5 Geniale voorbeelden van QR-codes in marketing

QR-codes (Quick Response) blijven een creatieve manier om verkeer te genereren en contact te maken met uw publiek. Maar zijn ze nog steeds nuttig in het ultradigitale tijdperk van vandaag? Of zijn ze de weg van klaptelefoons en piepers gegaan?

5 Geniale voorbeelden van QR-codes in marketing

QR-codes (Quick Response) blijven een creatieve manier om verkeer te genereren en contact te maken met uw publiek. Maar zijn ze nog steeds nuttig in het ultradigitale tijdperk van vandaag? Of zijn ze de weg van klaptelefoons en piepers gegaan?

Het blijkt dat QR-codes nog steeds een waardevol hulpmiddel zijn voor marketeers. Het QR-gebruik groeide tussen 2018 en 2019 zelfs met 28%.

Maar QR-codes zijn niet geschikt voor elk bedrijf. Verschillende bedrijven hebben echter innovatieve en unieke manieren gevonden om u niet alleen hun code te laten scannen, maar ook om hun merkbekendheid te vergroten.

Hoe QR-codes voor uw bedrijf te gebruiken

Hoe kunt u profiteren van deze groeiende trend voor uw bedrijf? Houd er rekening mee dat er veel meer dan alleen webadressen kunnen worden gescand.

  1. Leid klanten naar je cv, LinkedIn-profiel of website.
  2. Gebruik een QR-code in een direct mail, visitekaartje of ansichtkaart om korting te geven.
  3. Geef klanten een kijkje in je nieuwe Facebook-actie.
  4. Deel een digitale menukaart voor je restaurant, foodtruck of cateringbedrijf.
  5. Leid gebruikers om uw app te downloaden.
  6. Breng ze naar een pagina met meer gedetailleerde informatie die niet gemakkelijk in een gedrukte advertentie zou passen, zoals een productblad of prijslijst.
  7. Lever stapsgewijze instructievideo's of een afdrukbaar installatieblad.
  8. Laat de QR-code een tweet sturen bij het scannen, of check in met Foursquare
  9. Laat ze zich inschrijven voor een evenement zoals een webinar.
  10. Gebruik de QR-code om klanten zichzelf een herinnering te laten sturen via sms.
  11. Koppel ze aan een speciale “exclusieve” YouTube-video.
  12. Lever AR-content.

Wie gebruikt QR-codes?

In 2011 scanden 14 miljoen Amerikanen een QR-code. Maar de nieuwigheid was er snel af, en de meeste marketeers riepen op tot de officiële Death of QR-codes.

Waarom pakten ze het niet aan? De meeste smartphones hadden een app van derden nodig om ze te lezen - een nieuwe stap toevoegend aan het toch al onhandige proces. Nu hebben de meeste smartphones echter native QR-codelezers, waardoor het proces veel soepeler verloopt.

Nugemiddeld 11 miljoen Amerikaanse huishoudens scannenelk jaar een QR-code. QR-codes maken een comeback.

Dus, hoe kunt u de kracht van QR-codes benutten? Hier zijn enkele van de meest memorabele voorbeelden van QR-codes - en een paar tips om deze strategie voor uw merk te laten werken.

1. Creatieve advertenties voor apps

Hier is een opvallende manier om een ​​QR-code te gebruiken in een advertentie van Burger King op de VMA's. De QR-code was meerdere keren opgenomen in een videoadvertentie en bracht gebruikers naar een link om de burger king-app te downloaden. (Ik raadzeerste aan je tenom de volledige video te bekijken; het is ongelooflijk slim!)

2. Wenskaarten en mixtapes

Hier is een creatieve en interessante gedachte – wat als je wenskaarten zou combineren met afspeellijsten? Het is de nieuwe generatie van de mixtape, en de QR-afbeeldingen, zoals ze worden genoemd, zijn ontwikkeld door hetzelfde Britse bureau dat de bovengenoemde onofficiële advertenties voor Instagram en Angry Birds maakte.

Als de gebruiker de premium Spotify-app op zijn telefoon heeft, kunnen ze de streepjescode scannen en direct de afspeellijst starten. Muziek in de afspeellijsten omvat bijna elke interesse en gelegenheid, inclusief muziek voor geeks, muziek voor koks en ieders favoriete mixtape: liefdesliedjes.

3. QR-codes blazen saaie plekken nieuw leven in

Wanneer was de laatste keer dat u naar een museum ging? Als je antwoordde "op een schoolreisje van de basisschool" of "alleen oude mensen gaan naar musea", staat je een traktatie te wachten.

Het Sukiennice Museum in Polen heeft een geheel nieuwe dimensie aan hun schilderijen toegevoegd om van elk een reeks verhalen te maken over waanzin, intriges, bedrog, oorlog en nog veel meer.

Het Sukiennice-museum bracht re-enactors mee om de 'geheimen achter de schilderijen' te vertellen. Bezoekers scannen de QR-code van een bepaald schilderij en krijgen de inside scoop rechtstreeks van de “schilder” zelf.

4. Word feestelijk met gepersonaliseerde cadeauberichten en inpakpapier

U kunt niet anders dan de slimme manieren bewonderen waarop marketeers vakantieshoppers hebben aangetrokken met behulp van QR-codes. Bijvoorbeeld, JC Penney vrijgegeven “Kerstman Tags”, die zou laten de gever een persoonlijke boodschap die gespeeld zou worden wanneer de ontvanger gescand de QR-code op te nemen:

5. QR Codes Deel je leven in een Single Graphic

NogTerwijl we hebben om zie eventuele QR-codes op grafstenen, ze kunnen worden gebruikt om in te checken bij de begrafenis (net als Foursquare) en de familie op de hoogte te stellen die aanwezig was. Ze kunnen ook worden gebruikt om families een routebeschrijving naar de begrafenis te geven.

Momenteel weten de meeste oudere generaties niet precies wat ze zijn, maar als ze eenmaal te horen krijgen hoe de QR-codes (of herinneringscodes zoals ze in de branche worden genoemd) werken, staan ​​ze versteld.

Wie denkt er nog meer dat namen en datums zullen worden overschaduwd door QR-codes die een verhaal delen over het leven van een geliefde in de toekomst?

Hoe u uw eigen QR-code kunt krijgen

qr code for menu cards
Een voorbeeld van een gecustomizede QR-code 

De snelste manier om een ​​QR-code (gratis) te krijgen, is via Square QR. Tegen een kleine vergoeding kunt u ook scananalyses krijgen.

Als je op zoek bent naar iets stijlvollers, ontwerpt Square QR codes  ook op vrijwel dezelfde manier als een logo door je kleuren, afmetingen en ontwerp te laten kiezen.

Ben je op zoek naar een QR menu voor jouw business. Check dan Menu Cards.

Veelgestelde vragen over QR-codes

Hoe scannen gebruikers QR-codes?

De meeste nieuwere smartphones hebben technisch gezien QR-codes ingebouwd in hun camera-app. Gebruikers hoeven dus alleen maar hun camera op de code te richten en de optie om de link te openen verschijnt op hun telefoonscherm.

Wie gebruikt QR-codes?

11 miljoen huishoudens in de Verenigde Staten zeggen dat ze QR-codes gebruiken.

Hoe maak ik een QR-code aan?

Er zijn online QR-codegeneratoren beschikbaar, zowel als betaalde als gratis versie. Bij sommige kunt u ook uw logo aan de QR-code toevoegen, zoals BeaconStac.

Waar moet ik QR-codes plaatsen?

Er zijn verschillende opties en deze variëren afhankelijk van de branche waarin u zich bevindt. Sommige opties kunnen visitekaartjes, klantenservicebalies of productinformatiekaarten in een winkel zijn.

Conclusie: mogelijke valkuilen van QR-codes

Voordat u op deze nieuwe trend springt, moet u zich ervan bewust zijn dat er enkele potentiële problemen zijn met QR-codes.

Ze lijken misschien spam

Spammers gebruiken nu QR-codes als een manier om smartphones te overspoelen met hun smurrie (je wist dat dit eraan zat te komen, toch?) Slimme hackers en oplichters kunnen ze gebruiken om malwaredownloads te verbergen en je telefoon te dwingen premium sms-berichten te verzenden zonder -stop bij $ 1 per stuk. Omdat je met sommige QR-codescanners verkorte URL's kunt gebruiken, is het niet te zeggen waar die URL's naar zouden kunnen verwijzen.

Daarom is het, net als bij uw computer, belangrijk om te weten hoe uw QR-scanner werkt, wat er wordt gedownload en of u de bron vertrouwt.

Niet iedereen heeft een QR-lezer

QR-codes zijn niet altijd de beste manier om met uw publiek te communiceren. Sommige mensen weten misschien niet hoe ze een QR-code moeten gebruiken of nemen misschien niet de extra stap om hun telefoon tevoorschijn te halen om deze te lezen. En, geloof het of niet, sommige mensen hebben nog steeds geen smartphone!

Beperkingen Communicatie

QR-codes leiden gebruikers naar één specifieke URL - en dat is het dan. Afhankelijk van de reden voor het gebruik van een QR-code, kan het voordeliger zijn om ze naar uw website te leiden waar u een livechatfunctie heeft of om ze aan te moedigen uw Facebook-pagina leuk te vinden, zodat u het gesprek kunt voortzetten.

Heb je zelf een QR-code gebruikt in een actie? Wat voor resultaten heb je behaald? Deel uw gedachten en ideeën in de opmerkingen hieronder!