Mathijs Kok: "Dit is wie ik ben en dat kan, en wil ik niet tegenhouden"

Mathijs is oprichter van UnHyped: een digital, branding en business agency. Zijn ultieme doel is om een dance event te organiseren dat op alle continenten tegelijk plaatsvindt. We vroegen hem waar zijn passie voor ondernemen vandaan is gekomen.

Mathijs Kok: "Dit is wie ik ben en dat kan, en wil ik niet tegenhouden"

Mathijs is oprichter van UnHyped: een digital, branding en business agency. Zijn ultieme doel is om een dance event te organiseren dat op alle continenten tegelijk plaatsvindt. We vroegen hem waar zijn passie voor ondernemen vandaan is gekomen, hoe hij is gekomen waar hij nu staat én welke fouten hij allemaal heeft gemaakt.

Hallo! Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

"Ik ben Mathijs Kok, geboren in 1981 en al van jongs af aan ondernemend. Ik ben altijd al op zoek geweest naar hoe je geld kunt maken. Van met rapporten onder je arm langs bij familie, vrienden en zelfs buren, tot het verkopen van ranja. Dat laatste was vrij lastig, omdat ik opgroeide in de rimboe.

Als tiener had ik een eigen drive-in show en was ik betrokken bij de jeugdsoos in het dorp. Daar is de liefde voor muziek en optreden dan ook vandaan gekomen. Op dit moment ben ik bezig met mijn vijfde echte bedrijf. De afgelopen 12 jaar ben ik bezig geweest in de internetindustrie en online business. Vorig jaar heb ik de stap genomen om de vier bedrijven met in totaal 65 collega's achter mij gelaten om mijzelf opnieuw te gaan ontdekken. Met de learnings tot dan toe, helemaal opnieuw beginnen en alles volgens mijn eigen visie en ideeën uitvoeren. Daar is UnHyped uit ontstaan: een digital, branding en business agency. Op dit moment ben ik vooral bezig om mijzelf als social CEO op kaart te zetten. Mijn ultieme doel?"

Kun je meer vertellen over het opgroeien in de rimboe?

"Van mijn 1e levensjaar tot mijn 17e woonde ik in de rimboe. Het was er heerlijk vrij en rustig, maar had altijd behoefte aan mensen om mij heen. Ik kon mijzelf enorm slecht vermaken en moest altijd ver fietsen om bij de bus te komen. Naar school gaan was altijd een enorme expeditie. Maar het heeft mij wel gevormd tot wie ik nu ben, en dat had ik voor goud willen missen. De combinatie van mijn roots die in het westen liggen en de Drentse nuchterheid is best wel een goeie."

Wat is jouw ultieme doel als ondernemer?

"Het is mijn ultieme doel om een dance event organiseren dat op alle continenten tegelijk plaatsvindt en dit uitverkopen met niet meer dan €1,- aan marketingbudget. Alles wat ik doe, draagt daar op de één of andere manier aan bij."

Waar ga je de €1,- marketing budget aan uitgeven?
"Waar ik die euro aan uit ga geven is een mooie vraag. Het is vooral een symbolisch bedrag en ik zal de vraag de komende jaren met mij mee gaan dragen. Want die moet ik natuurlijk wel heel slim investeren."

Is dit expres een redelijk onbereikbaar doel, zodat je er altijd aan kunt blijven werken en je nooit 'klaar' bent?
"Het is inderdaad een groot, en nagenoeg niet haalbaar doel. Dit omdat het mij enorm helpt om een richting te bepalen en altijd nieuwe energie te vinden om door te gaan. Het helpt me ook om zakelijke beslissing los te zien van mij als persoon. Ik was met mijn eerste bedrijf zo emotioneel verbonden - het was als een kind van me - en dat dit stopte was dan ook een redelijk ingrijpende gebeurtenis.

Als ik opnieuw in een dergelijke situatie terecht zou komen, kan ik mijzelf nu de vraag stellen:

In hoeverre dit nog bij gaat dragen aan mijn ultieme doel.

Als het antwoord 'nee' is, kan ik er relatiever mee omgaan en beslissingen nemen die niet zozeer gebaseerd zijn op emotie. Ik ben niet zo van het opdringen van mijn gedachte en ideeën, maar op het moment dat andere ondernemers herkennen wat ik hierin schets, mogen ze altijd met me komen praten. Ook wanneer zij inzien hoe inspirerend dit kan werken voor henzelf en richting anderen, en wat de bijkomende aantrekkingskracht in potentie kan zijn. Het doel is er voor inspiratie, richting en energie. Dat is voor mij belangrijk om vervolgens te genieten van de reis en voldoende stil te staan bij de successen."

Waarom ben je gaan ondernemen?

"Ik ben gaan ondernemen vanuit een gebrek aan geld. Eerst ben ik begonnen vanuit de hoek van affiliate marketing. Dus een eigen dagdeal, vergelijkingen en website voor kortingscodes opgezet. Hierdoor ben ik verliefd geworden op het online gedeelte van ondernemen: de vindbaarheid, marketing en branding. Dat is wat ik echt tof vind om mee bezig te zijn. Hierna heb ik dan ook een agency opgezet waarmee ik precies dit voor klanten deed."

Hoe reageerde jouw omgeving over je ondernemingsplannen?

"Tot op de dag van vandaag ben ik een vreemde eend in de bijt. Misschien heb ik het van eerdere generaties, want mijn ouders zijn geen ondernemers, ook al zijn ze wel super ondernemend. Verder is en blijft het voor anderen moeilijk te begrijpen waarom het ondernemen zo opzoek. Er zit tenslotte geen zekerheid in, je moet er veel te veel voor doen en ervoor laten. Mensen zeggen dan: 'waarom ga je toch niet gewoon ergens in loondienst?'. Dat is omdat ik het virus te pakken en heb en dit laat mij niet meer los. Ik wil impact maken en dat ga ik doen ook!"

Hoe verdeel je de balans tussen werk en privé als ondernemer?

"Ik praat niet over werk en privé of een balans daartussen. Als je een ondernemer bent zoals ik, dan is er geen verschil. Ik ben nooit aan het werk en nooit vrij. Plannen is en blijft lastig als je er zo actief mee bezig bent zoals ik. Ik ben altijd bezig met het creëeren van kansen voor meer zichtbaarheid, dat gaat niet vanzelf. Ontspanning vind ik dan ook overal en tijd voor mijn gezin maak ik geregeld. Wandelen, fietsen of erop uitgaan met de kids vind ik heerlijk. Reizen voor het realiseren van mijn doelen is ook iets wat ik graag zo snel mogelijk weer doe. Ik heb echt het idee dat ik nog niets van de wereld heb gezien en wil ontdekken hoe ik nog meer impact kan maken met wie ik ben en waar ik voor sta. Dit is wie ik ben en dat kan, en wil ik niet tegenhouden."

Zijn er dingen die je anders had gedaan nu je meer ervaring hebt met ondernemen?

"Eerlijk gezegd kan ik dit antwoord echt niet in één artikel kwijt. Ik denk dat het belangrijkste is, is dat ik van mening ben dat je snel veel fouten moet maken als ondernemer. Daar leer je van en kan je bedrijf pas van groeien. De mensen met wie je samenwerkt, moeten dit ook kunnen doen en het is belangrijk om hier de cultuur voor te creëren. Iedereen moet zich veilig genoeg voelen. Daarnaast zal ik niet snel meer de teugels uit handen geven. Ik ben van plan om lekker zelf aan het roer te blijven en de hoofdlijnen zelf uit te zetten. Daarnaast wil ik me niet te veel meer aantrekken van wat anderen zeggen, denken en vinden. Daar word je veel te onzeker van en je weet het vaak zelf het beste. Volg je eigen gevoel en blijf bij jezelf."

Wees niet te steng tegen jezelf en anderen en blijf niet hangen in zaken uit het verleden.

Wat betekent succes voor jou?

"Elke dag tegen jezelf kunnen zeggen dat je gelukkig bent en dat je dat doet wat een bijdrage levert aan het realiseren van je doelen. In dit hele proces voldoende stilstaan bij wat je al hebt bereikt en daar ook trost op zijn."

Als je maar 2 uur per week aan je bedrijf kon werken, wat zou je dan doen?

"Dat zou ik niet eens willen, ik zou me die andere uren namelijk stierlijk vervelen. Als een bedrijf maar 2 uur van mijn tijd nodig zou hebben, dan begin ik heel snel weer een nieuw bedrijf. Ik ben echt een bouwer en een doener. Over ideeën praten kan, als dat nut heeft. Maar hoe sneller we over kunnen gaan tot de executie, hoe beter!"

Welk advies zou je startende ondernemers geven?

"Ik heb bergen met adviezen, maar ik zou startende ondernemers vooral willen uitnodigen om met mij te komen praten in een editie van Friday Live: een social media livestream event dat ik aan het uitbouwen ben. Ik merk aan mezelf dat ik heel veel voldoening haal uit het inspireren en motiveren van anderen. Hier geld voor vragen, past voor mij niet bij het helpen van anderen. Daarom doe ik het zo. Dus zit je met vragen, ben je nog ergens onzeker over of zou jij je idee eens tegen iemand met flink wat jaren op de kerfstok aan willen houden? Meld je dan aan via MathijsKok.com/live. Ben je benieuwd wat dit precies inhoudt? Laten we dan in gesprek gaan via de diverse social media kanalen. Je kunt mij vinden op mijn naam Mathijs Kok of @AskMathijs."

Waar kunnen we meer informatie vinden over jouw onderneming?

"Je kunt meer lezen over waar ik als social CEO mee bezig ben via mijn website. En wil je meer weten over mijn vijfde bedrijf, neem dan vooral eens een kijkje op UnHyped.nl."