Over bloggen wordt nog altijd heel veel gespeculeerd. Volgens de een is het onmisbaar voor elk bedrijf, de ander zegt dan weer dat het totaal nutteloos is.
Met dit artikel tonen we a.d.h.v. 5 redenen uit waarom bloggen nog steeds een bijzonder krachtig marketingkanaal is, en dat dit ook niet snel zal veranderen. Sterker nog, de kracht van bloggen zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Je wordt beter gevonden in Google
Dit is misschien wel de voornaamste reden waarom veel bedrijven bloggen. Wil je goed gevonden worden in Google, dan moet je goede content op je website hebben staan. Dat weet intussen iedereen wel. Maar hoe werkt dat precies?
Het ultieme doel van Google is om alle informatie ter wereld zo goed mogelijk te ordenen en zo toegankelijk mogelijk te maken voor mensen zoals jij en ik. Google is dan ook constant bezig met het verbeteren van hun eigen AI, om goede content beter te kunnen identificeren. Hoe beter ze daarin worden, hoe gemakkelijker het wordt om de juiste zoekwoorden te matchen met de juiste pagina’s.
En wat is de rol van een blog daarin dan?
De laatste jaren neemt Google content veel minder letterlijk, maar kijkt het meer en meer naar de ervaring die gebruikers hebben als ze via een bepaald zoekwoord op een pagina terechtkomen. Wanneer een bezoeker via zoekwoord ‘X’ op je website terechtkomt en bijvoorbeeld lang op de pagina blijft (de zogenaamde sessieduur), is dat voor Google een signaal dat je content aansluit bij dat zoekwoord. Hierdoor krijg je een betere ranking.
Een blog is in dat opzicht dé manier bij uitstek om mensen lang op een pagina te laten blijven. De meeste blogs zijn namelijk informatief, en mensen lezen deze dan ook om nieuwe dingen te leren of nieuwe inzichten op te doen.
TIP: Heb je een lange sessieduur of een hoge bounce rate, kijk dan in je Google Search Console naar de zoekwoorden waarvoor je pagina of blog rankt. Zo ontdek je soms dat de zoekintentie van je bezoekers misschien niet helemaal aansluit bij de inhoud van je pagina. Nu kan je gericht bijsturen.
Je bent aanwezig in alle fases van de customer journey
Elke ondernemer weet dat niemand zomaar klant wordt. Alvorens iemand klant wordt, doorlopen ze een heel proces van onderzoeken, vergelijken, afwegen, nog eens vergelijken, nog wat meer afwegen, een demo aanvragen, en wie weet… uiteindelijk kopen.
Deze ‘weg’ die nieuwe klanten afleggen, heet de customer journey. Deze journey bestaat uit verschillende fases, en er zijn verschillende modellen die dit op een visuele manier beschrijven. Een van de bekendste customer journey modellen is bijvoorbeeld het AIDA-model.
AIDA staat voor:
- Awaraness: Iemand zoekt naar een oplossing voor een probleem en komt voor het eerst in contact met jouw diensten of producten
- Interest: In deze fase probeer je de interesse van deze persoon te trekken door te vertellen over de oplossing die jouw product of dienst biedt
- Desire: Eens deze persoon geïnteresseerd is, maak je duidelijk dat jouw product of dienst uniek is, en beter is dan die van je concurrentie
- Action: Deze persoon is overtuigd en met een call to action zet je hem of haar aan om klant te worden
Een fout die veel bedrijven maken door enkel een website te hebben waarop hun diensten beschreven staan, is dat ze de eerste (en soms zelfs de tweede) fase volledig overslaan. Ze schrijven maar al te graag over hun eigen unieke aanbod of de ge-wel-di-ge features van hun product, maar vergeten content te produceren die potentiële klanten effectief aantrekt.
En daar komt de blog weer in het verhaal. Een blog is een unieke opportuniteit om content te produceren die mensen informeert en hun pijnpunten blootlegt. Misschien weten jouw potentiële klanten niet eens dat ze een probleem hebben dat jij voor hen kan oplossen, en dan ga je toch niet zitten wachten tot dat besef zomaar plotseling uit de lucht komt vallen?
Je verhoogt je naamsbekendheid
Goede blogartikelen zorgen automatisch voor interactie en engagement. Geïnteresseerden zullen dit opslaan voor zichzelf, delen met hun collega’s, etc. De hoofdprijs haal je natuurlijk als anderen dit ook gaan delen op hun eigen social media, want zo bereik je in één klap een heel pak nieuwe mensen.
3 tips om je naamsbekendheid te verhogen met bloggen:
- Maak je content niet ‘te braaf’: Content die niet vernieuwend is, zal het veel lastiger hebben om anderen te triggeren om te delen. Durf daarom al eens out-of-the-box te denken, een gewaagd onderwerp te kiezen, of je opinie te geven.
- Schrijf ‘evergreen content’: Evergreen content zijn artikelen zonder houdbaarheidsdatum. Blogartikelen die over een jaar nog steeds relevant zijn, en op consistente basis verkeer naar je website brengen. Schenk dus iets meer aandacht aan deze artikelen en werk ze regelmatig opnieuw bij.
- Maak je content deelbaar: Zorg ervoor dat anderen je content makkelijk kunnen delen, door social media buttons bij je artikelen te plaatsen.
Je kan jezelf positioneren als een expert
Dankzij de content die je uitbrengt, kan je anderen tonen dat je een bepaald onderwerp of sector begrijpt. Sterker nog, wanneer je laat zien dat je (complexe) zaken kan uitleggen in ‘mensentaal’, toon je ook dat je dit onderwerp volledig onder de knie hebt.
Het kunnen aantonen van je kennis, creëert dus vertrouwen bij je doelgroep. Voor potentiële klanten is de wetenschap dat ze bij iemand zullen terechtkomen die hun probleem begrijpt, een zeer belangrijke voorwaarde om klant te worden.
Je wordt ook echt een expert!
‘Once you stop learning, you start dying’. Oké, zo’n vaart zal het nu ook weer niet lopen, maar er zit wel een waarheid achter dit gezegde. Als je stopt met nieuwe dingen te leren of nieuwe inzichten te ontdekken, ga je achteruit. Je concurrentie haalt je in, klanten vinden moeilijker de weg naar jou en het wordt lastig om verder te groeien. Dat laatste geldt voor je bedrijf, maar ook voor jou als persoon. Voor een ondernemer is dat dodelijk voor de business.
Bloggen dwingt je echter om alert te blijven en de ontwikkelingen in je sector te blijven volgen. Het effect van bloggen zal je dus niet alleen rechtstreeks zien in het aantal websitebezoekers, aanvragen en nieuwe klanten, maar ook onrechtstreeks in de algemene groei van je eigen skills en kennis, en ook in de groei van je bedrijf.
Hoe weet je over welke onderwerpen je moet schrijven?
Goede contentideeën groeien natuurlijk niet zomaar aan de bomen, hoewel wij dat ook wel leuk zouden vinden.
Nee, je moet zelf actief op zoek gaan naar goede onderwerpen om over te schrijven. Gelukkig leven we in de 21e eeuw en staat de technologie al ver genoeg om ons een handje te helpen.
Dit zijn de 4 beste manieren om inspiratie op te doen voor je blog:
- Google search results & zoekwoordplanner: Wanneer je een zoekwoord ingeeft in Google, zie je onderaan je scherm enkele suggesties staan die Google geeft op basis van het zoekgedrag van anderen. Hier kan je alvast inspiratie uit halen, maar als je toch meer concrete data wil, gebruik dan de zoekwoordplanner van Google. Hier geef je een zoekwoord in en Google geeft vervolgens het zoekvolume en enkele gerelateerde suggesties weer (Let op: dit zijn voornamelijk short-tail zoektermen!).
- AnswerThePublic: Je geeft een zoekwoord in, selecteert je land en taal, en deze tool genereert voor jou automatisch een lijst van veelgebruikte zoekopdrachten rond dit zoekwoord. Ze worden zelfs gerangschikt van op populariteit!
- Nieuwsbronnen: Volg enkele vooraanstaande nieuwsbronnen uit jouw sector. Maak gebruik van nieuwsapps, zodat je breaking news meteen op je mobiel binnen krijgt en wacht niet te lang om er als eerst een artikel over te schrijven.
- Je concurrentie: Beter goed gejat dan slecht bedacht. Blader eens door de blogs van je concurrenten om te zien over welke onderwerpen zij schrijven (Let op: neem nooit een artikel zomaar over, want dat is strafbaar!).
Discussion