Sociale media, hoe je er ook over denkt, het is volledig geïntegreerd in ons dagelijks leven. Dat is niet altijd een slechte zaak. Aanwezigheid op sociale media heeft immers tal van voordelen voor ondernemers. Social media maakt bekend over je en jouw bedrijf en help je jezelf te profileren als opinieleider. Het geeft je de kans om in contact te komen met andere ondernemers en laat je in contact komen met je publiek door realtime feedback te geven over je producten en diensten. Social kan je helpen bij het volgen van leads en is ideaal voor het vinden van ondernemers communities.

Aan de andere kant kunnen afleidingen op sociale media jouw productiviteit in de weg staan. Als je echter begint met het plannen van jouw sociale creaties, ga je effectiever en efficiënter met jouw tijd op social media om.

Wat is batching op sociale media?

Social media-batching is slechts een variatie op de tijd-management techniek met dezelfde naam, batching. Voor degenen die niet bekend zijn met deze productiviteits hack, met deze techniek kun je eenvoudig taken in vaste groepen indelen. In plaats van je e-mail te controleren elke keer dat je een melding ontvangt, houd je bijvoorbeeld specifieke tijden in jouw planning om de emails te beantwoorden.

Hetzelfde concept is van toepassing op jouw sociale media-output. Besteed twee uur op maandagochtend (of wat voor tijd dan ook het beste voor jou is) om de sociale content voor de week te maken en te plannen. Deze tijd kan worden besteed aan het brainstormen over jouw content-kalender met jouw team voor het hele jaar.

Door vergelijkbare taken te groeperen, vermijd je multitasking en frequente afleiding - en je zult waarschijnlijk merken dat je door batching minder gestrest raakt. Het belangrijkste is dat de tijden die worden gereserveerd je structuur geven en jouw productiviteit verhogen.

De voordelen van batching op sociale media

Batchen klinkt goed, maar zelfs de meest gedisciplineerde ondernemer kan er baat bij hebben deze techniek beter te volgen. De meest duidelijke winst die je zult hebben, is hoeveel tijd het je zal besparen.

Stel dat je niet elke keer naar jouw telefoon grijpt als je een melding ontvangt. Ten eerste, goed voor je. Ten tweede zit je waarschijnlijk niet alleen op één sociaal kanaal. Je besteedt waarschijnlijk nog steeds veel tijd aan Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Het is gebleken dat een gemiddeld mens wereldwijdmeer dan twee uur per dag op sociale media doorbrengen - deze feiten zullen enigszins variëren, afhankelijk van leeftijd en locatie.

Bovendien besteden eigenaren van kleine bedrijven ongeveer zes tot tien uur per week aan sociale media. Bovendien kunnen ze ook 20 uur of meer besteden aan marketing van hun bedrijf , waaronder platforms zoals het web, sociale media en e-mail. Deze statistieken klinken misschien niet veel, maar ze kloppen zeker in de loop van de tijd. Batching kan je helpen jouw doelen op de volgende manieren te bereiken.

Opstart- en vertragingstijd verkorten

Elke keer dat we aan een andere taak beginnen, schakelen onze hersenen in wezen van versnelling. Deze hersenverschuiving komt doordat verschillende activiteiten verschillende delen van de hersenen gebruiken. In plaats van van de ene activiteit naar de andere te springen - als je aan het batchen bent - blijf je in dezelfde zone in je hersenen.

Je social media-campagne opbreken

Nadenken over hoe jouw sociale-mediakalender eruit gaat zien, kan overweldigend zijn. Eerst moet je met ideeën komen en die concepten vervolgens realiseren. Daarna moet je de inhoud publiceren en monitoren, waardoor het proces veel te absorberen is. Door jouw doelstellingen op te splitsen in blokken en zones door de taken die op elkaar lijken te groeperen, wordt dit systeem beter behapbaar.

Je kunt bijvoorbeeld een middag met jouw team plannen om ideeën te genereren. Je kunt dan een andere dag plannen om die ideeën te ontwikkelen en ze van tevoren plannen. Vervolgens kun je elke vrijdagmiddag de analyses bekijken om te zien hoe de inhoud presteert. Jouw analyses zullen je laten zien waar je meer tijd nodig hebt.

Hulp nodig met het automatiseren van je social media marketing?
Check onze guide

Je focus verbeteren

Elke keer dat je een tijdje aan iets werkt, kom je in een "power condition". Een andere manier om dit te definiëren is dat je "in de zone komt", terwijl je dieper in een taak duikt. Met betrekking tot sociale media betekent dit dat als je een uur hebt geblokkeerd om te brainstormen over content, je, zodra je aan de slag bent, ideeën in een kortere tijd begint uit te werken.

Bovenop de genoemde voordelen zorgt batching er ook voor dat je niet vergeet een update te plaatsen - je wordt eraan herinnerd omdat deze in jouw agenda is ingepland. In het begin van mijn carrière waren er dagen dat ik zo onder water stond dat mijn sociale accounts volledig werden verwaarloosd. Door de batching-techniek te gebruiken, kan ik mijn sociale berichten praktisch "instellen en vergeten" - en ik heb een apart tijdstip gepland om op opmerkingen te reageren.

Batching zorgt ervoor dat je zelf productiever, positiever en onder controle voelt. Dit feit wordt ook bevestigd door onderzoek uitgevoerd aan het Center for Advanced Hindsight van Duke University. Uit de studie bleek dat mensen zich angstig voelen en het gevoel hebben dat ze iets belangrijks missen.

De onderzoekers ontdekten dat drie batches met meldingen perfect zijn. Ze raden aan dat je eerste batching-tijdsbestek tijdens je ochtend of juist wanneer je naar je werk gaat, moet zijn. De tweede batch vindt plaats aan het einde van de lunch. En de laatste batch, het blok of het tijdsbestek, zal zijn wanneer je naar huis gaat voor de dag.

Aan de slag met batching van sociale media

Hopelijk ben je klaar om aan de slag te gaan met batching op sociale media. Hoewel het geen ingewikkeld proces is, zul je moeten experimenteren met wat voor jou het beste werkt. Hier zijn een paar tips om de bal aan het rollen te krijgen.

Brainstorm en ontwerp

Of je nu alleen vliegt of met je team werkt, bedenk wanneer de beste tijden zijn om te batchen - en blokkeer die tijden. Jouw team zal waarschijnlijk geneigd zijn om een ​​andere tijd te hebben voor een apart werkbatchproces. Samen met het team wil je zo veel mogelijk ideeën in één keer ontwikkelen. Bedenk wat voor soort content jouw publiek het meest aanspreekt. Idealiter pakken de beste ideeën een pijnpunt aan en hoe je kunt helpen. jouw publiek geniet waarschijnlijk van de content die jouw merk menselijk maakt, zoals beelden van achter de schermen.

Als je vastloopt, kun je altijd je concurrenten in de gaten houden en een tijdje vergelijkbare, maar toch verschillende content maken. Je wilt natuurlijk niet plagiaat plegen of ze afzetten, maar je kunt geweldige kanalen bekijken. Gebruik ideeën die je inspireren en ervoor zorgen dat je een beter mens wilt zijn om je eigen unieke perspectieven te genereren.

Nadat je hebt gebrainstormd, maak je de tijd vrij om te beginnen met het opstellen van de content, verzamel kwaliteitsinhoud van anderen om te delen - en kies een verscheidenheid aan informatie en gedachten. Niet iedereen zal denken of voelen zoals jij denkt. Ik gebruik Pocket soms en abonneer me op verschillende blogposts die relevant zijn voor mijn bedrijf. Ik controleer mijn feed elke ochtend en plan op dit moment spannende of waardevolle inhoud voor de volgende week.

Maak een inhoudskalender

Als je content produceert of deelt, dan is een content-kalender een must. Als je weet in welke richting je gaat, voorkom je dat je elke dag ronddwaalt om materiaal te creëren of te vinden om te publiceren. Voordat ik mijn sociale media-activiteiten aan mijn agenda toevoegde, zou ik elke dag kostbare tijd verspillen met het zoeken naar informatie om te posten.

Het hebben van een kalender elimineert deze waanzinnige zoektocht echter. Nu weet ik wat ik ga publiceren en wanneer - elke dag. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals breaking news, maar deze actie heeft veel tijd bespaard.

Bepaal de beste manier om te batchen

Dit is het probleem met batching van sociale media: er is geen goede of foute actie voor het maken ervan. Je kunt verschillende benaderingen kiezen, en misschien wil je het toch hier en daar door elkaar halen. Hier is een idee dat ik zag op Social Media & Coffee. Het idee en ontwerp zijn duidelijk en logisch. Ik stel voor dat je het eens probeert, net als ik.

De eerste manier om te batchen is via het sociale mediaplatform. Je besteedt maandagochtend een paar uur om je Facebook-berichten voor de volgende week of maand in te plannen. Bovendien, terwijl je zelf op dit specifieke platform concentreert, kun je dieper in jouw analyses duiken. Misschien gebruik je deze tijd om voor een ander dingen te zorgen, zoals het veranderen van je omslagfoto of het maken van nieuwe evenementen.

Een andere benadering van jouw werk op sociale media is om het op onderwerp te ordenen - of in batches te plaatsen. Als je bijvoorbeeld net een nieuw product of nieuwe dienst hebt uitgebracht, dan zou al je sociale activiteit rond dat onderwerp draaien. Deze gerichte aanpak is praktisch omdat je dat ene idee uit je hoofd krijgt dat in je hoofd zit.

De derde tactiek zou op kalenderdagen zijn. In dit geval zou je gaan zitten en al jouw updates op sociale media van dag tot dag plannen. De duur van je batching is aan jou, maar als je al je social media-werk op maandag plant, kun je je de rest van de week concentreren op andere activiteiten.

Plan uw inhoud met behulp van een SMMS-tool

Als je te maken hebt met meerdere sociale kanalen die je social media-beheer nodig hebben, gebruik dan een systeem zoals Hootsuite, Buffer of Sprout Social. In plaats van over meerdere platforms te springen, kun je al jouw accounts batchgewijs plannen en controleren vanaf één dashboard.

Blokkeer specifieke tijden om op sociale media te werken

Reserveer tot slot specifieke tijden in jouw agenda exclusief voor sociale media, net zoals je zou doen voor elke andere belangrijke taak. In mijn agenda, elke maandag van negen uur 's ochtends tot tien uur' s ochtends, blokkeer ik een uur en plan ik mijn berichten voor de week. Ik blokkeer ook elke ochtend, middag en late namiddag 15 minuten om in te checken hoe alles gaat. Het regelmatig verzamelen van mijn check-ins neemt de druk van mijn hoofd weg en zorgt ervoor dat ik eventuele vragen of opmerkingen tijdig beantwoord. Als er nieuws in mijn branche is, kan ik het met mijn publiek bespreken.