Nadat internet eind jaren negentig een mainstream fenomeen werd, veranderde het het leven zoals wij dat kennen. Communicatie, reizen, muziek, overheid... winkelen. Ja, grote en kleine retailers hebben internet omarmd als een manier om te verkopen aan klanten in het hele land... en over de hele wereld.

E-commerce is de afgelopen tien jaar exponentieel gegroeid en vertoont geen tekenen van vertraging. Bedenk dat 40 procent van 's werelds internetgebruikers, dat zijn meer dan 1 miljard mensen, minstens één keer online heeft gewinkeld.

En de wereldwijde online verkoop van business-to-consumer bedroeg $ 1,7 biljoen in 2015... en dat groeide eind 2016 tot $ 2,35 biljoen.

Grote e-tailers zoals Amazon en eBay, evenals traditionele retailers zoals Walmart, hebben het online bedrijfsmodel omarmd van harte. Maar ook al domineren ze de industrie, dat betekent niet dat er geen ruimte is voor kleine operators zoals jij.

Sterker nog, er is nooit een beter moment geweest om als solo-ondernemer betrokken te raken bij online verkopen. Het is zoveel gemakkelijker om geld te verdienen met een online bedrijf dan een fysieke winkel te hebben. Het risico, de investering en de bestede tijd zijn zoveel kleiner.

Samen met al deze e-commerce-activiteiten is er een geheel nieuwe manier ontstaan ​​om producten te maken en te verkopen. En het is toevallig de gemakkelijkste, meest kosteneffectieve en vaak meest winstgevende manier om een ​​online bedrijf te runnen. Ik heb het over het verkopen van informatieproducten.

ebook with notepad and pen on bed

Wat zijn digitale informatieproducten?

Een informatieproduct kan in allerlei vormen voorkomen, maar in de kern moet zo'n product nuttige adviezen doorgeven aan de consument.

Ondanks de naam willen mensen niet alleen informatie. Ze hunkeren naar tips en strategieën om hun leven beter te maken. Ze willen begeleiding. En dat is wat de beste informatieproducten bieden, of het nu gaat om een ​​video, een e-boek, een audio, een webinar, een lidmaatschapswebsite...

Houd er rekening mee dat in dit geval, hoewel een cd of dvd of een gedrukt boek technisch gezien een informatieproduct is, we willen ons uitsluitend richten op die producten die elektronisch worden geleverd, meestal via download of een beveiligde lidmaatschapswebsite.

Bijvoorbeeld een e-boek in pdf-indeling, een video op een met een wachtwoord beveiligde site of een audio-opname die is gedownload van jouw website.

De reden hiervoor is dat jouw klanten op deze manier dag en nacht, overal ter wereld, producten kunnen bestellen en hun product direct kunnen krijgen, zonder dat je bij de transactie betrokken bent. Het is geld terwijl je slaapt. Natuurlijk moet je de klantenservice afhandelen en de verkoop in de gaten houden. Maar het is veel minder gedoe dan het bijhouden en verzenden van bestellingen.

Waarom je digitale informatieproducten online zou moeten verkopen

Er zijn nog meer voordelen aan digitale informatieproducten.

Ze zijn gemakkelijk en goedkoop te maken. Je kunt een digitaal informatieproduct maken met niets anders dan jouw tijd en mentale energie. Dat is gratis als het gaat om uw geldelijke investering. Je hebt alleen ideeën nodig. Vervolgens schrijf je jouw e-boek, film je jouw video, neem je jouw audio op, maak jij jouw webinar… wat je ook van plan bent te doen. Dit betekent ook dat als het product niet zo goed verkoopt als je wilt, je geen geld in het project hebt gestoken. Dat vermindert jouw risico en financiële blootstelling.

Het is vrijwel gratis om ze op te slaan. Omdat deze producten digitaal zijn, bevinden ze zich gewoon op een server, op jouw computer (zorg ervoor dat Je een back-up maakt) of in de cloud. Voor mensen met fysieke producten, als ze geendoen online dropshipping, moeten ze grote voorraden bij zich hebben. Dat kost geld om al dat product op te slaan en te beheren als je een magazijn hebt en een fulfilmentbureau of een andere leverancier hebt ingehuurd om het toezicht te houden. En denk er niet eens aan om het thuis te doen - je zult snel overweldigd raken. Het is veel beter om bij digitaal te blijven, waarin jouw producten eigenlijk geen ruimte innemen.

Op dit moment maak je je misschien zorgen. Je denkt dat als je digitale producten naar klanten laat sturen... wat hen ervan weerhoudt kopieën naar hun vrienden te sturen of ze zelf te verkopen? Eigenlijk niets. Maar wees gerust: 99,9 procent van jouw klanten zal dit niet doen. En voor het grootste deel maken informatiemarketeers zich niet al te veel zorgen over dit probleem dat de verkoop kannibaliseert.

Hoe vindt je een winstgevende markt voor informatieproducten

Dus hoe maakt je jouw eigen informatieproducten... en zorg je ervoor dat het bestsellers worden?

De eerste stap is onderzoek. Je moet de trends volgen en uitzoeken wat de meest winstgevende online nichemarkten op dit moment zijn en welk formaat het beste zou werken om aan die behoefte te voldoen. Een geweldige plek om te beginnen is met je eigen interesses. Als je een winstgevend bedrijf kunt matchen met een passie, ben je helemaal klaar.

Begin dus met een interesse die je hebt. Ga dan online rondkijken om te zien of jij de enige bent die houdt van... online poker bijvoorbeeld. Zoek naar blogs, Facebook-groepen en online forums voor discussies over deze niche. Kijk naar het reguliere nieuws - wordt het genoemd? Kijk naar retailers zoals Amazon of eBay om te zien welke producten ze te koop hebben in deze niche.

Voor informatieproducten in het bijzonder kun je terecht op de site Clickbank.com, die zich vroeger specialiseerde in informatieproducten, hoewel deze ook naar andere gebieden is vertakt.

Op al deze plaatsen vind je vele categorieën, van yoga tot hondentraining tot reisplanning tot gewichtsverlies en fitness... er is zeker iets waarin je geïnteresseerd bent.

Uit al deze bronnen krijg je een goed beeld van of dit een haalbare trend is met verkooppotentieel. Je moet ook onderzoeken welke soorten producten worden aangeboden, de onderwerpen die ze behandelen, de prijzen ... dit zijn ook essentiële marktgegevens die je kunt gebruiken als leidraad bij het maken en verkopen van je eigen vergelijkbare informatieproducten. Je pleegt geen plagiaat of bedriegt - je krijgt inspiratie.

Het lijkt misschien niet intuïtief om op zoek te gaan naar bloeiende markten en vervolgens te proberen mee te doen. Maar dat betekent gewoon dat er een markt is voor jouw producten. Het is niet goed om een ​​pionier te zijn en vanaf het begin een markt te creëren - dat is vaak een recept voor mislukking. Jouw prospects volgen trends en houden vast aan rages... dat zou je ook moeten doen. In ieder geval tot de volgende trend zich aandient.

Digitale informatieproducten maken

Wat het maken van jouw informatieproducten betreft, is dat ook gemakkelijk. Onthoud dat de inhoud, ongeacht het formaat, nuttig advies moet zijn. Je zou handleidingen, strategieën, tips en trucs kunnen maken... om iets te bieden dat de potentiële klant niet alleen kan krijgen.

Voor e-boeken, tijdschriften en soortgelijke producten kun je ze maken in Microsoft Word en ze vervolgens opslaan als PDF. Zoek voor de omslag een freelancer op een site als Fiverr.com om een ​​professioneel ogende omslag voor je te maken voor heel weinig geld - slechts $ 5.

Om video's te filmen kun je je smartphone of een simpele point-and-click camera gebruiken. Als je eenmaal het "onbewerkte" filmbestand hebt, kun je intuïtieve videobewerkingssoftware zoals iMovie (als je een Mac hebt) of Windows Movie Maker gebruiken om je eigen netjes bewerkte video te maken.

Audio's zijn ook eenvoudig. Gebruik gewoon GarageBand (als je een Mac hebt) of de Sound Recorder-app op Windows Media Player om je stem op te nemen. Je hebt een microfoon nodig.

Als je anderen wilt interviewen, kun je iets als Skype of GoToWebinar gebruiken.

Een andere optie, als je mensen iets op je computerscherm laat zien, zoals het uitleggen van de functies van een stukje software, kun je het schermopnameprogramma zoals Camtasia gebruiken om elke seconde te filmen van wat je doet om later af te spelen.

Hoe je jouw informatieproducten op de markt brengt

In veel opzichten, hoe ver we ook zijn gekomen als het gaat om technologie en online verkopen... dezelfde principes van marketing en consumentenpsychologie gelden. En dat is zeker het geval met jouw online onderneming.

De naam van het spel hier is direct-response marketing. Vroeger gebeurde dit met snail mail flyers, brieven, magalogs, catalogi en ander drukwerk. Ja, zogenaamde "ongewenste e-mail". Maar ze zouden het niet met miljoenen versturen als het niet zou werken. Dit soort content wordt tegenwoordig elektronisch verstuurd. En het werkt nog steeds als een tierelier om klanten hun portemonnee te laten openen.

Het goede nieuws is dat je niet veel geld hoeft uit te geven als je zich bezighoudt met direct-responsemarketing online. E-mailmarketing is een vrijwel gratis methode om jouw producten te verkopen. En dat zal de basis zijn van jouw marketinginspanningen.

Het basisidee is het maken van een lijst met e-mailabonnees. Je stuurt ze zowel nuttige inhoud - gratis waardevolle informatie met betrekking tot jouw product/niche, als aanbiedingen om producten te kopen. Door ze de gratis inhoud te sturen, versnelt het proces waarbij ze je genoeg kennen, leuk vinden en vertrouwen om je betaalde producten te kopen. De nieuwigheid van het online kopen van spullen is jaren geleden verdwenen en nu hebben mensen veel om uit te kiezen - je moet ze een warm, wazig gevoel geven om degene te zijn van wie ze kopen.

Ja, slechts een klein percentage van de mensen zal daadwerkelijk reageren. Maar zo werkt directe respons. Er moeten voldoende prospects binnenkomen, zodat zelfs een klein percentage van de conversies winst oplevert.

Om een ​​e-maillijst op te bouwen, kun je verschillende methoden gebruiken.

Zoekmachineoptimalisatie: in een notendop, je gebruikt waardevolle inhoud op jouw website of blog om de aandacht van Google te trekken en hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Betaalde advertenties: of je nu Google's eigen pay-per-click-advertenties of banneradvertenties gebruikt of advertenties op een blognetwerk uitvoert, dit kan een haalbare optie zijn, zij het duur.

Sociale media: netwerken zoals Facebook zijnonschatbare waarde bij het bereiken van een gericht klantenbestand tegenwoordig van.

Dus hoe breng je het naar het volgende niveau? Je boort dat kleine aantal mensen aan dat je introductieproduct koopt, ook wel een front-end product genoemd. Je contacteert die mensen anders dan je normale abonnees.

Omdat ze iets hebben gekocht, is de kans groter dat ze soortgelijke producten kopen. Je biedt hen dus meer diepgaande, duurdere producten aan, ook wel 'back-end-producten' genoemd. Daar zit het grote geld. Een back-end product kan bijvoorbeeld een-op-een coaching of een evenement zijn.

Alles samenvoegen

Zoals je kunt zien, vormen informatieproducten de perfecte online business. Ze zijn digitaal, eenvoudig te maken en te leveren. En de winstmarges zijn enorm.

Dus volgende stappen...

  1. Vind je niche - zorg ervoor dat deze het best verkopende potentieel heeft.
  2. Zoek uit welk formaat het beste werkt voor jouw niche: audio, video, ebook, enz.
  3. Creëer jouw informatieproduct(en).
  4. Maak een e-maillijst en breng vervolgens de markt naar die lijst.
  5. Winst!