Een bedrijf vanaf nul opbouwen is beslist geen gemakkelijke taak. Als ondernemer zul je veel fouten maken en onderweg met mislukkingen te maken krijgen - niet zo erg, zolang je bereid bent om van je fouten te leren en ze in de toekomst te vermijden. Dat is hoe de meeste ondernemers leren en groeien. Maar als je eenmaal in het zakelijke spel zit, kun je het je niet veroorloven om constant blunders te maken. Je moet heel slim spelen om een concurrentievoordeel te behalen op anderen en daarvoor moet je je bewust zijn van enkele fatale ondernemersfouten die je bedrijf kunnen ruïneren!
1. Proberen een betweter te zijn
Speel nooit een betweter, vooral niet als je net in de zakenwereld bent gestapt. Waarom? Simpelweg omdat je dat niet bent! Het runnen van een bedrijf heeft alles te maken met leren en kennis opdoen. Het is echt niet mogelijk om de dynamisch evoluerende markt bij te houden, als je niet probeert te leren. Dus of je nu ervaring hebt met zakendoen of een startup bent, benut elke kans die jou helpt jouw visie te verbreden.
2. Het bedrijf starten zonder infrastructuur
Het starten van een bedrijf is niet moeilijk meer - maar zeker wel zonder een goede infrastructuur. Planning is waarschijnlijk het belangrijkste aspect dat een sterke basis legt voor jouw bedrijf om te groeien - en als je je niet concentreert op de infrastructuur van jouw bedrijf, maak je een grootte fout!
3. De verkeerde partner kiezen
Allereerst heb je niet per se een mede-oprichter nodig als je kleinschalig begint. Met strategische planning en organisatie kunt je jouw zaken ook zelf regelen. Maar als je denkt dat het een te grote verantwoordelijkheid voor jou is om alleen aan te pakken en je een zakenpartner nodig hebt, wees dan heel voorzichtig bij het kiezen van de co-founder. Zorg ervoor dat de mede-oprichter mentaal compatibel met je is - je hebt iemand nodig die intelligent is om belangrijke beslissingen te nemen, dus kies iemand die je ondernemersvaardigheden kan aanvullen en je ideeën kan ondersteunen.
4. Alleen focussen op groei
Jouw bedrijf kan niet groeien als jouw strategieën niet dynamisch zijn. Als ondernemer moet je in meerdere richtingen denken bij het nemen van beslissingen. Als je je alleen concentreert op bedrijfsgroei en niet op de kwaliteit van de dienstverlening, heeft dit uiteindelijk gevolgen voor jouw bedrijf. Het vinden van een evenwicht tussen groei en kwaliteit is de sleutel tot succes in het bedrijfsleven.
5. Verwachten dat klanten je zullen vanzelf zullen vinden
Verwacht je echt dat klanten je vinden en volgen terwijl de markt al bruist van zoveel ondernemers die veelbelovende diensten aanbieden? Zeker niet! Als je jouw klantenbestand wilt uitbreiden, moet je zijn waar jouw klanten zijn.
6. Het belang van technologie onderschatten
Ongeacht de aard van jouw bedrijf, je moet technologisch onderlegd zijn als je een succesvolle ondernemer wilt zijn. Dat komt omdat technologie tegenwoordig overal is, en je de concurrentie niet kunt bijhouden als je niet het beste uit technologie haalt.
7. Obsessie hebben voor de concurrentie
Succes verwerven als ondernemer gaat niet alleen over zorgen maken over de hevige concurrentie op de markt. Het maakt natuurlijk uit, maar je moet je ook focussen op andere belangrijke aspecten, zoals zelfevaluatie en begrip van de mindset van klanten. Zoals Mark Cuban ooit zei:
Focus op het opbouwen van de best mogelijke business. Als je geweldig bent, zullen mensen het merken en zullen er kansen verschijnen.
8. Financieel wanbeheer
Als je jouw financiën niet beheert, kan jouw bedrijf als een kaartenhuis instorten. Je moet echt verstandig geld uitgeven - het inhuren van een financieel adviseur kan erg nuttig zijn om financiële blunders te voorkomen.
9. Uitbreiden zonder planning
Het bedrijf uitbreiden zonder enige planning is een andere veelgemaakte fout die ondernemers vaak maken. Het "Jack of all, Master of none" -beleid werkt nooit in het bedrijfsleven. Breid jouw bedrijf alleen uit als financieel stabiel bent en een strategisch plan heeft.
10. Geen bekwame werknemers aannemen
Jouw succes hangt sterk af van de bekwaamheid van jouw werknemers. Dus doe je best om de beste oplossing voor jouw bedrijf te kiezen.
11. De reactie van de klant negeren
Een manier om jouw bedrijf te evalueren, is door klanten om feedback te vragen. Vaak begrijpen ondernemers de onmacht van de reactie van de klant niet, maar het kan je echt helpen jouw zwakke punten te ontdekken en te begrijpen wat klanten van je verwachten.
12. Investeringskansen missen
Ondernemers die wachten op het "juiste moment" om te investeren, blijven niet lang in het zakelijke spel. Mogelijkheden kloppen niet bij je aan - je zult ze moeten herkennen en het meeste uit alle haalbare kansen moeten halen.
13. Professionele hulp weigeren
Als je hulp nodig hebt, geef het dan toe! Leren is een continu proces en er is niets slechts aan het zoeken naar professionele hulp. Ondernemers die hulp weigeren en zelf problemen proberen op te lossen, maken uiteindelijk blunders.
14. Niet op de hoogte blijven van markttrends
Je wilt toch niet buitengesloten worden? De marketing verandert dynamisch en je kunt het alleen bijhouden als je op de hoogte blijft van actuele trends. Elon Musk geeft dit geweldige advies:
Denk constant na over hoe je dingen beter zou kunnen doen en blijf jezelf afvragen
15. Te veel investeren in de inrichting van de werkplek
Investeer verstandig: als u jouw kapitaal verspilt aan de inrichting van de werkplek wanneer je deze niet eens nodig heeft, kan dit jouw bedrijfsresultaten negatief beïnvloeden.
16. Geen doelgroep spotten
Je moet jouw doelgroep kennen om ze te bereiken. Je kunt niet communiceren en een band vormen met jouw klanten, tenzij je hun mindset begrijpt en daarvoor moet je weten wie jouw doelgroep is.
17. Slechte marketing
Jouw marketingstrategie zou niet voor een specifieke groep klanten moeten gelden. Succesvolle ondernemers richten zich op dynamische marketingstrategieën die zich tot alle soorten klanten richten.
18. Het verkeerde platform kiezen
Kies het platform dat je het meest aanspreekt bij het lanceren van jouw producten. Je kunt bijvoorbeeld sociale media kiezen om jouw producten op de markt te brengen, omdat tegenwoordig bijna iedereen actief is op sociale media.
19. Te mainstream zijn
Wees innovatief! Het implementeren van dezelfde ideeën die alle anderen gebruiken, zal je niet helpen om op te vallen.
20. Niet werken aan ondernemersvaardigheden
Last but not least: blijf streven naar verbetering. Wees nooit tevreden met wat je vandaag bent - er is altijd ruimte voor verbetering. Succesvolle ondernemers observeren hun gebreken en werken eraan. Je mislukkingen kunnen je leiden naar het succes waar je altijd al van hebt gedroomd, als je ze als lessen neemt en nu je bekend bent met veelvoorkomende fouten die ondernemers vaak over het hoofd zien, probeer ze dan te vermijden!
Discussion