google rangschikt website op basis van de toegevoegde waarde die ze hebben voor een bezoeker. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een website wilt laten bouwen, dan laat Google websites zien die deze dienst op de meest complete manier omschrijven. Hier ligt dus een duidelijke kans om bezoekers te trekken voor je agency wanneer we als voorbeeld nemen dat je agency websites bouwt. Laat zoveel mogelijk content schrijven die aansluit op de diensten die je aanbiedt. Hierdoor neemt het organische zoekverkeer richting je website toe en daarmee ook het aantal klanten dat je dagelijks trekt.
  • Betaald verkeer: Wanneer we over betaald verkeer spreken, dan hebben we het over betalen voor advertenties om nieuwe klanten te trekken. Ook dit is een hele waardevolle methode om op een directe manier je specifieke doelgroep te bereiken. Zo heb je bijvoorbeeld Google Ads, waarbij je er per zoekwoord voor kan kiezen om je advertentie bovenaan te laten tonen. En via een platform als Facebook zijn er ook zeer uitgebreide mogelijkheden om hele specifieke doelgroepen te kiezen waaraan advertenties worden getoond. Zo ga je heel specifiek om met een advertentiebudget om het verkeer richting je website opnieuw te vergroten.

Het verbeteren van je online vindbaarheid is een investering waar je tot ver in de toekomst de vruchten van gaat plukken. Nieuwe klanten leiden namelijk in sommige gevallen ook tot vaste klanten. Of nieuwe klanten refereren jouw diensten weer door aan andere mensen die ze kennen. Zo kan één nieuwe klant op den duur al leiden tot een enorme cashflow.

Hulp nodig met het maken van content om gevonden te worden? Check Snowball Studio

100% tevredenheid nastreven

Het gezegde ‘de klant is koning’ is een fundamenteel principe dat tot op de dag van vandaag nog steeds geldt. Bij het starten van een agency moet je er alles aan doen om een klant 100% tevreden te krijgen. Wil de klant bijvoorbeeld meer aanpassingen dan dat je had ingecalculeerd? Dan moet dit geen probleem zijn. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat je agency een slechte reputatie krijgt. Dat je agency bekend staat om suboptimaal werk.

Het nastreven van 100% tevredenheid bij de klanten gaat zich hoe dan ook terugbetalen. Het gaat namelijk rond in bepaalde kringen wanneer men weet dat jij er echt alles voor over hebt om de klant tevreden te maken en te houden. Dat is uiteindelijk natuurlijk waar het bij een dienstverlening om draait. Je verleent een dienst aan een klant voor een bepaald geldbedrag. Het zou dan vreemd zijn als een klant na betaling niet tevreden is met de dienst. Er ontstaat dan een negatieve situatie die eigenlijk voor beiden niet zinvol is.

Tevreden klanten leidt tot meer klanten.

De kans is simpelweg een stuk groter dat een volledig tevreden klant jouw diensten aanbeveelt aan andere mensen die hij of zij kent. Het is bovendien niet voor niets dat reviews zo belangrijk zijn in de wereld van diensten en producten. Mensen hechten veel waarde aan de ervaringen die anderen hebben gehad met een bepaalde agency. De positieve indicaties zijn goud waard voor je onderneming.

Je eigen netwerk inzetten

Als laatste is het uiteraard ook altijd nog goed mogelijk om je eigen netwerk in te zetten. Zeker in het allereerste begin wanneer je letterlijk nog 0 klanten hebt. Het balletje begint te rollen wanneer je bijvoorbeeld je eigen social media accounts inzet om de aankondiging te maken dat je een nieuwe agency bent gestart. Er is namelijk een goede kans dat er wel iemand is die deze dienst nodig heeft. En zo niet, dan is er altijd wel weer iemand die iemand kent die het nodig heeft.

Door het woord te verspreiden dat je een nieuwe agency bent begonnen in vrienden- en familiekringen ben je net in staat om die initiële start te maken. Met 1 of 2 klanten die hieruit voortkomen heb je precies het begin dat je altijd hebt gewenst. Je kunt aan het werk en proberen om deze groep mensen allereerst 100% tevreden te krijgen over de manier waarop jij jouw dienst uitvoert.

Voor blijvende klanten zorgen

Voor bijna alle verschillende vormen van een agency heb je wel te maken met klanten die je in potentie langdurig vast kunt houden. Dit is in het begin voor beide partijen misschien niet altijd even duidelijk. Maar desondanks is het wel een punt waar je zeker even aandacht aan moet besteden. Bedenk je eens hoeveel meer waardevol een langdurig betalende klant is dan een klant die je slechts eenmalig verder helpt?

Het verschil in potentiële inkomsten is enorm. Zeker wanneer je voor een groot deel van je klanten op een langdurige wijze een dienst kunt blijven verlenen. De bijbehorende groeimogelijkheden zijn zo groot dat dit punt zeker het overwegen waard is. Pak dit als volgt aan:

Analyseer de dienst die jouw agency op dit moment aanbiedt. Is dit een dienst die de klant op lange termijn nodig gaat hebben? In sommige gevallen is het antwoord ‘ja’, in sommige gevallen is het antwoord ‘nee’.

In het geval dat je wel een dienst aanbiedt die klanten op de lange termijn nodig gaan hebben, dan is de kans groot dat een hoge kwaliteit van jouw dienstverlening automatisch al leidt tot een blijvende klant. Echter zijn er ook dan nog genoeg dingen die je kunt ondernemen om dit te verzekeren of waar mogelijk zelfs uit te breiden. Wijs de klant bijvoorbeeld op het belang van een langdurige samenwerking. Geef duidelijk aan op welke manier ze hier iets aan gaan hebben. En probeer altijd op zoek te gaan naar manieren om de dienst uit te breiden. Zijn er extra middelen die je kunt inzetten om de klant te helpen bij het bereiken van zijn of haar doel?

Was het antwoord op de eerdere vraag ‘nee’? Dan is er zeker werk aan de winkel. Doe onderzoek naar manieren waarop de concurrentie diensten uitbreidt. En als daar niks uit voortkomt, ga er dan zelf over nadenken. Begin altijd met het doel van de klant in het achterhoofd. Stel jezelf vervolgens de vraag hoe je de klant kan helpen om dit doel op een betere, effectievere en/of snellere manier te bereiken. Wanneer je in staat bent om jouw dienst met deze werkzaamheden uit te breiden, is er een goede kans dat de klant zich voor langere tijd aan je bindt.