Zoals gezegd lopen we dus stap voor stap langs alles waar je allemaal aan moet denken bij het starten van een agency. Het is dan niet meer dan logisch dat je begint bij het kiezen van je niche. Je niche is de basis van je agency. Het is dan ook zeker belangrijk om hier de juiste hoeveelheid tijd voor te nemen.

Om je te helpen bij het kiezen van je niche, zijn er een aantal vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. Laten we meteen per vraag bekijken wat deze is en hoe je hierop een antwoord formuleert.

1. Waar weet je veel van af?

Het loont eigenlijk altijd om dicht bij jezelf te beginnen. En daarmee wordt bedoeld dat je een niche kiest waar je veel van af weet. Je hebt dan namelijk een voorsprong op een groot deel van de mogelijke concurrentie. Wanneer je bijvoorbeeld reeds een aantal jaar ervaring hebt in het bouwen van websites, dan is het niet meer dan logisch dat je je in deze niche gaat verdiepen.

Maanden of jaren aan kennis en ervaring zijn extreem waardevol. Wanneer je dicht bij een onderwerp zit, weet je als geen ander hoe je zoveel mogelijk kwaliteit kunt leveren. Je moet namelijk altijd in het achterhoofd houden dat je niet de eerste bent die een agency start. Wat maakt precies jouw agency nu zo speciaal?

Kennis van zaken is een heel goed antwoord op deze vraag. Dat is uiteindelijk natuurlijk ook waar je potentiële klanten naar op zoek zijn. Kennis van zaken leidt tot een kwalitatieve dienstverlening. En dat is wat een agency gaande houdt en op termijn zelfs laat groeien.

2. Wat vind je leuk om te doen?

Dan komen we aan bij de tweede vraag die je vervolgens voor jezelf moet beantwoorden. Het is erg belangrijk om iets te kiezen waar je tot op zekere hoogte affiniteit mee hebt. Als er iets is dat een agency uiteindelijk de das om doet, dan is het wel dat de passie voor het vak er niet is. Dat geldt in principe voor alle ondernemingen die er zijn.

Je moet het leuk vinden om er dagelijks urenlang bezig mee te zijn. Het hoeft niet zo leuk te zijn als een hobby, maar je moet er wel je ei in kwijt kunnen. Je moet gemotiveerd zijn door de doelen die je stelt. Dan ben je bereid om alles op alles te zetten om van de agency een succes te maken.

Dit is een van de belangrijkste punten die een ‘okay’ agency onderscheidt van een succesvolle agency. Als je bereid bent om net dat stapje extra te zetten omdat het je van zichzelf minder moeite kost, dan kan dat het verschil maken op de lange termijn.

Stel jezelf dus deze vraag en kies een paar niches die je het meeste aanspreken. Van daaruit heb je een mooi startpunt om de niches stuk voor stuk te analyseren. Je zult zien dat je na een tijdje vanzelf tot de conclusie komt dat een van de niches er duidelijk bovenuit springt.

3. Waar is momenteel (toenemend) vraag naar?

Vervolgens belanden we aan bij het volgende punt. Want je kunt er natuurlijk niet zomaar vanuit gaan dat een niche die je leuk vindt en waar je veel vanaf weet ook meteen de juiste is. Er moet wel vraag naar zijn.

Per niche zit hier namelijk nog wel een verschil in. Gezien de toenemende digitalisering van de samenleving zit je op het gebied van digitale diensten bijna altijd wel goed. Maar zelfs dan zijn er toch zaken waar de komende jaren minder vraag naar lijkt te zijn.

Probeer daarom ook met het oog op de toekomst te redeneren wanneer je een niche uitkiest. Gaat deze dienst van mijn agency ook over een aantal jaar nog relevant zijn? Is de kans groot dat de vraag wellicht zelfs alleen maar toeneemt in de jaren die eraan komen?

Wanneer je dit soort vragen grotendeels met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan ben je waarschijnlijk al een heel eind op de juiste weg.

4. Waar ga ik me specifiek op focussen?

Mocht je de eerdere vragen ondertussen succesvol hebben beantwoord, dan komen we bij de laatste vraag waar je stil bij moet staan bij het starten van een agency. Waar ga je je specifiek op focussen?

Een veelgemaakte fout is dat men zich vanaf het begin wil focussen op te veel verschillende diensten. In plaats van dat je dan één onderdeel 100% aandacht geeft en jezelf er helemaal in specialiseert, verdeel je je focus. Bij het starten van een agency is dit niet de juiste strategie.

Probeer één dienst te kiezen en je deze zoveel mogelijk eigen te maken. Wanneer je dan een succesvolle start hebt gehad en alles goed loopt, is er altijd nog de mogelijkheid om uit te breiden. Niet alleen is er dan meer tijd en geld voor, maar neemt de kans ook toe dat je meer kwaliteit kunt leveren op het gebied van die extra dienst.

Op het moment dat je een agency gaat starten is het raadzaam om je focus niet te verdelen. Liever 100% geven op het ontwikkelen van één dienst dan 50% of minder op het ontwikkelen van meerdere diensten.

Hoe vind ik de eerste klanten voor mijn agency?
Het werven van klanten is een van de belangrijkste uitdagingen die je bij het starten van een agency gaat meemaken. Klanten zijn vanzelfsprekend van levensbelang om enerzijds een goede start te maken en anderzijds ook het voortbestaan van je agency te garanderen. Maar hoe begin je daarmee?

1.1 Wanneer je de juiste niche hebt gevonden

Op een gegeven moment is het zover en heb je de juiste niche gevonden. Vanaf dat punt wordt het zaak om op een optimale manier te starten. Er zijn namelijk altijd wel een aantal zaken met betrekking tot de niche die beter kunnen. Ben je bijvoorbeeld wel op de hoogste van de meest recente ontwikkelingen? En zijn er verder nog dingen die je kunt leren?

In het ideale scenario weet je werkelijk alles over een niche. En niemand heeft dit niveau vanaf het begin al bereikt. Om wat voor agency het ook gaat, er zijn altijd nieuwe dingen om te leren. Probeer je hier in het begin dan ook zeker op te richten.

Het is erg belangrijk om een ijzersterk fundament te hebben. Wat je niet wilt, is dat je er te zijner tijd pas achter komt dat er bepaalde gaten zitten in je kennis. Dat klanten bijvoorbeeld hun ongenoegen uitspreken over het feit dat iets niet werkt. Er zijn 3 manieren waarop je dit op de meest optimale manier voorkomt:

  • Eigen onderzoek: Het begint altijd bij eigen onderzoek. Bijvoorbeeld door bepaalde boeken te raadplegen, cursussen te volgen of door navraag te doen bij mensen die er verstand van hebben. Op die manier leer je vaak een hoop nieuwe dingen waar je eerst nog niet van op de hoogte was. Dit is altijd mooi meegenomen. Hoe meer je weet, hoe beter je de klant kunt helpen. Je reputatie als agency streeft je dan vooruit. Goede ervaringen zijn extreem waardevol wat het leveren van een dienst betreft. Mensen geven dan namelijk weer aan anderen door dat ze voor jouw agency moeten kiezen wanneer ze jouw dienst nodig hebben.
  • Kijken naar concurrentie: Vervolgens is het extreem waardevol om grondig onderzoek te doen naar de concurrentie. Je wilt de concurrentie namelijk te allen tijde een stap voor zijn. Dé manier om dit voor elkaar te krijgen, is door uit te zoeken wat ze op dit moment allemaal aanbieden. Hoe probeert de concurrentie zich te onderscheiden? En wat kun jij doen om hier nog een schepje bovenop te doen? Het is belangrijk om je op jezelf te focussen. Echter kan het zeker in het begin geen kwaad om uit te zoeken waar je precies als concurrentie mee te maken hebt. Het is namelijk in de eerste plaats zaak dat je op een bepaalde manier een ‘betere’ agency leidt dan degenen die er momenteel reeds zijn.
  • Toekomstvisie formuleren: Vervolgens ben je in staat om net dat stapje extra te zetten door een toekomstvisie te formuleren. Dit is iets waar lang niet elke agency al vanaf het begin mee bezig is. Echter betekent dat ook direct dat hier een flinke hoeveelheid winst te behalen is. Wat is de verwachting in de toekomst op het gebied van jouw niche? En als deze er nog niet direct is, wat denk je dan zelf dat er mogelijk aan ontwikkelingen kan plaatsvinden? Door hier op tijd van op de hoogte te zijn, kun je alvast kleine maatregelen nemen. Deze kleine maatregelen leiden dan in de toekomst tot een grote potentiële groei. Breid je dienst bijvoorbeeld op een zodanige manier uit dat je je klanten net wat meer waarde biedt voor in de toekomst. Dit betaalt zich voor hen dan op een later moment uit, wat enorm goed is voor het beeld dat klanten van jouw agency hebben.