In deze gast-blog gaat Jaap van EZ Boekhouding in op de meest gemaakte fouten als starter. Die fouten wil jij natuurlijk niet maken. Na het lezen van deze blog zie je wat je moet doen om boetes te voorkomen en bespaar je een hoop geld. Geld dat je als founder goed kunt gebruiken!
De btw-aangifte niet (op tijd) doen
Het klinkt misschien een beetje vreemd maar de meeste starters vergeten hun eerste btw-aangifte vaak te doen.
Als je eenmaal bent aangemeld als ondernemer bij de Belastingdienst (na jouw inschrijving bij de KvK) zal je btw-aangifte moeten doen, ook wel aangifte omzetbelasting genoemd. Soms heb je echter nog geen inloggegevens om jouw aangifte online in te kunnen dienen. Nu is dat punt gelukkig met de recente introductie van het indienen van de btw-aangifte met een DigID al een stuk makkelijker geworden voor de meeste ondernemers.
Waar gaat het dan mis?
De meeste ondernemers vergeten simpelweg dat ze de aangifte moeten doen, ook als er nog geen omzet is. Het niet (op tijd) indienen levert automatisch een boete op van €68,00.
Kom je er niet uit met de btw-aangifte? Download dan het stappenplan van EZ Boekhouding.
De btw-aangifte niet (op tijd) betalen
Als je de aangifte dan eenmaal hebt gedaan, dan ben je er helaas nog niet. Als je omzet hebt gemaakt in het afgelopen kwartaal zal je de aangifte ook nog moeten betalen. Het belangrijkste is dat dit bedrag uiterlijk op de laatste dag van de aangiftemaand (januari/april/juli/oktober) op de rekening van de Belastingdienst staat. Betaal je te laat? Dan krijg je direct een boete van minimaal €50,-. Dat is natuurlijk zonde! Betaal dus altijd zo snel mogelijk jouw btw-aangifte en wacht niet tot het laatste moment.
Let op: heb je een boete gehad maar heb je wel nog binnen 7 dagen betaald? Neem dan contact op met de Belastingdienst. Je komt dan mogelijk nog in aanmerking voor de coulanceregeling. Dat wil zeggen dat je de boete voor deze keer dan niet hoeft te betalen. Betaal je de volgende keer weer te laat? Dan heb je geen recht meer op deze regeling.
Niet voldoende geld reserveren voor de inkomstenbelastingaangifte en/of de btw-aangifte
Als je in loondienst werkt hoef je eigenlijk niet over belastingen na te denken. Je krijgt aan het eind van de maand jouw salaris gestort en daar is al belasting over betaald. Het enige waar je af en toe naar moet kijken is of je recht hebt op bepaalde aftrekposten zodat je geld terugkrijgt.
Als ondernemer werkt dat heel anders. Je ontvangt geld van jouw klanten en zal zelf een onderscheid moeten maken tussen de belastingen die je moet afdragen. Dat afdragen moet je zelf doen maar dat kan vaak niet direct. Je zal dus moeten sparen.
Als je dat geld al hebt uitgegeven en niet hebt gespaard kun je voor een nare verrassing komen te staan. Een gouden vuistregel: zet altijd 35% van jouw totale omzet inclusief btw apart. Dan zit je in ieder geval tot zo’n 60.000 euro omzet (inclusief btw) wel goed. Heb je meer omzet dan 60.000 per jaar? Dan adviseren we iets meer te sparen. Ga dan uit van zo’n 40%.
Tip: weet je al wat je ongeveer gaat verdienen? Vraag dan een voorlopige aanslag aan. Dan kun je elke maand alvast een deel belasting betalen. Nog steeds is het dan wel raadzaam om een spaarpot aan te houden voor aan het eind van het jaar.
Uren niet bijhouden
Wist je dat je als ondernemer recht hebt op de zelfstandigenaftrek? En, als starter ook nog op de startersaftrek? Dat kan ontzettend interessant zijn omdat je daardoor een paar duizend euro minder belasting hoeft te betalen per jaar. Maar, er zit wel een addertje onder het gras. Je moet kunnen aantonen dat je meer dan 1225 uur per jaar aan jouw onderneming hebt gewerkt. Dat is omgerekend ongeveer 25 uur per week. Kom je niet aan 1225 uur per jaar? Dan heb je ook geen recht op deze aftrek.
Waar gaat het echter nog veel vaker mis?
De meeste ondernemers komen wel aan het aantal uur. Simpelweg omdat ze ook in het weekend of in de avonden nog actief zijn met extra inlezen op belangrijke onderwerpen voor de onderneming. Het probleem is dat het aantal gewerkte uren niet wordt opgeschreven/genoteerd. Het is belangrijk dat je voor jezelf bewijs gaat verzamelen dat je hier recht op hebt. Als je dat niet hebt en toch de zelfstandigenaftrek toepast in de aangifte, dan is de kans groot dat een belastinginspecteur dit gaat corrigeren bij een eventuele controle.
Zorg dus dat je jouw uren goed hebt geadministreerd.
Oude kosten niet opvoeren
Als afsluiter kijken we graag naar aanloopkosten. Aanloopkosten zijn kosten die je hebt gemaakt in de startfase van jouw onderneming toen je nog niet ingeschreven was als ondernemer. Oftewel, in de aanloop ernaartoe. Vandaar: aanloopkosten.
Wist je dat je gemaakte kosten voor jouw onderneming in deze fase ook mag aftrekken? Veel ondernemers vergeten dit te doen waardoor ze geld laten liggen. Stel dat jij een jaar voorafgaand jouw start een dure laptop hebt gekocht omdat je wist dat je ging starten als ondernemer en graag een goede laptop wilde hebben. Over deze laptop heb je btw betaald die je nog terug zou kunnen vragen. Zo kun je misschien wel tal van kosten vinden die je hebt gemaakt in jouw startfase voor jouw onderneming.
Jaap zijn tip: onderzoek wat jouw aanloopkosten zijn en schrijf een brief aan de Belastingdienst met het verzoek om de btw terug te vragen. We hebben eventueel een gratis concept-brief voor je klaarliggen.
Vond je dit interessant? EZ Boekhouding verzorgt ook een super waardevolle gratis cursus over boekhouden en belastingen.
Discussion