Hoe krijg je de aandacht van jouw klanten?

Er zijn geheime emotionele verlangens die we allemaal als mens hebben. De meest effectieve kopie speelt in op deze wensen. We kopen met emotie en rechtvaardigen met logica. Je kunt niet alleen op logica verkopen.

Hoe krijg je de aandacht van jouw klanten?

"They Laughed When I Sat Down At The Piano - But When I Started to Play!"

Wat? Wat gebeurde er toen hij begon te spelen?!

Het is het beste voorbeeld om de aandacht krijgen van de lezers.

Misschien wel de meest besproken advertentie ooit, dit historische meesterwerk van John Caples is niet voor niets beroemd. Bijna een eeuw geleden geschreven, werd de advertentie het belangrijkste voorbeeld van hoe je mensen kunt verkopen door in te spelen op hun emotionele verlangens, met name door verhalen te vertellen.

Als mensen zoeken we natuurlijk bewondering vanuit onze sociale groep (populariteit) en hebben we een innerlijk verlangen om onze nee-zeggers ongelijk te bewijzen (wraak). Caples haakt je meteen in door het grinniken en neerleggen van de man te beschrijven, waardoor je je onmiddellijk verhoudt tot een tijd waarin je je klein voelde. Als je eenmaal in die slechte staat bent, brengt hij de rest van het verhaal door om je op te tillen en die goede gevoelens en resultaten te relateren aan het gratis boek.

Door het verhaal vanuit het perspectief van deze man te vertellen en de man te vormen tot iemand zonder natuurlijk talent, moedigt Caples de lezer aan dat ook zij resultaten kunnen behalen. In feite is het pas op het einde dat de stem van de advertentie verandert van die van de man in de stem van de school, in wezen als een lange getuigenis. Omdat het boek gratis is, fungeert het als een geweldige tool voor het genereren van leads.

De school probeerde waarschijnlijk zelfs instrumenten aan de achterkant te verkopen, omdat ze op het bestelformulier vroegen of de persoon een instrument had. Als laatste herinnering aan hoe emotioneel gedreven deze toonhoogte was, noteer deze regel in de slotfase: "If you really want to gain happiness & increase your popularity... send at once".

Februari, 1927

Belangrijkste leerpunten

  • Er zijn geheime emotionele verlangens die we allemaal als mens hebben. De meest effectieve kopie speelt in op deze wensen. We kopen met emotie en rechtvaardigen met logica. Je kunt niet alleen op logica verkopen.
  • Creëer koppen die cliffhangers zijn. Dit was een geweldig voorbeeld van een kop waardoor de lezer wilde weten wat er daarna gebeurde.
    Gebruik een verhaal van een tevreden en succesvolle klant om uw product te verkopen. Mensen luisteren altijd vaker naar een klant dan naar de verkoper en als je het in een verhaalformaat zet, ziet en voelt het niet als een getuigenis.
  • Wanneer je iets gratis weggeeft, schroom dan niet om mensen informatie te vragen die jou beter kan helpen om een verkoop aan de achterkant te krijgen. Dit wordt in deze advertentie weergegeven wanneer ze vragen of de persoon een instrument heeft.
  • Hoe goed deze advertentie ook is, begrijp dat veel mensen in de marketingwereld van deze advertentie hebben gehoord en dat het exacte concept waarschijnlijk meer oogrollen krijgt dan gepelde ogen.