Op internet is content alles dat gedachten, informatie of ervaringen uitdrukt door middel van schriftelijke, visuele of audiovorm.

Dit artikel is content. De 95 miljoen foto's die vandaag naar Instagram zijn geüpload, zijn content. De 500 uur aan video's die in de afgelopen 60 seconden naar YouTube zijn geüpload, zijn allemaal content.

Het internet is gebouwd met content en is dat altijd geweest. Het betekent ook dat iedereen content heeft en dat iedereen deze altijd maakt.

Dat zorgt voor enige verwarring als het gaat om content versus contentmarketing. Veel content is bedoeld om een ​​merk op de markt te brengen… maar dat betekent niet dat het merk aan contentmarketing doet.

Dit is waarom.

Hoe ziet contentmarketing er echt uit?

"Contentmarketing is een strategische benadering van marketing die de nadruk legt op het creëren en leveren van waardevolle content om een ​​duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken, te behouden en te converteren".

Met andere woorden, het gebruikt content strategisch om oplossingen te bieden voor problemen die jouw bedrijf of jouw lezers hebben. Geweldige voorbeelden zijn er in overvloed:

  • Het fitnessmerk dat een gemeenschap creëert en zijn abonnees aanmoedigt om kennis te delen.
  • De detailhandelaar in huisdecoratie die maandelijks een tijdschrift verspreidt over minimalisme en goede huishoudpraktijken.
  • Het SaaS-platform dat gamification gebruikt om gebruikers aan te moedigen de functies ervan te ontdekken en te leren kennen.
  • De reisorganisatie die een spannende interactieve website gebruikt om te laten zien welke ervaringen het biedt.
  • De site over gezondheidssupplementen die een blog over veganistische recepten publiceert.

Zie je een verschil? Al deze inspanningen positioneren jou als een autoriteit in jouw branche, tonen jouw expertise in jouw onderwerp op de lange termijn en cultiveren vertrouwen in jouw publiek door hun behoeften en interesses voorop te stellen.

Hoe weet je of je het goed doet?

Je doet aan contentmarketing (en niet alleen aan content creatie of digitale marketing) als jouw content:

  • Jouw publiek op de eerste plaats zet. Wees klantgericht, niet bedrijfsgericht. Je levert nuttige, waardevolle content en laat de klant beslissen wanneer ze je voldoende vertrouwen om bij jou te kopen.
  • Links naar een zakelijk doel of oplossing voor een probleem. Je hebt uitgelegd hoe jouw content samenwerkt om de bedrijfsdoelen te bereiken.
  • Zelden of nooit jouw merk actief promoten. CTA's zijn geweldig, maar je probeert de lezers niet naar jouw oplossingen te duwen.
  • Trekt lezers naar jouw terrein. Je bouwt autoriteit op door lezers een bestemming te bieden waarnaar ze kunnen blijven terugkeren.
  • Wordt consistent en continu gepubliceerd. Je bouwt vertrouwen op door te bewijzen dat je in de loop van de tijd een expert bent in de zaak in plaats van eenmalige artikelen te publiceren.
  • Gebruikt statistieken om te meten en te optimaliseren. Op basis van gegevens kun je bepalen wat goed presteert en waar je verbetering nodig hebt.

Om content-marketing onder de knie te krijgen, moet je deze 11 content types beheersen.

Goed presterende content staat centraal in jouw content-marketing, maar de manier waarop je deze maakt, kan jouw strategie maken of breken. Het is niet genoeg om simpelweg eBooks, blogs en pakkende sociale media post te maken die nuttige informatie bieden… die nog steeds een voorkeur heeft voor jouw merk.

Mensen beginnen zelfs dat nu te begrijpen.

Maar met alle content die je nog steeds zult maken, kan het gemakkelijk zijn om je focus te verliezen. Hier is een overzicht van hoe u de elf belangrijkste soorten content in contentmarketing kunt gebruiken:

  1. blogs. Zorg ervoor dat ze zijn geoptimaliseerd voor SEO, omdat ze een van de beste manieren zijn om jouw paginarangschikking te verbeteren. Voeg een CTA toe en overweeg om opmerkingen te openen voor verdere betrokkenheid.
  2. Case studies. Illustreer jouw expertise door jouw lezers mee te nemen op een reis die oplossingen voor hun pijnpunten laat zien.
  3. eBooks. Ze zijn geweldige loden magneten, vooral als je een magnetiserende titel maakt en informatie verstrekt die mensen nergens anders kunnen vinden.
  4. E-mails. Schrijf een directe, krachtige, beknopte kopie die informatie bevat die het leven van jouw lezers kan veranderen. Ze zijn een directe lijn naar jouw publiek en kunnen langdurige relaties opbouwen als ze goed worden gedaan.
  5. Krantenkoppen. Krachtige, pakkende koppen (die niet als spam klinken!) Laten jouw lezers precies weten wat ze krijgen. Ze zijn ook een geweldige manier om merk met taal over te brengen.
  6. Metatitels en beschrijvingen. Verplaats jezelf in de schoenen van je lezers en laat ze weten dat je de antwoorden hebt waarnaar ze op dit moment op zoek zijn.
  7. Productbeschrijvingen. Optimaliseer met zoekwoorden en beschrijf producten in termen van voordelen in plaats van functies.
  8. Social media berichten. Creëer een ervaring die hen centraal stelt en betrokkenheid stimuleert. Dit helpt jouw ​​publiek emotioneel contact te maken met jouw merk en kan je helpen hun pijnpunten te vinden.
  9. Videoscripts. Vertel op een boeiende manier het verhaal van jouw merk. Je kunt ook de scripttekst op de pagina opnemen om jouw content toegankelijker te maken en SEO te stimuleren.
  10. Webcontent. Maak belangrijke of nuttige informatie opvallend, voeg een duidelijke CTA toe en gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit om een ​​krachtige boodschap op te stellen.
  11. White papers. Verken relevante onderwerpen diepgaand en geef uw doelgroep ideeën die ze kunnen toepassen op hun eigen problemen of het dagelijkse leven.

Content die contentmarketing laat werken: een voorbeeld

Inmiddels hoop ik dat ik heb laten zien hoe contentcreatie intrinsiek is aan contentmarketing. Maar alleen omdat je content maakt, betekent dit niet dat je aan contentmarketing doet.

Voorbeeld:
Laten we zeggen dat we een atletisch kledingmerk laten groeien en manieren zoeken om meer klanten naar onze e-commercesite te trekken. We hebben besloten om voor hulp in te schakelen op contentmarketing. Het kan er als volgt uitzien:

1. Je wilt de aanwezigheid van jouw merk op Google en sociale media vergroten, maar je wilt jouw lezers niet constant irriteren met advertenties. Hoe kun je anders je merk onder de aandacht van je lezers brengen?

Je besluit dat de beste manier voorwaarts is om een ​​blog te beginnen vol met onderwerpen die jouw lezers interesseren. Een paar dingen die in je opkomen zijn onder meer clean eten, thuis sporten en persoonlijke empowerment. Je kunt natuurlijk ook over kleding praten, maar jouw modellen kunnen allemaal jouw merk dragen, waardoor er geen behoefte is aan meer directe reclame.

2. Je start je blog, zet je social media op en laat je volgers hiervan weten.

Betrokkenheid statistieken geven aan dat lezers het meest enthousiast zijn over thuis sporten. Als je door hun opmerkingen kijkt, merk je dat zaken als gefocust blijven, de juiste ruimte vinden en een schema bijhouden allemaal belangrijke pijnpunten zijn die ze hebben.

3. Je reageert door een online handleiding te maken om thuis te oefenen.

Je gebruikt een combinatie van eBooks boordevol uitdagingen die beschikbaar zijn als lead-magneten en video tutorials voor oefeningen die op jouw site worden gehost. Om te laten zien hoe populair jouw gidsen zijn, creëer je een manier waarop gebruikers hun voortgang kunnen registreren en elkaar kunnen aanmoedigen.

4. Om de betrokkenheid te behouden start je een e-mail nieuwsbrief met de nieuwste uitdagingen, shoutouts voor mensen die hun doelen hebben bereikt en af ​​en toe een promo hier of daar.

Gedurende deze tijd blijf je je online community laten groeien door meer content aan je blog toe te voegen die vragen of pijnpunten behandelt. Je start zelfs een hashtag die je volgers kunnen gebruiken om hun fitnessinspanningen onder de aandacht te brengen, zodat ze het woord over jou kunnen verspreiden.

5. Op een gegeven moment realiseer je je dat je de ervaring van je lezers kunt verrijken met casestudy's en white papers.

Je begint 'white papers' op te nemen in jouw strategie over gezondheid en fitheid die relevant zijn voor jouw doelgroep. Je begint ook met het maken van casestudy's van "succesverhalen" uit jouw community.

6. Als fitnesscentra beginnen te merken wat je doet, krijg je aanbiedingen voor gesponsorde lessen en verzoeken om jouw merk in hun winkels te verkopen.

Jouw contentmarketing breidt het bereik van jouw merk nu uit naar de offline wereld. Je gaat door met alle bovenstaande inspanningen, aangezien de resultaten de productie van content stimuleren.

Nu weet je het verschil tussen content- en contentmarketing.

De grootste verschil tussen content en contentmarketing? Contentmarketing omvat veel meer dan alleen het creëren van content. In feite ligt de nadruk helemaal niet op het creëren van content, maar op het creëren van een ervaring die het leven van jouw lezers verbetert. Als je je lezers op de eerste plaats zet, pijnpunten aanpakt en consistent content van uitzonderlijke kwaliteit produceert, dan laat je je merk groeien terwijl je autoriteit en vertrouwen cultiveert. Dat is contentmarketing.

Hopelijk heb ik je een idee of twee gegeven over je contentmarketingstrategie. Ga nu door en verander die doelgroep in gepassioneerde fans!