Hoe je jouw bedrijf naar het volgende niveau kan brengen

Als ondernemer wil je natuurlijk groeien. Echter komen veel ondernemers vroeg of laat op een punt dat de groei wat stilvalt en alles wat gaat stagneren. Het is dan een uitdaging om dat plafond te doorbreken en je zaak naar het volgende niveau te brengen.

Hoe je jouw bedrijf naar het volgende niveau kan brengen

Als ondernemer wil je natuurlijk groeien. Echter komen veel ondernemers vroeg of laat op een punt dat de groei wat stilvalt en alles wat gaat stagneren. Het is dan een uitdaging om dat plafond te doorbreken en je zaak naar het volgende niveau te brengen.

Maar de vraag is dan natuurlijk hoe je dat aanpakt. Dat is natuurlijk voor elk businessmodel een beetje anders, maar er zijn wel overkoepelende strategieën die voor zo goed als elk jong bedrijf kunnen werken. Je vindt onze beste growth en scaling strategieën hieronder!

Verschil tussen growth en scalen

Voor we beginnen, is het belangrijk om het verschil tussen ‘growth’ en ‘scalen’ uit te leggen.

Bij ‘growth’ denken we eerder aan een lineaire groei. Een bedrijf groeit door het toevoegen van nieuwe middelen, zoals o.a. meer personeel of nieuwe technologieën (bijvoorbeeld nieuwe machines). Door deze uitbreiding kan het bedrijf meer produceren, meer projecten of meer klanten aannemen, waardoor de omzet groeit.

Wanneer ‘scaling’ zit het iets anders. In dit geval groeit een bedrijf in omzet zonder een drastische uitbreiding van de middelen die hiervoor nodig zijn. Organisaties die bijvoorbeeld werken met abonnementsformules zijn hier een goed voorbeeld van.

Hoe je jouw bedrijf naar het volgende niveau kan brengen

1. Identificeer waar je de marge kan verhogen

Productietijd verkleinen

Een goede denkoefening voor veel goede bedrijven is om hun hele productieproces in kaart te brengen. Maak dit echt visueel en sla geen enkele stap over, hoe klein dan ook. Op deze manier kan je met je eigen ogen zien hoe dit proces verloopt, en kan je vaststellen waar op dit moment een bottleneck zit en waar je het proces dus kan optimaliseren.

Kostprijs verhogen

Deze lijkt te simpel voor woorden, maar toch is het belangrijk om deze te vermelden. Veel ondernemers zijn namelijk vaak bang om hun tarieven te verhogen, uit angst dat ze klanten zullen kwijtspelen of ‘te duur’ worden voor nieuwe klanten.

Jezelf ‘pricen’ is lastig, maar in de meeste gevallen kan je wel iets meer vragen voor je services dan je nu doet. Doorheen de tijd leer je namelijk veel bij en zal je dienstverlening ook verbeteren. Het is dan ook niet logisch dat klanten hetzelfde betalen als toen je net begon en nog niet zoveel kennis bezat. Zij zouden namelijk ook moeten betalen voor jouw expertise en de tijd (en soms ook geld) die jij investeert om nieuwe kennis op te doen.

Bulk aankopen

Wanneer je producten verkoopt, is in bulk aankopen vaak interessanter. Maar ook veel dienstenbedrijven kunnen een voordeel halen uit bulk aankopen. Een bedrijf dat installaties of herstellingen doet, kan bijvoorbeeld nieuwe vervangstukken in grotere aantallen aankopen. Mediabedrijven kunnen dan bijvoorbeeld weer meerdere stockfoto’s één keer per maand aankopen, in plaats van elke foto apart aan te kopen.

Outsourcen

Wanneer je planning goed vol zit, voelt dat natuurlijk fijn. Je bent druk bezig, dus dat is goed, toch? Niet altijd. Als je echt vol zit, heb je namelijk geen tijd meer om nieuwe of betere klanten te zoeken, aan je eigen marketing te werken, of gewoon te zorgen voor de verbetering van je dienstverlening.

Een goede manier om dit aan te pakken is door sommige taken te outsourcen aan bijvoorbeeld een freelancer. Er bestaan vandaag de dag heel wat online platformen om freelancers te vinden die je kunnen helpen bij een specifieke taak. Als je platformen als Fiverr gebruikt, kan je soms al voor een lage prijs wat extra hulp inhuren.

Bijvoorbeeld: Je hebt een online marketing agency en hanteert een uurtarief van €50. Je schrijft alle teksten volledig zelf, inclusief research. Je zou bijvoorbeeld een freelancer kunnen inhuren om de research voor je te doen, waardoor je meer tijd vrij hebt voor andere taken of projecten. Je geeft dan inderdaad een klein stukje van je marge af, maar doordat je zelf meer aan je volle uurtarief kan werken, balanceert dat zichzelf uit.

2. Zet meerdere saleskanalen op

Sommige bedrijven maken zichzelf heel kwetsbaar door te focussen op één saleskanaal. Wanneer dat kanaal eventjes niet goed oplevert (denk bijvoorbeeld aan de coronacrisis en hoe plots de impact daarvan is), valt heel het salesproces stil en verhoogt het risico op financiële moeilijkheden.

Ga daarom op zoek naar zoveel mogelijk kanalen om nieuwe klanten te bereiken en denk verder dan je website of social media. Voor bedrijven die producten verkopen, kan je bijvoorbeeld gebruik maken van van de zakelijke diensten van bol.com.

Heb je een dienstenbedrijf of biedt je SaaS aan, dan kan je gebruik maken van resellers of affiliates die in jouw plaats jouw diensten gaan verkopen aan hun eigen klanten. Hierop nemen zij dan een kleine commissie, maar jij hebt wel een nieuwe klant binnen die misschien wel jaren aan boord blijft.

3. Optimaliseer product of dienst voor upsells

Wanneer je een producten of diensten aanbiedt die niet uitgebreid kunnen worden, beperk je mogelijke groei in de toekomst. Een klant die zelf gegroeid is, heeft misschien nood aan een meer uitgebreide dienstverlening en komt dus in aanmerking voor een upsell. Een upsell is misschien wel de gemakkelijkste verkoop die er bestaat, omdat de klant in kwestie jou al kent en vertrouwt, en je niet meer moet investeren in het verkoopsproces.

Door je product of dienst te verdelen in verschillende ‘pakketten’, creëer je niet alleen op termijn een mogelijke upsell van bestaande klanten, maar vergroot je ook je afzetmarkt. Een goedkopere versie kan een lager klantensegment aanspreken, waar een meer uitgebreide versie dan weer past bij grotere klanten (die ook wat meer te besteden hebben).