We leven in een tijd waarin vele transities plaatsvinden. Na een decennialange opbouw naar een comfortabel leven, ten koste van de aarde, is het plafond in zicht. Het is duidelijk; we zullen met de aarde moeten werken om ons leven comfortabel te houden en onze bedrijven gezond.
Er is jaren met lineaire businessmodellen gewerkt die in groei resulteren. Dit heeft ertoe geleid dat bedrijven bestaansrecht kregen en mensen konden voorzien in hun behoefte. De uitkomst diende altijd in winst te worden uitgekeerd.
Dit klinkt niet slecht en dat is het ook niet altijd geweest. Het heeft ons een mate van luxe opgeleverd en mensen de kans gegeven om hun bedrijf te ontwikkelen. De kans is groot dat ook jouw bedrijf op een lineair model berust.
Echter gaan lineaire modellen vrijwel altijd uit van een eindeloze groei. Dit sprookje wordt helaas doorbroken door de realiteit.
Producten worden gemaakt van grondstoffen. Deze worden gewonnen uit de aarde; de enige leefbare planeet die we hebben. De aarde kan het gebruik van de grondstoffen niet bijbenen. Er wordt minder aangemaakt dan gebruikt, ieder jaar weer. De dag waarop we met de benutting van grondstoffen over de grens van de aarde gaan noemen we Earth Overshoot Day. Ieder jaar bereiken we deze dag wat eerder.
Waar het redelijk gezond zou zijn om de grondstoffen benut te hebben op 31 december, zien we dat deze in 2020 al plaatsvond op 22 augustus. Wat overigens later was dan in 2019 (29 juli), te wijden aan de pandemie.
Deze cijfers, samen met die van de broeikasgassen in de lucht, laten zien dat Lineaire modellen hun plafond bereiken. We moeten overstappen naar modellen die duurzamer zijn, zodat jouw business over 10, 20 en 50 jaar nog steeds bestaansrecht heeft.
Maar hoe doe je dat? Toekomstbestendig ondernemen? In dit artikel geef ik je een aantal tips, waar je in je business aan kunt werken om deze toekomstgericht te maken. Stapje voor stapje zal je bedrijf transformeren naar een toekomstbestendig bedrijf.
Neem duurzaamheid mee als speerpunt in je visie.
Jij, als mens en bedrijfseigenaar, dient de noodzaak van een duurzame wereld te zien en te voelen. Wanneer dit ontbreekt zie je niet waarvoor je het doet en worden doelen waarschijnlijk niet behaald, kansen onbenut en kan er spraken zijn van greenwashing. Het is daarom belangrijk om dit mee te nemen in je visie en missie.
Duurzaamheid is een grote term met vele betekenissen. Ga daarom goed na bij welk onderwerp binnen dit gebied jij het meest affiniteit voelt. Zie jij een wereld voor je die draait op hernieuwbare energie? Of een wereld zonder plastic? Focus daar dan op. Uiteraard is het ook van belang dat je een onderwerp kiest waarin jij met je bedrijf het verschil kan maken. Heb jij een bedrijf wat staal gebruikt, dan kan de keus voor het plastic probleem ervaren worden als greenwashing. Kies iets wat bij je past, waar je met je bedrijf een verschil in kan maken en waarin jij de toekomst ziet.
Het kan helpen om modellen te gebruiken als de Golden Circle, waarbij je stapje voor stapje dichter bij het waarom komt; de motor achter je acties.
Zodra dit op papier staat kunnen kleine stappen naar die visie toe genomen worden. Het voelt wellicht eng om het grootst te documenteren, maar het zet vele kleine acties in gang. Stapje voor stapje zal je dichter bij die visie komen.
Check je leveringsketen op supplypain.
Vragen stellen zorgt voor een simpele en sterke start. Kijk naar je leveringsketen en stel vragen. Waar zou het beter kunnen? Waar komt mijn materiaal vandaan? Wat betalen wij de leveranciers? Zijn deze grondstoffen noodzakelijk, of is er een (duurzamer)alternatief?
Dit proces kan confronterend zijn, maar geeft een heel duidelijk zicht op de supplypain die er heerst. Door deze pijnpunten in kaart te brengen kunnen ze vervolgens opgelost worden.
Wederom; dat hoeft niet in een keer, maar bekijk per pijnpunt wat er mogelijk is voor je bedrijf. Blijf je duurzame visie waarborgen.
Verken de nieuwe businessmodellen.
Deze kan naadloos aangesloten worden op punt 2. Wanneer je merkt dat er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van grondstoffen die uitgeput worden, dan is het tijd om na te denken over een duurzamere variant, of hergebruik. Daarnaast kun je er ook naar kijken om de aarde te helpen de grondstof weer op te brengen.
Hier komen nieuwe businessmodellen bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan:
- True cost accounting: de waarde die je uit de aarde onttrekt, betaal je ook terug door in duurzame projecten te investeren. Dit noemen we ook wel compenseren. Let wel; compenseren is eigenlijk een end-of-pipe solution. Wanneer je jouw business echt toekomstbestending wilt maken dien je nog een stapje verder te gaan.
- Circulaire businessmodellen: De grondstof, ofwel de waarde, die je gebruikt wordt hergebruikt. Het liefst in zijn geheel. Oftewel, neem in je businessmodel de verantwoordelijkheid over je producten door de gebruikte stoffen terug te nemen, verwerk deze en gebruik ze weer opnieuw. Dit werkt vooral bij pure stoffen, aangezien je de stof dan niet hoeft te scheiden voor het recycle proces.
- Regeneratieve businessmodellen: Je onttrekt geen waarde uit de aarde, maar voegt waarde toe. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld WilderLand. Dit is een Nederlands theemerk wat verschillende kruidachtige vegetatie op landbouwgrond mag zaaien. Dit zorgt niet alleen voor een kruidige oogst waar thee van gemaakt kan worden, maar maakt de grond van de boer ook vruchtbaarder. Dit zorgt ervoor dat de boer op een pure, onbespoten manier kan produceren. Oftewel; de bodem, de boer en Wilderland worden er mee geholpen.
Creëer Ambassadeurs
Je hebt een visie, je hebt de pijnpunten in kaart gebracht en je bent nieuwe businessmodellen aan het verkennen. Maar tenzij je een zzp’er bent, run je een bedrijf niet alleen. Om veranderingen door te voeren heb je draagvlak nodig. Je wilt natuurlijk dat jouw werknemers net zo enthousiast en trots zijn op deze duurzame koerswijziging als jij.
Daarom is het van belang om een aantal van je werknemers ambassadeurs te maken van deze toekomstbestendige koers. Wanneer al een aantal werknemers -het liefst een op iedere afdeling- deze missie dragen is de kans groter dat je het doel behaald. Zij zijn namelijk de werknemers die tijdens de afspraken het thema duurzaamheid benoemen. Zo wordt het nooit een ondergeschoven kindje.
De ambassadeurs verzamel je in eerste instantie met een simpele oproep. Wie affiniteit met de koerswijziging heeft zal zich aanmelden. Uiteindelijk zullen zij ook andere collega’s aansteken. Mochten er zich tijdens de oproep te weinig werknemers aanmelden? Dan kun je de overige voordelen ook benoemen. Zo liggen er bijvoorbeeld doorgroeimogelijkheden in het verschiet, want wanneer een ambassadeur goed de leiding kan nemen in de koerswijziging, dan schuilt daar ook potentie in voor de toekomst van het bedrijf.
Tijd om te communiceren vanuit je merk.
Je bent de markt van de toekomst aan het verkennen en zet stappen in de goede richting. Het is van belang om je doelgroep daarin mee te nemen of je doelgroep aan te scherpen. Daar komt branding om de hoek kijken.
Tijd om de nieuwe visie te communiceren. Daar liggen enorme kansen. 76% van de consumenten vinden bedrijven namelijk sympathieker wanneer ze bijdragen aan een duurzame wereld (dossier duurzaam). Jij mag er dus zeker zijn. Sterker nog… consumenten zitten op je te wachten.
Wat wel belangrijk is, is om duidelijk te communiceren waar je mee bezig bent, hoe je er mee bezig bent en waarom je er mee bezig bent. Transparantie vormt hierin een kernwoord. Geef antwoord op iedere vraag die wordt gesteld, ook als je er nog geen antwoord op hebt. Het is belangrijk om op deze momenten toe te geven dat het nog onbekend terrein voor je is, maar je eraan werkt. Je bent iedere dag bezig je te committeren aan een visie, de stappen die je daartoe neemt mogen groot of klein zijn, als ze maar duurzaam zijn. Zodra je dit over weet te brengen op je consument, zullen zij je bijstaan en zelfs helpen.
En maak je bij een misstap geen zorgen. Uit recent onderzoek van Porter Novelli is gebleken dat 72% van de consumenten duurzame ondernemingen eerder vergeven voor een fout.
We doen dit allemaal voor een gedeelde toekomst. We doen dit samen.
Meer weten over duurzame bedrijfsbranding? Lees hier meer of luister naar Femke Pluijm.
Discussion