Hoe start je een consulting agency: 5 Belangrijkste vragen

Consultants doen onder andere sociale media management, IT, human resources, PR, bedrijfsstrategie, noem maar op. Consultants doen geweldige dingen.

Hoe start je een consulting agency: 5 Belangrijkste vragen
  1. Heb ik voldoende vaardigheden om een consulting agency te starten?
  2. Waarom zou ik een consulting agency starten?
  3. Hoe kies ik mijn niche?
  4. Welke consulting diensten kan ik verkopen?
  5. Loop je nog steeds vast? Verkoop een service waarmee bedrijven geld kunnen verdienen of geld bespaart voor een bedrijf

Consultants doen onder andere sociale media, IT, human resources, PR, bedrijfsstrategie, noem maar op.

Download het eBook over hoe jij een agency kunt starten hier.

Consultants doen geweldige dingen. Zo hadden de oprichters van het ticketing-platform TryBooking 10 jaar lang "redelijk gemiddelde resultaten" bij hun eerste start tot ze een consult inhurende die hen hielp bij het opstellen van een bedrijfsplan dat alles veranderde.

Ticket kantoor

En consulting is niet beperkt tot de zakenwereld. Toen de Australische skiër Alisa Camplin op de Olympische Winterspelen van 2002 een gouden medaille mee naar huis nam, belde ze haar sportpsychologie adviseur haar 'geheime wapen'.

Klinkt geweldig, toch? Maar hoe weet je of je het in je hebt om een ​​succesvolle consultant te zijn? Hoewel het niet zo eenvoudig is als het aanvinken van de vakjes op een eenvoudige 'Een checklist om een consulting agency te starten', is het nog steeds vrij eenvoudig om te bepalen of je het in je hebt. Laten we wat dieper in gaan op de 5 belangrijkste vragen.

Hoe start je een consulting agency: 5 Belangrijkste vragen

Heb ik voldoende vaardigheden om een consulting agency te starten?

Dat is een geweldige vraag! Mijn simpele antwoord: heb je ooit een baan gehad? Gefeliciteerd, je hebt vaardigheden waar mensen je voor betalen! Ik wil het niet gemakkelijk laten klinken; Je moet natuurlijk resultaten voor jouw klanten kunnen realiseren. Maar het zal je misschien verbazen hoeveel je te bieden hebt als je er echt over nadenkt. Er zitten consultants in bedrijfsorganisatie, toelating tot de universiteit, persoonlijke stijlen zelfs zelfvertrouwen.

Wat klanten van een consultant willen, is het bewijs dat ze goede ideeën hebben om uit te voeren en voorbeelden van werk dat ze in het verleden hebben gedaan. Daarom zijn portfolio's en voorstellen zo belangrijk; zij zijn jouw kansen om je expertise te bewijzen en aanbevelingen te doen over hoe jij het bedrijf van jouw klant vooruit kunt helpen.

Quote op een trap: All ideas grow of other ideas

Kortom, hoe weet je dat jij het in je hebt om consultant te worden? Als je meerdere projecten hebt in een niche waaraan je hebt gewerkt en ze kunt laten zien als bewijs van je expertise, dan is dat alles wat nodig is. Er is geen vastgesteld aantal jaren ervaring, geen vereiste opleiding. De key is waarde bieden aan het bedrijf waarvoor je werkt.

Mijn uitdaging voor jou: als je een echte makkelijke proef wilt doen om te zien of je genoeg vaardigheden hebt om je eigen adviesbureau te starten, probeer dan je eerste klant te krijgen. Als je iemand ervan kunt overtuigen dat je voldoende waarde zult opleveren zodat hij of zij jou wil betalen, dan heb je jouw bedrijfsidee gevalideerd. Je stopt niet meer met praten in hypothesen, je doet het! Zodra je die eerste klant hebt, wordt het veel gemakkelijker om die tweede en derde te krijgen, en vanaf daar zal het beginnen te lopen als een sneeuwbal-effect.

Waarom zou ik een consulting-agency starten?

Consulting heeft zeer lage toetredingsdrempel in vergelijking met product gebaseerde bedrijven of servicegerichte bedrijven die meerdere werknemers nodig hebben. Hier is een lijst met enkele belangrijke voordelen om consult te worden:

Eenvoudig te structureren

Een servicegericht bedrijf van één persoon is het eenvoudigste bedrijf dat je kunt starten. In Nederland staat het bekend als eenmanszaak en er is geen extra papierwerk nodig om te creëren dan je even aanmelden bij de KVK. Jij bent eigenlijk het bedrijf. En in tegenstelling tot product gebaseerde bedrijven, vereist een consulting agency geen productontwerp, prototyping, productie of verzending.

Lage kosten

In tegenstelling tot product gebaseerde bedrijven heeft een adviesbureau niet veel kosten. Er is de KVK en misschien wat boekhoud- en project beheersoftware. Maar als je een computer, internet en expertise hebt, kun je een consultant zijn. Uiteindelijk, natuurlijk, als je besluit jouw bedrijf op te schalen tot een groter consulting agency, heb je de loonkosten van het inhuren van andere consultants. Maar in het begin is een onafhankelijke consultant een lean startup.

Hiermee kun je voor toekomstige zakelijke ideeën ervaring op doen

Consulting is de perfecte manier om praktijkervaring op te doen bij het oplossen van problemen voor klanten; dit kan resulteren in jouw eerste product, digitaal of fysiek. Een geweldig realistisch voorbeeld hiervan is seriële ondernemer Jonathan Siegel. Hij kreeg zijn start als oprichter van een consulting agency dat software voor andere bedrijven bouwde. Maar op een dag besloot hij om zijn team software te laten bouwen tijdens enige downtime. Wat begon als een intern project, veranderde in zijn eerste product: RightCart, software voor winkelwagentjes die later werd overgenomen door Buy.com.

Download het eBook over hoe jij een agency kunt starten hier.

Creëer een netwerk binnen jouw branche

Als consultant zul je als specialist in een bepaalde niche een specialiteit uitdragen. Terwijl je met klanten blijft werken, zul je netwerken met de belangrijkste spelers in jouw branche. Blijf in contact met die contacten; je weet nooit waar ze je naartoe kunnen brengen in de toekomst.

Wil je een co-founders contract template ontvangen?

Download het contract, in het Nederlands en/of Engels.

Is consulting geschikt voor mij?

Dat iedereen kan consultant zijn, betekent niet dat iedereen dat zou moeten doen. Hier zijn enkele van de belangrijkste kenmerken van een succesvolle consultant:

Je bent gemotiveerd

Zonder een baas of collega's, moet je het werk zelf kunnen doen. Dit kan van alles zijn, van administratieve taken zoals het verzenden van facturen naar klanten, tot verkooptaken zoals het opvolgen van leads.

Je bent zeer goed geïnformeerd in een bepaalde niche

Dit lijkt een goed idee, maar het is zo'n groot deel van het zijn van een consultant, dat ik het moet vermelden: je moet kennis hebben van iets dat anderen willen weten. Ik aarzel om 'expert' te zeggen, want dat woord schrikt mensen vaak af. Hoewel je geen wereldberoemde expert hoeft te zijn in het gebruik van Instagram om een ​​e-maillijst te laten groeien, maar als je een consultant voor sociale media wilt worden, kun je maar beter echte ervaring op dat gebied en resultaten uit het verleden hebben om er een back-up van te maken.

two girls talking

You've Got People Skills

Consulting is een service, wat betekent dat je één-op-één met klanten zult werken. Daarom moet je goede mensenvaardigheden hebben. Je gaat jezelf op de markt brengen, onderhandelen met klanten en ideeën presenteren - als dit niet bij jouw past, is consulting misschien niet iets voor jou.

Hoe kies ik mijn niche?

"Niche" is op dit moment een hot woord - en iedereen zegt dat je het jouwe moet vinden. Maar ik ga wat advies geven dat tegen de stroom in gaat: maak je geen zorgen over niching in het begin.

In het begin test je nog steeds de wateren. Je denkt dat je weet in welke branche je wilt werken en met wat voor soort klanten je wilt werken, maar de waarheid is dat je het niet weet totdat je begint.

Zoals digitale marketingadviseur Josh Hoffman opmerkt, als je te vroeg een niche neerzet, kan het zijn dat je heel snel ingesloten wordt. Als je bijvoorbeeld besluit dat je een Facebook-advertentieconsultant voor wedding planners wilt zijn omdat je heel veel online advertentie-ervaring hebt en je houdt van bruiloften, maar je hebt nooit echt met wedding planners gewerkt, wat gaat er dan gebeuren met die eerste klant gesprek? Ze zullen vragen om bewijs van je eerdere werk in hun niche te zien, en het kan heel goed zijn dat je een bepaald stuk kennis of vaardigheid mist waarvan je niet wist dat je het nodig had. Dan zit je vast zonder de relevante ervaring en vaardigheden.

trouwen

Maar laten we het op een andere manier bekijken. Stel dat je jezelf op de markt hebt gebracht als adviseur voor Facebook-advertenties die met een grote verscheidenheid aan bedrijven heeft gewerkt: restaurantketens, software-startups en bouwbedrijven. Als je een gesprek met een wedding planner hebt, zullen ze vragen om je eerdere resultaten te laten zien, maar ze zullen natuurlijk niet verwachten dat ze eerder werk zullen zien in de niche waarin ze zich bevinden - en dat is prima. Zo heb je jezelf niet op de markt gebracht. Nu is jouw eerdere werk nog steeds relevant omdat het laat zien hoe jij resultaten kunt behalen met online advertenties, zelfs als het niet in hun specifieke niche is.

Bovendien, door verschillende niches te proberen, vind je je droomniche. In het begin is het prima om een ​​breed net te werpen om te leren wat je leuk vindt en dit later te verfijnen.

Welke consulting diensten kan ik verkopen?

OK, nu we die blokkade voor het 'kiezen van een niche' uit de weg hebben geruimd, is het tijd voor onze volgende: beslissen welke services we gaan verkopen. Hier zijn drie manieren om dit te benaderen:

Verkoop de diensten die je bij je vorige banen gedaan hebt.

Dit maakte de overgang van werknemer naar consultant veel gemakkelijker. Het wiel hoefde niet opnieuw te worden uitgevonden.

Leer nieuwe vaardigheden door middel van online cursussen en praktijkoefeningen


Aarzel niet om geld uit te geven om jezelf te verbeteren.  Als consultant stop je nooit met leren. Er is altijd wel een nieuwe trend te ontdekken, of een oude vaardigheid om te verbeteren.

Hier zijn enkele ideeën voor online cursussen die jou kunnen helpen om te leren hoe je een consulting agency start:

Wil je leren hoe je Pinterest kunt gebruiken om organisch verkeer naar een website te leiden? De Pinterest Traffic Avalanche kan jou helpen als je nog niet bekend bent met Pinterest-marketing.

  • Denk je dat het lonend is om een ​​affiliate marketing consultant of blogcoach te zijn? De cursus Pajama Affiliates blogging en affiliate marketing cursus kan jou een solide basis geven om te leren wat er nodig is om geld te verdienen met een blog.
  • Als je een consultant voor sociale media wilt worden, Instagram Domination leert je hoe je een account kunt laten groeien naar 500.000 volgers in 12 maanden.
  • Wilt u samenwerken met klanten om hun productiviteit te verhogen (of je eigen productiviteit te verhogen)? Productivity Machine leert de ondernemer Ari Meisel de beproefde methodes om het meeste uit je tijd als ondernemer te halen.

Als je een grote database met goedkope online cursussen wilt, is Udemy een goede plek om te beginnen. Het biedt 65.000 cursussen over onderwerpen van iOS-ontwikkeling tot cinematografie tot loopbaancoaching.

Maar het leren stopt niet in de klas. Wat je leert, moet je vervolgens toepassen op de omstandigheden in het echte leven. Dus als je bijvoorbeeld jouw consult diensten wilt uitbreiden om copywriting aan te bieden, kunt je een cursus copywriting volgen en vervolgens aanbieden om tegen een gereduceerd tarief een verkooppagina te schrijven voor een bestaande klant. Zodra je het voor die klant heb gedaan, vraag je hem om een ​​review en plaats je deze in jouw portfolio.

Loop je nog steeds vast? Verkoop een service waarmee bedrijven geld kunnen verdienen of geld besparen

Het lijkt eenvoudig, toch? Maar zoveel service-gebaseerde ondernemers hebben dit verkeerd begrepen. Als je tot de kern komt, wil elk bedrijf geld verdienen of geld besparen. Als jij hen kunt bewijzen dat de expertise die je biedt en hen helpt om een ​​(of beide) van die dingen te bereiken, heb je een waardevolle service.

Enkele ideeën:

  • PR
  • Facebook-advertenties
  • Conversie copywriting
  • Sales funnel strategie
  • SEO

Elk van de bovenstaande services kan een bedrijf helpen zijn inkomsten te verhogen of zijn kosten te verlagen. Of je nu SEO- of productiviteitsadvies aanbiedt, koppel het altijd aan hoe jouw expertise de klant zal helpen te krijgen wat hij echt wil.

Download het eBook over hoe jij een agency kunt starten hier.

Er is nog nooit een betere tijd geweest om een ​​consultant agency te starten

Zoals je kunt zien, zijn consultants er in alle soorten en maten, met een breed scala aan vaardigheden, van bedrijf tot public relations naar persoonlijke stijl. En met de eenvoudige bedrijfsstructuur, lage kosten en mogelijkheden om je te helpen productideeën te vinden en jouw netwerk te laten groeien, is het geen wonder dat een consultant voor velen een droombaan is.

Dus als je je voortdurend afvraagt: 'Moet ik een consulting agency beginnen?' of zelfs hoe je een consulting agency kunt starten. Als je gemotiveerd bent, over expertise beschikt en over mensenvaardigheden beschikt, ben je goed op weg om een ​​consulting agency te starten. Maar zoals ik al eerder zei, de beste manier om te weten of je het in je hebt, is door actie te ondernemen. Probeer je eerste klant te krijgen.

Welke consulting agency zou jij kunnen starten?

Download het eBook over hoe jij een agency kunt starten hier.