18 Social media tips voor ondernemers

Het lijkt alsof de hele wereld op een of andere vorm van sociale media zit. Eigenlijk zijn er ongeveer 3 miljard gebruikers op sociale media, dus het is niet echt de hele wereld, maar het is een flinke groep.

18 Social media tips voor ondernemers

Het lijkt alsof de hele wereld op een of andere vorm van sociale media zit. Eigenlijk zijn er ongeveer 3 miljard gebruikers op sociale media, dus het is niet echt de hele wereld, maar het is een flinke groep.

Natuurlijk moet jouw bedrijf op sociale media aanwezig zijn. Het is nu een van de belangrijkste manieren om jouw publiek te bereiken.

Het is ook een manier om jouw merk op te bouwen, jouw relatie met jouw publiek te onderhouden en gebruikers nu zelfs in staat te stellen rechtstreeks via het platform te winkelen.

Maar het kan gemakkelijk zijn om jouw zakelijke sociale media-account te verpesten door bijvoorbeeld té promotioneel te worden.

Hier zijn 18 tips om als ondernemer het beste door sociale media te navigeren.

1. Correct alles instellen

Waar mogelijk is het het beste om op de juiste manier te beginnen.

De makers van social media platformen willen dat je je doelen bereikt op social media; ze weten hoe je het het beste kunt doen, en ze kunnen het waarschijnlijk het gemakkelijkst uitleggen.

Bekijk hun video's, lees hun handleidingen en volg de stappen om jouw account aan te maken:

2. Reageer op klanten

Je moet altijd zo veel mogelijk reageren op berichten, opmerkingen, recensies en tags.

Het klinkt als een ontmoedigende taak, maar als je voor het eerst opstart, zul je er waarschijnlijk niet veel krijgen - het klinkt hard, maar het is waar.

Naarmate je groeit, kun je, om jezelf tijd te besparen, op sommige sociale mediaplatforms zoals Facebook automatische antwoorden instellen om de eenvoudigere vragen te beantwoorden.

Door op klanten te reageren, voelen ze zich gehoord en gewaardeerd door jou en het merk. Wat ze ook zouden moeten zijn - ze zijn jouw bron van inkomsten!

3. Maak niet alleen reclame voor jezelf

Klanten zullen zich vervelen en het vertrouwen in je merk verliezen als je constant bericht over hoe goed je bent en hoe geweldig je producten zijn. Het klinkt nep.

Denk er eens over na - de merken die je bewondert, toeteren niet vaak op hun eigen hoorn.

Het is natuurlijk geweldig om af en toe iets te posten over je prestaties, producten of services, maar zorg ervoor dat het wordt afgewisseld met inhoud van hoge kwaliteit.

Jouw klanten hebben een reden nodig om je op sociale media te volgen. Het is niet alleen om je de hele tijd over jezelf te horen praten. Zou je een vriend willen houden die alleen maar over zichzelf praat?

Het moet een beetje geven en nemen zijn - ze geven je hun geld en aandacht, dus je geeft ze je product/dienst en waardevolle inhoud.

Gebruik sociale media om jouw inhoud te promoten - maak dingen die uw publiek graag wil zien.

Hier zijn enkele ideeën voor inhoud die geen zelfpromotie is:

  • Door gebruikers gegenereerde inhoud
  • Giveaways
  • Snapshots van achter de schermen
  • Nationale dagen - hier is een handige website om veel nationale dagen te bekijken
  • Instructiegidsen en tutorials
  • Blogposts
  • Polls
  • Quizzen
  • Games (Je kunt deze insluiten op sommige sociale mediaplatforms)
  • Infographics
  • Interviews
  • Dingen die je inspireren (boeken, films, kunst, muziek, andere bedrijfseigenaren)
  • Citaten
  • AMA-sessies (Ask Me Anything)
  • Partnerships
  • Reacties op lokale of nationale evenementen
  • Mijlpalen (1.000 volgers?!)

Bij twijfel is de algemene vuistregel 80:20. 80% inhoud, 20% promotie.

Onthoud: inhoud is koning én koningin!

4. Stimuleer betrokkenheid

Je wilt dat jouw publiek terug tegen je praat - zodat ze alles leuk kunnen vinden, delen, abonneren, volgen en reageren - alles!

Elke interactie met jou vergroot je bereik op social media. Hoe meer mensen met je omgaan, hoe groter de kans dat andere mensen je zullen vinden.

Stel je publiek vragen en laat ze hun vrienden taggen met grappige inhoud of tot zet ze aan het denken met jouw inhoud. Geef ze een reden om te reageren.

5. Hou de statistieken bij

Zorg ervoor dat je jezelf SMART-doelen stelt (specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden) en leg de meetwaarden vast.

Je weet pas wat succes op sociale media is als je zelf doelen stelt ... en deze bereikt.

Blijf up-to-date met jouw doelen en jouw statistieken, zodat je kunt analyseren wat voor jou werkt en wat niet, en die statistieken kunt gebruiken om verschillende soorten inhoud te testen.

Hulp nodig met het automatiseren van je social media marketing?
Check onze guide

6. Kies het juiste platform

Aangezien sociale media zo'n enorm universum is, is het het beste om met een te beginnen en vervolgens andere op te bouwen als je meer ingeburgerd bent en je stem hebt gevonden.

Onderzoek waar jouw publiek zich bevindt en ga als eerste op dat platform. Hier is wat informatie over het type publiek op elk platform en waar ze het beste voor zijn:

  • Facebook: gebruikers zijn doorgaans 25 jaar of ouder. Gebruikt om inhoud in verschillende vormen te delen, maar pas op: Facebook doet er alles aan om gebruikers op zijn site te houden, dus het is het beste om ze niet te bevechten uit angst je bereik te verliezen. Deel video's, infographics, mijlpalen, fragmenten achter de schermen en wedstrijden; probeer gewoon je publiek op Facebook te houden.
  • Instagram: dit is beter voor B2C-bedrijven, vooral voor bedrijven die visueel aantrekkelijker zijn. Ook de 'Instant'-kant van Instagram is nog steeds aanwezig, met de toevoeging van Stories.
  • Twitter: het beste voor het delen van informatie en nieuws, en voor het delen van links naar jouw website. De Twittersphere is een gevarieerd stel, van alle leeftijden en met veel verschillende interesses.
  • LinkedIn: geweldig voor B2B, specifiek voor professionals. Dit heeft een totaal ander gevoel dan de andere sociale mediaplatforms - het is meer ingetogen en formeel.
  • Pinterest: ideaal voor bedrijven met een voornamelijk visueel aanbod, zoals fashionista's, artiesten of visagisten. Zorg ervoor dat jouw productafbeeldingen terugverwijzen naar jouw website zodat mensen ze kunnen kopen.
  • Snapchat: meestal een jonger publiek, onder de 24 jaar. Veel meer een instant-reactieplatform, ideaal voor snelle, op video gebaseerde inhoud.
  • YouTube: als je video's hebt of van plan bent om video's te maken, ga dan naar YouTube. Het is geweldig voor merkbekendheid, maar verwacht niet veel klikken naar uw website van YouTube.

Hoewel je zou moeten beginnen met één social media-account, is het de moeite waard om je aan te melden voor de andere accounts die je uiteindelijk tegelijkertijd wilt gebruiken, voor het geval de namen worden ingenomen.

7. Blijf trouw aan je merk

Post niet iets dat niet bij je merk past.

Onthoud dat wanneer je iets op sociale media plaatst, je jouw merk vertegenwoordigt, niet jezelf.

Dus deel die smerige memes niet als het niet bij je merk past.

Dit geldt ook voor het visuele merk van jouw bedrijf. Tools zoals Canva kunnen erg handig zijn om inhoud te maken, maar zorg ervoor dat je je aan een reeks merkrichtlijnen houdt, zodat alles eruitziet alsof het van hetzelfde bedrijf komt.

8. Let's Get Visual

Afbeeldingen zijn zo belangrijk op sociale media, vooral met meer visuele platforms zoals Instagram en Pinterest.

Gebruik zoveel mogelijk afbeeldingen, maar zorg ervoor dat ze goed zijn. Probeer te voorkomen dat afbeeldingen alleen overlappen met lettertypen zoals Comic Sans. Vermijd gewoon Comic Sans.

Zoals ik al eerder zei, zijn gratis tools zoals Canva handig als je geen ontwerper hebt, en als je onderzoek doet naar ontwerpers, kun je een beetje in de gaten houden wat er goed uitziet.

9. Laat je menselijke kant zien

Hoewel je trouw moet blijven aan je merk (zoals hierboven), is het belangrijk om je menselijke kant te laten zien.

Mensen houden niet meer van grote bedrijven, ze willen de mensen achter zich zien; het geeft ze iets anders om mee te relateren.

Bovendien kunnen sneak peeks achter de schermen geweldig zijn als inhoud, vooral als je een huisdier op kantoor hebt!

10. Perfectioneer jouw timing

Ontdek wanneer je het beste kunt posten op de verschillende platforms waarop je je bevindt. Je kunt dit doen op basis van onderzoek van anderen, afhankelijk van jouw branche, en met je eigen tests.

Voor degenen onder je die het te druk hebben om op verschillende tijdstippen van de dag op sociale media te posten, gebruik je een planningstool. Er zijn een aantal geweldige gratis en betaalde.

Het is ook een goed idee om specifieke tijd vrij te maken voor sociale media - één keer per dag of één keer per week - omdat het zo gemakkelijk is om te verdwalen tijdens het scrollen op Instagram en alle uren van de dag kwijt te raken.

Lees meer over wat de beste tijd is om te posten op Instagram:

De beste tijd om op Instagram te posten
Om een ​​aanzienlijk aantal volgers op te bouwen, moet je boeiende content makenwaar je publiek echt naar hunkert. Maar als je jouw content niet op het juistemoment plaatst, zullen de meesten het nooit zien. Dus hoe kom je erachter wat de optimale posttijd is voor jouw specifiekepubliek? De bes…

11. Houd CTA's duidelijk

Een CTA (call-to-action) is in wezen wat je wilt dat de persoon die jouw marketingbericht leest (of het nu een bericht op sociale media, website, e-mail of advertentie is).

Als je een CTA hebt in je social media-bericht of op je profiel (en), bewaar dan precies wat duidelijk is.

Dit geldt voor elke CTA die je hebt, in alle marketingcommunicatie.

Als je meer dan één CTA hebt, zullen deze simpelweg niet zo effectief zijn. Jouw klanten zullen (zelfs onbewust) in de war raken over wat ze nu moeten doen.

En als ze het niet weten, blijven ze scrollen en gaan ze ergens anders heen. Misschien belanden ze zelfs in de klauwen van de concurrentie...

Moeten ze naar jouw website gaan? Je video bekijken? Deelnemen aan een wedstrijd? Je product kopen? Neem een ​​beslissing en hou je eraan.

12. Investeer in betaalde promotie

Betaalde promotie op sociale media kan een fantastisch hulpmiddel zijn, maar het kan ook geldverspilling zijn.

Je moet weten wat je wilt bereiken (jouw doel), of het nu gaat om meer volgers (merkbekendheid), meer aankopen (of conversies), feedback van klanten of reacties op enquêtes… de lijst gaat maar door.

Jouw doel moet SMART zijn:

  • Specifiek - bijv. 500 nieuwe volgers
  • Meetbaar - bijv. Je kunt het aantal nieuwe volgers meten
  • haalbaar is - bijv. 500 nieuwe volgers van een bericht (of een campagnereeks met berichten) moeten haalbaar zijn
  • Relevant - bijv. Niet alleen streef ernaar om volgers te krijgen. Er moet een reden zijn waarom je die 500 nieuwe volgers nodig hebt. En die volgers moeten op de een of andere manier relevant zijn voor jouw merk, anders zijn ze waardeloos.
  • Tijd - bijv. 500 nieuwe volgers in zeven dagen.

Je kunt ook jouw publiek kiezen op de meeste vormen van advertenties op sociale media. Dit zorgt ervoor dat elke cent (of euro) die je in de advertentiecampagne steekt, goed wordt besteed. Gerichte advertenties zijn ongelooflijk handig.

Hier zijn enkele soorten advertenties die je kunt overwegen:

  • Video - video-inhoud presteert in het algemeen beter dan tekst- of foto's. Het enige nadeel zijn de grotere kosten, maar het kan het waard zijn.
  • Quizzen - quizzen kunnen geweldig zijn, omdat ze jouw publiek erbij betrekken en ze meer gegevens kunnen opleveren die je kunt gebruiken (op een verantwoorde manier natuurlijk).
  • Verhalen - dit zijn op platforms zoals Facebook en Instagram en zijn snelle, compacte advertenties. Ze zijn geweldig als je een korte, scherpe boodschap wilt overbrengen.
  • Afbeelding carrousels - een reeks afbeeldingen waar jouw publiek doorheen scrolt, met name handig wanneer je een reeks producten of een lineair verhaal presenteert.
  • Bericht / messenger-advertenties - ik vind deze persoonlijk niet leuk. Maar ze kunnen nuttig zijn bij het terughalen van klanten die zijn afgevallen of hun winkelwagentje hebben verlaten. Absoluut niet aan te raden als eerste interactie met de klant.
  • Getuigenissen - deze zijn in theorie geweldig, maar het publiek wordt sceptischer over dit soort advertenties vanwege de opkomst van influencers. Wees oprecht, en getuigenissen zullen wonderen verrichten.
  • Polls - mensen delen graag hun mening, zelfs over ogenschijnlijk triviale onderwerpen. Je kunt ze in jouw voordeel gebruiken en wat marktonderzoek doen om te zien wat jouw publiek echt denkt.
  • Lead capture-formulier - ideaal voor producten of services met een langere conversie - meestal producten die meer geld waard zijn. Je moet ze gewoon een goede reden geven om je hun waardevolle details te geven.

13. Koop je publiek niet

Als je geld gaat uitgeven, doe dan een fatsoenlijke betaalde promotie.

Je zult eindigen met een mix van nepaccounts (bots) en echte mensen die nooit van jouw merk zouden kopen.

Wat heeft het voor zin om met ze te praten? Verspil geen tijd aan het proberen om degenen te converteren die niet kunnen worden omgezet.

Bovendien vechten sociale mediaplatforms de hele tijd tegen bots, dus je wilt niet op een dag wakker worden om te ontdekken dat 50% van je volgers verdwenen is.

Zeg het met mij: "koop je publiek niet".

14. Gebruik wedstrijden, kortingen en weggeefactie's

Dit zijn geweldige strategieën voor het genereren van leads, maar zorg ervoor dat jouw weggeefactie relevant is, of dat je een aantal kwalificerende criteria hebt, zodat je zeker weet dat de leads die je krijgt nuttig zijn voor jouw bedrijf.

Ze kunnen ook nuttig zijn om jouw bestaande sociale media publiek ertoe te brengen meer gegevens over zichzelf te delen, zodat je ze effectiever kunt blijven promoten.

Een bedrijf dat donuts maakt, zou bijvoorbeeld zijn publiek kunnen vragen welke nieuwe smaken ze zouden willen zien, door hun assortiment uit te breiden met het vertrouwen dat het zal lukken, en degenen die hun mening delen, kunnen kans maken op een doos met de donuts met nieuwe smaak.

Oké, nu wil ik gewoon wat donuts.

15. Gebruik hashtags correct

Hashtags zijn fundamenteel voor groei op de meeste sociale mediaplatforms; ze zijn in wezen hun eigen taal!

Hier zijn een paar snelle tips voor het gebruik van hashtags

  • #Dont #hashtag #every #bloody #word.
  • Gebruik geen generieke hashtags zoals #love of #happy - ze zullen eigenlijk niets voor je merk doen, over het algemeen zullen alleen de bots je vinden.
  • Onderzoek populaire hashtags in jouw branche.
  • Bedenk hoe jouw hashtags eruit zien wanneer ze worden geschreven (vermijd #susanalbumparty)
Hashtags, hoe gebruik je ze op de juiste manier?
Hashtags, je houdt van ze of je haat ze. Maar één ding is zeker. Als je ze niet gebruikt, mis je ongeveer 12,5% meer betrokkenheid op je Instagram-account. In dit artikel ga ik je leren hoe je het beste uit je hashtags kunt halen.

16. Benut de kracht van door gebruikers gegenereerde content

Door gebruikers gegenereerde content, is absoluut fantastisch. Het zorgt ervoor dat jouw publiek zich betrokken en actief voelt, waardoor je de inhoud niet zelf hoeft te maken!

Door gebruikers gegenereerde inhoud is precies zoals het klinkt: inhoud die jouw gebruikers (of publiek) zelf maken.

Mensen vertrouwen door gebruikers gegenereerde inhoud meer dan dat ze marketingteksten vertrouwen. Ze weten hoe 'standaard' marketing eruitziet, en het is gewoon niet zo effectief als het was in die tijd van Mad Men.

Hier zijn enkele van de verschillende manieren waarop je GGC (Gebruikers Gegenereerde content) kunt gebruiken voor gebruik op social media:

  • Wedstrijden - hoe zit het met het organiseren van een wedstrijd waarbij mensen hun videogetuigenissen van jouw product opsturen, of foto's van hen die het gebruiken? De inhoud die je hebt verzameld, is waarschijnlijk waardevoller voor jou dan wat je ook kiest als jouw prijs.
  • Beoordelingen - niet alleen de beoordelingen die klanten je sturen, maar ook die op websites van derden, zoals TrustPilot of TripAdvisor worden gedeeld.
  • Casestudy's - meestal voor B2B-services of producten met een hogere waarde, deze kunnen wat werk vergen om samen te stellen, maar ze kunnen het waard zijn en een nuttig inzicht geven in hoe je voor jouw klant werkt.
  • Vraag-en-antwoordsessies - vooral handig wanneer je een reeks producten met verschillende oplossingen aanbiedt, zoals een huidverzorgingsbedrijf. Gebruik die inzichten om jouw campagnes en de producten te ontwerpen. En waarom zou je er niet over posten - denk aan de advertentie van Lidl, toen ze iemand die klaagde over hun vlees uitnodigden op de boerderij waar ze hun producten halen?
  • Blogposts - samenwerkingen met bloggers kunnen een effectieve marketingstrategie zijn, maar zorg ervoor dat je samenwerkt met iemand die dezelfde (of vergelijkbare) merkwaarden en doelgroep deelt.

Dus de volgende keer dat iemand je product tagt in een positieve Instagram-post, waarom zou je het dan niet toevoegen aan je feed of je verhaal?

17. Houd de concurrentie in de gaten voor het stiekeme deel van sociale media - spionage.

Kijk wat jouw concurrenten doen en hoe ze zich gedragen op sociale media.

Zorg ervoor dat je jezelf onderscheidt van de rest, en vul de hiaten die ze wijd open laten, terwijl je trouw blijft aan je merkwaarden.

Het volgen van concurrenten op sociale media kan ook nuttig zijn om voor jezelf als bedrijf doelen te stellen - kijk wat voor soort cijfers ze krijgen. En krijg dan meer.

Kijk ook wat klanten over jouw concurrenten zeggen - je kunt ontevreden klanten opsporen en ze naar je toe lokken. Zorg ervoor dat je het zacht en niet hardhandig doet door ze rechtstreeks te pocheren. Laat ze naar je toe komen.

Soms kan speelse rivaliteit vermakelijk zijn op sociale media, maar wees voorzichtig - je wilt niet als hatelijk of jaloers worden gezien.

18. Veel plezier!

Het valt niet te ontkennen dat sociale media een fors beest kan zijn, met meer wendingen dan een slang, maar uiteindelijk is sociale media leuk! Dus geniet ervan!