Je hebt de eerste stappen gezet om als yogadocent aan het werk te gaan, dat is geweldig! Misschien ben je nog bezig met het behalen van je yogacertificaat, of heb je die inmiddels al in binnen. Hoe dan ook, het is tijd om je eerste klanten te werven. Dat kan best wel spannend zijn, elk begin is tenslotte best eng. Toch is het goed om je hier even doorheen te slaan, want straks heb ook jij hier handigheid in. Om je een handje te helpen, hebben we een aantal manieren voor je uitgeschreven om nieuwe klanten te werven, zodat jij straks met vol vertrouwen aan de slag kunt gaan!

Website

Zichtbaar zijn is voor elke ondernemer belangrijk zo ook voor jou als yogadocent. Tegenwoordig mag een website daarom zeker niet ontbreken. Het hoeft absoluut geen website te zijn waar je zelf uren aan hebt zitten bouwen, een basic website met de nodige informatie is eigenlijk al genoeg. Zolang het maar up to date is en er aantrekkelijk uitziet: het is tenslotte je (digitale) visitekaartje. Zorg dat je de sfeer over kunt brengen die jij belangrijk vindt als yogadocent, door middel van mooie afbeeldingen en of persoonlijke foto’s. Verder is het belangrijk om hier jouw persoonsgegevens duidelijk te vermelden, zodat potentiële klanten gemakkelijk contact met je op kunnen nemen voor meer informatie of een eventuele les. Tot slot is het aan te raden om hier ook te vermelden waar en wanneer je lesgeeft als yogadocent. Zo kunnen nieuwe klanten jou nog makkelijker vinden.

5 redenen om te beginnen met bloggen voor je eigen website
Een blog op je eigen website draagt bij tot de groei van je bedrijf. Dit zijn de 5 belangrijkste redenen waarom je vandaag nog moet beginnen bloggen!

Vrienden en familie

Een andere slimme manier om klanten te werven, is natuurlijk via je eigen netwerk. Vooral wanneer je nog maar net begint met het lesgeven, kan het helpen om hier eerst wat meer zekerheid in te krijgen en daarom te oefenen op vrienden en familie. Je kunt hier natuurlijk een kleine bijdrage voor vragen.

Mond-tot-mondreclame

Een andere makkelijke en voor de hand liggende manier, is natuurlijk mond-tot-mondreclame. Het is iets waar elke yogadocent ontzettend veel aan kan hebben. Als jouw klanten tevreden zijn, is de kans groot dat zij dat ook met hun vrienden, familie of collega’s delen. Dat is precies wat je wilt! Moedig jouw huidige klanten dan ook aan om het vooral te delen met geïnteresseerden.

Neem iemand gratis mee voor een proefles

En om jouw huidige klanten te belonen met het feit dat ze (gratis) reclame voor jou maken, kun je hier natuurlijk gemakkelijk iets voor terug doen. Zo kun je nieuwe mensen een gratis proefles geven, of een korting op de eerste les. Wanneer zij terugkomen, kun je de persoon via wie zij gekomen zijn ook weer belonen door hén de korting of gratis les aan te bieden. Dat kan de huidige klanten stimuleren om steeds weer nieuwe mensen mee te nemen. Op die manier kunnen zij natuurlijk een hoop gratis lessen of kortingen meepikken, maar zo zorgen zij er wel voor dat jij weer nieuwe klanten aantrekt. Een win-win situatie dus.

Lesgeven op bestaande locatie

Een andere slimme manier om je gezicht zoveel mogelijk te laten zien in deze wereld, is door op (zo veel mogelijk) verschillende, bestaande locaties les te geven. Bied jezelf aan als yogadocent op verschillende yogascholen en probeer op deze manier in die wereld terecht te komen. Een hoop mensen maken tegenwoordig gebruik van abonnementen waarbij ze op verschillende sport- en yogascholen lessen kunnen volgen. Het gaat de klant inmiddels niet meer zozeer om de yogaschool waarbij ze terug blijven komen, maar voornamelijk de docent. Op die manier profiteer jij gemakkelijk van nieuwe klanten en als jouw lesstijl aansluit bij de behoefte van de klant, heb je er zo weer wat nieuwe (vaste) klanten bij.

Social media

Tot slot is social media een belangrijk element wanneer je jezelf op de markt wilt zetten als yogadocent. Als klanten jouw naam vaker voorbij zien komen én weten waar en wanneer jij lesgeeft, dan zullen zij sneller weer naar jou toekomen. Zorg dus dat, net als je website, ook je social media-kanalen up to date zijn en deel zo nu en dan wat tips en tricks over yoga.  

Meer lezen over hoe je je social media-kanalen in kunt zetten als yogadocent?

Zo kun je social media slim inzetten voor jouw yoga business
Wanneer je bent begonnen als yogadocent of je eigen yogastudio aan het opzetten bent, is er natuurlijk één ding dat vooral belangrijk is: klanten. In de meeste gevallen komen klanten niet vanzelf binnengelopen